Jump to content

Lage oppdrift i aluminiumsrør

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Holder på å lage meg en propellkniv bestående av et rustfritt knivblad og et aluminiumsrør. Er redd for at det skal glippe og gå loddrett til bunns.
Hva ville dere brukt for å låse luft inne i røret? Første som slo meg var fugeskum. Det vil jo fylle røret 100%, men hvor vannbestandig er det?

Alrternativt kan man rive biter av isopor, eller notkork og stappe fult, men vil jo ikke bli like kompakt som fugeskum.

Fugeskum som er herdet er uoppløselig og tåler alt mulig av kjemikalier.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hulda skrev 38 minutter siden:

Ellers så er det vel bare å slå inn en treplugg innsmurt med fugemasse i hver ende. 

Nei det blir ikke å gå. Skal jo ha et knivblad i ene enden, Skal prøve å tette med epoxy rundt, men likevel ikke sikkert det blir helt tett. Skal også ha en taustropp i toppen, -i tilfelle jeg må kaste det på storkveita ;)

navid skrev for 2 timer siden:

Hvorfor aluminiumsrør?
Jeg har lagd kveitekleppen av ei bambusstang. Da slipper du å fylle "røret" med noe som helst. Brukes også på annen storfisk :yesnod:.

Ta gjerne bilde av den og legg ut :)
bambus er et materiale jeg har ca null erfaring med. Husker noen veistikker fra da jeg var liten, men thats it.

Karlsenkystfiske skrev for 11 timer siden:

bambus er et materiale jeg har ca null erfaring med. Husker noen veistikker fra da jeg var liten, men thats it.

Bare for å nevne det:

Det er på tale å gjeninnføre bambus som veistikker/brøytestikker, til erstatning for de plaststikkene som brukes nå, og som noen av havner i havet, når snøen dumpes i sjøen.

Lars H. skrev for 11 timer siden:

Skistavene mine var av bambus.

Mine er

dieselfan skrev for 10 timer siden:

fikk etter bestefar er like fine i dag...60 år etter.

Det kan jeg skrive under på.

mener dette var Olderfar sine som jeg hoppet med på 50 tallet

bare synd at  vidjebindingene  ikke ble tatt vare på.  

https://www.facebook.com/watch/?v=2817392191806035

staver.jpg.697ffc2366c2f926f192310a2bae2ecb.jpg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har prøvd et og annet av denne sjangeren. Nå har jeg en morakniv og et kosteskaft i aluminium fra Jula. Med påteipet lommelykt, så får den jobben gjort. Men det tar gjerne mye tid! Tid jeg mye heller skulle fisket eller lest på båtplassen... Har lyst å få laget noe som er holdbart og effektivt. Har en knivmaker på saken som skal lage et blad av stål fra en baader maskin. Dette vil jeg støpe og skru fast i noe som aldri slipper det. En impregnert rundstokk kan sikkert være holdbart som bare det! Er det noe man får hos byggevareforhandlere? Kosteskaft blir for svakt :)

Tidligere har jeg brukt å tre på meg våtdrakt, men har ikke kjøpt ny etter at gammelbåten tok med seg utstyret jeg hadde. Så er det nå ikke alltid man bør hoppe på sjøen heller :)

Slik ser dagens propellkniv ut

IMG_8801.jpg.56242cb999136bb229baeb705463ff94.jpg

Blir det nok luft i røret til at det flyter?

Hadde båtshake i tidligere båt og den var laget av ca. 45mm rundstokk.

Var riktignok laget av ask, men vil tro furu også fungerer.

Ser ut som 43mm rundstokk i furu er handelsvare, men ikke gitt alle byggevare forhandlere har det på lager.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Tja, har nå klart å bøye vanlig 1 tomms galvanisert rør når 6/7mm rusestreng var surret rundt propellen.

Det bråket godt i alubåten hvær gang strengen slo mot skutebunn:smiley:

Vanlig kosteskaft blir for lett, rundstokk på noen og tredve mm er bedre.

Alurøret kan du evt sveise bunn i, men over tid får du kondens i det.

Bambus er bra så lenge du drar, bøying liker den ikke.

Nå når du skal lage spesialkniv, hva med en som skjærer i en v når du drar til deg?
-Se for deg våpenet kona bruker når ho skal lage knapphull i tøy. Den må bare virke motsatt,

dvs den skjærer når du drar til deg.

Laget en slik å, fungerte det frem til den knakk. Stålet var kanskje litt for hardt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...