Karlsenkystfiske Startet 28.Februar.2023 Del på Facebook Startet 28.Februar.2023 Holder på å lage meg en propellkniv bestående av et rustfritt knivblad og et aluminiumsrør. Er redd for at det skal glippe og gå loddrett til bunns. Hva ville dere brukt for å låse luft inne i røret? Første som slo meg var fugeskum. Det vil jo fylle røret 100%, men hvor vannbestandig er det? Alrternativt kan man rive biter av isopor, eller notkork og stappe fult, men vil jo ikke bli like kompakt som fugeskum. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.Februar.2023 Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 Fugeskum som er herdet er uoppløselig og tåler alt mulig av kjemikalier. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2023 Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 Ellers så er det vel bare å slå inn en treplugg innsmurt med fugemasse i hver ende. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 28.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 Hulda skrev 38 minutter siden: Ellers så er det vel bare å slå inn en treplugg innsmurt med fugemasse i hver ende. Nei det blir ikke å gå. Skal jo ha et knivblad i ene enden, Skal prøve å tette med epoxy rundt, men likevel ikke sikkert det blir helt tett. Skal også ha en taustropp i toppen, -i tilfelle jeg må kaste det på storkveita ;) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2023 Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 Du må'kke bruke epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 28.Februar.2023 Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 Hvorfor aluminiumsrør? Jeg har lagd kveitekleppen av ei bambusstang. Da slipper du å fylle "røret" med noe som helst. Brukes også på annen storfisk . Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Februar.2023 Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 Karlsenkystfiske skrev for 1 time siden: Nei det blir ikke å gå. Skal jo ha et knivblad i ene enden har båtshaker i aluminiumsrør presset inn en gummikork i hver ende da flyter den. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 28.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 navid skrev for 2 timer siden: Hvorfor aluminiumsrør? Jeg har lagd kveitekleppen av ei bambusstang. Da slipper du å fylle "røret" med noe som helst. Brukes også på annen storfisk . Ta gjerne bilde av den og legg ut :) bambus er et materiale jeg har ca null erfaring med. Husker noen veistikker fra da jeg var liten, men thats it. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 28.Februar.2023 Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 Karlsenkystfiske skrev for 1 time siden: ...Husker noen veistikker fra da jeg var liten, men thats it. Bambus er et lett og sterkt materiale. For 50-60 år siden da jeg var ung, så var det fiskestenger av bambus som gjalt. De var vel 5-6 m lange. Har prøvd å google etter de stengene, men finner ikke den størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Februar.2023 Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 Skistavene mine var av bambus. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dieselfan Svart 28.Februar.2023 Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 navid skrev 1 time siden: Bambus er et lett og sterkt materiale. For 50-60 år siden da jeg var ung, så var det fiskestenger av bambus som gjalt. Tror du kan legge til at det er et holdbart materiale også... siden mine bambusstenger som jeg fikk etter bestefar er like fine i dag...60 år etter. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Ja, det har du helt rett i. Bambus er nesten evigvarende og det flyter . Men det er kanskje vanskelig å få tak i her på berget i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Karlsenkystfiske skrev for 11 timer siden: bambus er et materiale jeg har ca null erfaring med. Husker noen veistikker fra da jeg var liten, men thats it. Bare for å nevne det: Det er på tale å gjeninnføre bambus som veistikker/brøytestikker, til erstatning for de plaststikkene som brukes nå, og som noen av havner i havet, når snøen dumpes i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 (redigert) Lars H. skrev for 11 timer siden: Skistavene mine var av bambus. Mine er dieselfan skrev for 10 timer siden: fikk etter bestefar er like fine i dag...60 år etter. Det kan jeg skrive under på. mener dette var Olderfar sine som jeg hoppet med på 50 tallet bare synd at vidjebindingene ikke ble tatt vare på. https://www.facebook.com/watch/?v=2817392191806035 Redigert 1.Mars.2023 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dieselfan Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Karlsenkystfiske skrev for 20 timer siden: Holder på å lage meg en propellkniv bestående av et rustfritt knivblad og et aluminiumsrør. Hvorfor ønsker du å bruke et aluminiumsrør ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Sist jeg hjalp en med tau i propellen brukte jeg båtshaken en Morakniv og to slange klemmer., Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jannmar Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 dieselfan skrev for 2 timer siden: Hvorfor ønsker du å bruke et aluminiumsrør ? Ja hvorfor ikke ganske enkelt en rundstokk av tre? Den både flyter og er enkel å feste kniv på. Solid er den også. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 (redigert) Helt enig, kosteskaft til 20kr og en rustfri tollekniv til 30kr. Feste med en gjennomgående skrue i bakkant og slangeklemme foran. Så kan en bruke slira til å gjøre den tryggere å ha liggende ombord... Redigert 1.Mars.2023 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 1.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Har prøvd et og annet av denne sjangeren. Nå har jeg en morakniv og et kosteskaft i aluminium fra Jula. Med påteipet lommelykt, så får den jobben gjort. Men det tar gjerne mye tid! Tid jeg mye heller skulle fisket eller lest på båtplassen... Har lyst å få laget noe som er holdbart og effektivt. Har en knivmaker på saken som skal lage et blad av stål fra en baader maskin. Dette vil jeg støpe og skru fast i noe som aldri slipper det. En impregnert rundstokk kan sikkert være holdbart som bare det! Er det noe man får hos byggevareforhandlere? Kosteskaft blir for svakt :) Tidligere har jeg brukt å tre på meg våtdrakt, men har ikke kjøpt ny etter at gammelbåten tok med seg utstyret jeg hadde. Så er det nå ikke alltid man bør hoppe på sjøen heller :) Slik ser dagens propellkniv ut Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Karlsenkystfiske skrev 15 minutter siden: Har en knivmaker på saken som skal lage et blad av stål fra en baader maskin. Da hadde jeg bestilt knivegg på begge sider. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 1.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Ja ville i utgangspunktet ha det, men den biten han hadde liggende blir sannsynligvis litt for smal for det. Streker=egg Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Om du klarer å knekke et 30mm skaft skjønner jeg at det du skal bekjempe må være ståltau enn de garnlenkene og teinetaua mine propeller oppsøker her på sør/ost kysten... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Blir det nok luft i røret til at det flyter? Hadde båtshake i tidligere båt og den var laget av ca. 45mm rundstokk. Var riktignok laget av ask, men vil tro furu også fungerer. Ser ut som 43mm rundstokk i furu er handelsvare, men ikke gitt alle byggevare forhandlere har det på lager. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
lnjk Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Tja, har nå klart å bøye vanlig 1 tomms galvanisert rør når 6/7mm rusestreng var surret rundt propellen. Det bråket godt i alubåten hvær gang strengen slo mot skutebunn Vanlig kosteskaft blir for lett, rundstokk på noen og tredve mm er bedre. Alurøret kan du evt sveise bunn i, men over tid får du kondens i det. Bambus er bra så lenge du drar, bøying liker den ikke. Nå når du skal lage spesialkniv, hva med en som skjærer i en v når du drar til deg? -Se for deg våpenet kona bruker når ho skal lage knapphull i tøy. Den må bare virke motsatt, dvs den skjærer når du drar til deg. Laget en slik å, fungerte det frem til den knakk. Stålet var kanskje litt for hardt. Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 (redigert) Banke inn en lang treplugg med fugemasse i enden du ønsker taustropp, i enden med kniv kan du tette røret ved å bore ett hull i røret over kniven og presse inn fugemasse? Redigert 1.Mars.2023 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.