Jump to content

Hva gjør båten din så himla bra?

IAZM

Recommended Posts

Helt ny her, så nysgjerrig på å sette meg mer inn i forumet og hva det har å tilby!

En ting jeg funderer mye over er valg av båt, om det er bowrider, skjærgårdsjeep eller daycruiser... Hvorfor har du valgt nettopp den du har? Ser for det meste på båter for dagsbruk, men ser ikke bort fra overnattingsmulighetene. 

Hva er det dere verdsetter mest med å ha den båten du har? Og hva slags båt er det? 

Haha:giggle: Der la Hulda listen.

Det er altså ingen grunn til å bekymre seg over kunnskapen her i forumet ihvertfall. Velkommen til båtplassen :smiley: 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Absolutt, og svaret ditt tolket jeg veldig positivt. Her er det ingen tvil om at forumet har det meste å tilby.

For min del har vi hatt flere båter opp imellom. Alle har svart på det vi har vært ute etter der og da - og også har hatt muligheter til å anskaffe oss. RIBen vår ble en "mellombåt". Fra å ikke skulle ha båt, til å skjønne at det er vanskelig, så nå seilbåt. RIBen er på henger (tungvint), men når den er sjøsatt, så er den et lyn på vannet.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Har to båter: En fiskebåt til å fiske med i vinterhalvåret, og en turbåt for familieturer med overnatting om sommeren. Begge to gamle, og derfor billige, men i ok stand. Mine er valgt pga mest value for money med de pengene jeg kunne avse til dette.

Har fått mye hjelp her inne de siste 19 årene, med alle båtene jeg har hatt i den perioden, og mange flere.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Vi falt for den geniale innredningen av vår 2000-modell Scand Atlantic. Denne er ombygget slik at man har 2 stk køyesenger i akterlugar, samt en salong hvor man kan legge ned bordet og få to sengeplasser til. Dermed kan hele familien sove samlet. Vi har i dag to barn på 0 og 1,5 år. Når disse blir større kan vi flytte fram i framre lugar, og guttene kan ha rommet sitt der bak og ta i bruk salongen til det de måtte ønske. I tillegg er det montert et dobbeltsete på babord side i fartsretningen i cockpit, noe jeg heller ikke har sett på denne modellen før (langt på vei de fleste har sidestilt sofa). Dermed kan mor og unger sitte og følge med på turen. I tillegg til generelt ok med plass og lagring og en meget habil båt i sjøen med nok motorkraft har dette blitt en totalpakke vi er meget fornøyd med, og det uten å måtte tøye den økonomiske strikken altfor langt :)

Yamarin 5220:

Meget fleksibel stødig landstedsbåt typen bowrider.

Vi bruker båt for bil hele sommeren og da er det viktig at den er lun å kjøre i dårlig vær (les: kallesje bak 5 sitteplasser) og mange sitteplasser i godvær!

Bowrider gir trygg adkomst til holmer, skjær og brygger samt godt egnet til f.eks. haling av teiner (hobby fisker).

Lengden på bare 17 fot gjør at man også lett kommer inn til brygger for å handle i sommer-kaoset som fellesferien tilbyr på Sørlandet :wink:

Jeg anbefaler 100Hk på denne eller tilsvarende modeller fra Yamarin.

For min del ble det først en 22 fot daycruiser, på grunn av økonomi, og tid. Gikk hjemme etter en hjerteoperasjon, og fikk beskjed på å stresse ned.
Den har fungert fint for oss de siste 5 årene, både til lange dagsturer og enkelte overnattinger.

Nå ser det ut til at jeg endelig har fått tak i en Windy 23 FC, med både toalett og et lite kjøkken. den trenger en god oppgradering, men det er jo halve moroa.
I mine øyne, så er det ikke størrelsen på båten som er avgjørende, men hva du forventer å få ut av den.
Og her er det ofte lurt å sette seg ned, og bruke hodet. Vi blir vel alle litt rosenrøde i tankegangen, når vi begynner å tenke på all moroa vi skal ha med båten.
Og jeg har selv gått i den fellen at jeg har sett for meg aktiviteter, som er praktisk mulige, men ikke mulige å gjennomføre.
Vi snakket om 14 dagers tur med båten, og selv om jeg fort kunne forestille meg hvor alle sover, så er det for liten plass til at vi kan ha en aktiv 4 åring og en 11 åring med på lange dagsturer med mye overnatting og lange strekk med kjøring, rent praktisk.
Og ved at jeg har skrudd ned mine forventninger, så har båten ikke vært en skuffelse, men en velsignelse.
At vi nå går for en som er litt større, skyldes at jeg vil ha en annen båt, med et annet opplegg.

LuckyFalls skrev 49 minutter siden:

Vi bruker båt for bil hele sommeren

Vi gjør det samme hele året, og er avhengig av å ha båt som tåler litt. Til daglig bruker vi en Viksund Columbi 27 med 70hk diesel, den tåler mye. Vi har også en Yamarin 4300 med 30hk påhengs, som er praktisk ved at den er selvlensende og har en åpen løsning ombord. Utover det er ingen av båtene himla bra, men de dekker våre transportbehov på en grei måte. Det er en slik kost/nytte sak, om man hadde lagt til en million hadde man kanskje hatt noe som var litt bedre. Men det vi har fungerer jo helt greit. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Morsomt å lese igjennom alle ulike valg og historier. Selv har jeg ikke store erfaringen, men stått for all service og vedlikehold av familiens Polar 20, fin for "slappe" sommerdager, men ikke akkurat det raskeste å komme seg over fjorden på. Og ung nok som jeg fortsatt er, så er det jo fart som er i stort fokus - overgang fra en Pro Open 550 er da stor mtp. farten til en Polar... 

Vår Viknes 880 må pent tåle følgende oppgaver:

Campingvogn med stort akterdekk for rekreasjon i sommermånedene ( når regnet er varmest )

Fiskebåt for  hummerfiske, krepsefiske og garnfiske  etc i de kaldere månedene

Fraktebåt av for ved , materialer, betong  etc og hva enn man måte trenge til 2 hytter, sjøbu og brygge ute i skjærgården

Tåle et værmessig lyskespark uten å mukke.

Selv om båten visuelt sett aldri blir  noen " Svane på Sjøen " ( som kona sa) Så er det en båt som er god å se ut i fra, er servicevennlig med stort motorom og har relativt god plass inne.

Draco 25 TC. For det første så skulle det stå Draco på den. Så var det greit med en modell med litt plass ombord og at den skulle gå på plan. Da er det klart at valget om den best utnyttede 25 foteren som er laget er et helt klart valg. Opptil syv sengeplasser på en god kveld. 

Alle båter er et kompromiss, finn dine preferanser og behov, da skumper søkefeltet noe ned.

Så legger du på 2-3fot mer en du hadde tenkt, så slipper du bytte båt i løpet av en eller to sesonger ;) 

Den forrige båten var en Princess V42, synes kompromisset med fordeling av inneplass, uteplass, lugarer og lagringsmuligheter var det beste i  klassen (Targabåt). Jeg bor i båten 50-65døgn i året og gidder ikke bo i bag.

Min nåverende båt på 50fot har alt som Princess`en hadde og litt til, en ekstra lugar, et ekstra bad, stor jollegarasje med plass til jolle på 3,5meter, solseng mm Sinnsykt fornøyd med båten :) 

pappa_wolf skrev for 10 timer siden:

I mine øyne, så er det ikke størrelsen på båten som er avgjørende, men hva du forventer å få ut av den.

Så sant som det er skrevet.

Det var en artikkel i et båt blad om båt kjøp.

Da var tipset bo på kjøkken i en uke, var familien venner etter den uka,  så kunne de kjøpe båt.

Startet med en skjekte og dagsturer, så en 15 fot med 40 hk  fruen og jeg sov i båten og ungene i telt i land.

Gikk fint til til det ble så varmt et år at maten i kjølebagene var kokt tilgi lørdag den vinteren bygde jeg en Marex 770 Holiday med kjøleskap   

Og plutselig kjøpte vi en Collie (Lassie) så var vi 5. 

Fikk er Lassie til  og Drømme båten dukket opp  en  Motiva 42 som var en Motiva 39 viste det seg, mer enn stor nok hytte på sjøen og med

en 100HK Sabb er de mer enn nok motor kraft, et herlig liv i 7 knop fra mai til september

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har vel kanskje en litt større båt en daycruiser?

Men ingenting hindrer meg i å bruke den som det!

Overlegen komfort og vannvittig god sjøbåt. 
Jeg bor i den. En Storebro Royal Cruiser 500 SS V10. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Det som gjør min båt bra for meg, er at den passer til mitt bruk, som er fiske med snøre, teiner og ruser.

Det er ikke snakk om et stort antall redskaper, men nok til at jeg holder på med dette, ikke for økonomisk vinning, men av ren og skjær lyst og glede, uten noen som helst form for stress.

Båten har ikke drev. Den har fast aksling. Den har en Yanmar diesel som ligger under dekk ute, slik at den er lett tilgjengelig for å gjøre nødvendig vedlikehold. Den har ikke turbo, og jeg har ikke fast batterilader i båten.

Jeg har 1 batteri, og det er et startbatteri, og det brukes til start, teinehaler. kartplotter/ekkolodd, VHF og lanterner. Har aldri manglet strøm. Jeg stopper aldri motoren mens jeg er ute på sjøen, slik at batteriet lades hele tiden, også mens jeg bruker teinehaleren.

Båten har en cabin, hvor jeg har "gratis" varme fra motorens kjølevann, og vifta som sprer varmen bruker omtrent ikke strøm. Det blir ikke kokvarmt, men det er stor forskjell på å ha denne varmen, i forhold til ingenting.

I båthavna har jeg landstrøm, slik at jeg på vinteren kan varme opp cabinen med en vifteovn før jeg drar ut, og bruker som nevnt varme fra motoren mens jeg er utpå.

Vedlikehold av selve båten/skroget skjer ved at jeg har den opp en gang hvert annet år for bunnsmøring og skifte av sink. Polering og annet puss tar jeg ved anledning mens båten ligger på vannet.

Drifstoffutgiftene er minimale i båtsammenheng.

Det er det jeg har beskrevet her som gjør min båt så "himla bra" for meg.

Jeg bruker båten hele året. Isfri havn og isfri fjord.

Må tilføye at jeg av og til nok skulle ønske at båten både hadde vært litt større og gått litt fortere, men da hadde den ikke passet så godt til lommeboka.

Redigert av Jannmar (see edit history)

At den alltid er klar.

At det tar 2minutter å komme underveis.

At man kan nyte enhver ettermiddag et idyllisk sted i skjærgården.

At den gir gode opplevelser på sjøen.

At den er trygg og behagelig i sjøen om været skulle dra seg til.

GP700, klikket av absolutt alle bokser for mitt bruk.

Strak aksling og 160 hk gjør at man kan forflytte seg relativt uproblematisk, med langt mindre vedlikehold enn drev.

Flott uteplass, med plass til gode venner. Gode kjøkkenmuligheter. Eget toalettrom, og god plass til to i cabinen. Og en genial kalesjeløsning som er ryddig og grei!

Og alt dette på 23 fot!!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...