Jump to content

Silikon eller petroleum basert fett på O-ringer, tetningsringer osv

fredriksen

Recommended Posts

Hei!

Jeg har alltid brukt et petroleumsbasert fett på O- eller tetningsringer på min VP41, for eksempel vannpumpefett. Når jeg monterer bremse på bilen bruker jeg silikonbasert fett på kalipper styreskruene slik at gummien rundt ikke skal trekke til seg fett og ekspandere.  Den store tvilen kom da over meg: Er det riktigere å benytte silikonbasert fett på alle tetningsringene på sjøvannsiden? Jeg tenker da her på de O-ringene på sjøvannspumpa og på rørene videre i kretsen (sjøvannsfilter, oljekjøler, aftercooler, varmeveksler, osv).

Er det noen som vet?

....en undrende Steinar

nomen skrev for 11 timer siden:

På o-ringer som skal tette for olje eller diesel kan jeg gjerne bruke petroleumsfett, på andre o-ringer bruker jeg vaselinfett.

Vaselin er jo også et petroleumsprodukt, så den logikken skjønte jeg ikke helt. Men silikongrease er et glimrende produkt til O-ringer, så jeg ser ingen grunn til å bruke noe annet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig med de som  sier  silikonbasert  da er en trygg.

Problemet med  O- ringer er at en ikke ser hva de er laget av, syntetisk gummi eller vanlig naturgummi?

Er en trygg på at en har fått riktig O-ring er det bare å bruke det produkt den skal leve i.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Nå får dere bremse litt ned. 'Vanlig' matrriale for O-ringer er nitril eller EPDM. Disse kvalitetene er oljebestandige. Punktum. Om man smører dem med Melange, silikon eller smørefett er ett fett. Poenget er å ikke påføre mer smøremiddel enn nødvendig. Det som kverker gummi er produktet O-ringen tetter mot kombinert med høy temperatur. Ozon er et annet medium som forvitrer gummi.

På min gamle Vetus Alexander ankerwinch er det O-ringer fra 80-tallet. De er 'like fine', i så måte at de fremdeles er elastiske og uten sprekker. De har vært utsatt for EP girolje. Fjerner man høy temperatur, holder gummien i årtier.

Ja, nå ble det flere svar her. 

Hulda skrev for 13 timer siden:

Vanlig standard for o- og andre tetningsringer var å smøre med samme produkt som tetningen skulle tette mot.

De O- og tetningsringer jeg skal montere nå, står alle i saltvannskjeden på min VP41, så jeg kommer nok ikke til å smøre med saltvann, og undres nok fortsatt på hva som er et kompatibelt smøremiddel. Men svar nr to fra @Huldaavklarer jo valget, dersom utsagnet er rett.  Jeg undres egentlig på hva Volvo har spesifisert som produkt da Volvo er ganske nøye på å spesifisere tetningsprodukter andre steder, som f.eks Loctite 574 mellom aftercooler og innsug.

Ellers så undres jeg på om det er likegyldig dersom Volvo ikke spesifiserer noe, slik at man kan benytte det nærmeste, muligens uten å åpne kjøleskapet for å se etter plantemargarin :yesnod:

Legger ved et bilde som viser litt av utvalget av O- og tetningsringer.

:-) steinar

image.png.e9e6bfbab73772925abc234f0568045e.png

Roger jo skrev for 1 time siden:

Problemet med  O- ringer er at en ikke ser hva de er laget av, syntetisk gummi eller vanlig naturgummi?

O-ringer i naturgummi har jeg aldri hørt om. Jeg tror vel 95% av alle O-ringer i handelen er i nitril, selv om de leveres i andre kvaliteter, f.eks. viton og silikon. 

Personlig holder jeg en knapp på å smøre O-ringer med silikonfett, men det er sikkert en vane jeg har fått inn med morsmelka gjennom dykkingen. Der bruker vi et tynt, tynt lag med silikonfett for å smøre opp O-ringer ved montering. Det er mye O-ringer i dykkerutstyr. Eksempler er i pusteventilene, dykkerflasker (to stykk der også), undervannskameraer, scootere og annet utstyr om skal være luft og vanntett. 

Ett unntak er når man overhaler pusteventiler og utstyr som skal brukes til nitrox (luft med øket oksygeninnhold) og ren oksygen. Da bruker vi et spesielt oksygenkompatibelt smørefett som ikke drar med seg brann- og eksplosjonsfare. Alle som har jobbet med oksygen i industrien, f.eks. skærebrennere, vet at koblinger og fittings på oksygen skal monteres tørt. Men det finnes altså fett som er trygt til den bruken også. 

På hydraulikk og motorer derimot faller det mest naturlig å bruke det fettet eller den olja som er på maskinen. 

fredriksen skrev 1 minutt siden:

undres nok fortsatt på hva som er et kompatibelt smøremiddel

Bruk silikonfett, da er du sikker. Vær obs på at det skal veldig lite til. Bruker du margarin eller soyaolje fungerer det like godt ved montering, men det vil vaskes vekk. På en statisk montering betyr det imidlertid lite, da O-ringen stort sett ligger i ro i sporet etter montering. 

Sjekket i går på Biltema Skjetten etter silikonfettet (36-592). Status på nettet er +1, uviss status. De hadde ikke noen og kunne opplyse at de ikke fikk inn igjen før på slutten av april. Ser at 18 varehus har den samme statusen med unntak av Voss som har +5,. Det er ikke ofte at det er to måneders ventetid på enkle produkter....

:-) steinar

Silikon er sjelden feil. Men det er som Komodo skriver, det er forskjell på forskjellige bruksområder. Men til vanlig maskineri, hadde jeg ikke gått over bekken for å finne noe som ikke er påkrevet. Min erfaring er fra produksjon av O-ringer, montering i maskineri, fra pumper, gasskompressorer osv. Der jeg jobbet med produksjon av O-ringer hadde vi Viton, Nitril, EPDM, Neoprene. Naturgummi var ikke en del av produksjonen. Veldig ofte brukte vi Dow Corning C4 offshore. Det er vel heller ikke vanlig hyllevare i hvilken som helst butikk. Men hvis du har eksempelvis Mekonomen eller lignende i nærheten så har du en mulighet til å finne et eller annet. Personlig hadde jeg gnidd inn O-ringene med vanlig vaselin. Det skal 'maseres inn', ikke noe overskytende belegg av smøremiddel. Dette er ingen lunde avansert. 

index skrev for 16 timer siden:

Vaselin er jo også et petroleumsprodukt, så den logikken skjønte jeg ikke helt. Men silikongrease er et glimrende produkt til O-ringer, så jeg ser ingen grunn til å bruke noe annet. 

Se der, det har jeg ikke tenkt på.

Det bekrefter vel at det ikke spiller så stor rolle hva man smører o-ringer med, da de tåler det meste.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Maritim anbefaler og selger vaselinfett til o-ringer i oljekjøler VP til gearkasse TwinDisc med SAE 30. 

En dyr liten boks, men skal duge til formålet.

Noen som ville protestere?

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...