Jump to content

Lage oppdrift i aluminiumsrør

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Karlsenkystfiske skrev for 5 timer siden:

En impregnert rundstokk kan sikkert være holdbart som bare det! Er det noe man får hos byggevareforhandlere? Kosteskaft blir for svakt :)

Du får 45mm rundstokk hos Obs Bygg (og de fleste seriøse trelasthandlere). Hvorfor impregnert? Du kan jo smøre den selv av og til, og den holder garantert resten av ditt båtliv uten å råtne.

Du har vel aldri sett at årer til en "gammel" robåt av tre har råtnet?

Impregnert til dette bruket er bare tull og tøys og har ingen hensikt. Du må smøre impregnert også, ellers vil det tørke ut og sprekke.

Ikke gjør alt så vanskelig!  (unnskyld utropstegnet).

dieselfan skrev On 28.2.2023 at 23.45:

Tror du kan legge til at det er et holdbart materiale også... siden mine bambusstenger som jeg fikk etter bestefar er like fine i dag...60 år etter.

Henger du de og gir de ett steambad engang i blandt for at de skal holde seg rette ? 

Grønngylt skrev for 8 timer siden:

Henger du de og gir de ett steambad engang i blandt for at de skal holde seg rette ?

Henger på veggen men de har fire anlegg, og det gjør susen... er litt usikker på om neste generasjon kommer til å bruke de... :wink:

Jannmar skrev On 2.3.2023 at 2.28:

Du får 45mm rundstokk hos Obs Bygg (og de fleste seriøse trelasthandlere). Hvorfor impregnert? Du kan jo smøre den selv av og til, og den holder garantert resten av ditt båtliv uten å råtne.

Du har vel aldri sett at årer til en "gammel" robåt av tre har råtnet?

Impregnert til dette bruket er bare tull og tøys og har ingen hensikt. Du må smøre impregnert også, ellers vil det tørke ut og sprekke.

Ikke gjør alt så vanskelig!  (unnskyld utropstegnet).

Nååh... Råttent treverk har jeg sett plenty av i min forholdsvis korte tid på jorda. Mye av det var i tillegg yngre enn meg, så her mistenker jeg at du simplifiserer noe. Eller så undervurderer du kraftig hvor lenge jeg kan ha igjen ;)

dieselfan skrev On 1.3.2023 at 22.24:

Om du klarer å knekke et 30mm skaft skjønner jeg at det du skal bekjempe må være ståltau enn de garnlenkene og teinetaua mine propeller oppsøker her på sør/ost kysten...

Tuller du? Vanlige kosteskaft(har ikke målt dem) knekker jeg jo rett som det er hjemme når dem har fått et par år på baken, og trukket litt fukt. Da vil det nok ikke gå veldig lenge før noe skjer med dem ombord ;) 

lnjk skrev On 1.3.2023 at 22.59:

Tja, har nå klart å bøye vanlig 1 tomms galvanisert rør når 6/7mm rusestreng var surret rundt propellen.

Det bråket godt i alubåten hvær gang strengen slo mot skutebunn:smiley:

Vanlig kosteskaft blir for lett, rundstokk på noen og tredve mm er bedre.

Alurøret kan du evt sveise bunn i, men over tid får du kondens i det.

Bambus er bra så lenge du drar, bøying liker den ikke.

Nå når du skal lage spesialkniv, hva med en som skjærer i en v når du drar til deg?
-Se for deg våpenet kona bruker når ho skal lage knapphull i tøy. Den må bare virke motsatt,

dvs den skjærer når du drar til deg.

Laget en slik å, fungerte det frem til den knakk. Stålet var kanskje litt for hardt.

Når du sier "v" tenker du tagger? Har ikke bevitnet så mye sying i min tid. Men har et svakt minne av noe spesialverktøy hos bestemor...

Vdub skrev On 1.3.2023 at 23.34:

Banke inn en lang treplugg med fugemasse i enden du ønsker taustropp, i enden med kniv kan du tette røret ved å bore ett hull i røret over kniven og presse inn fugemasse?

Det synes jeg høres lurt ut! :)

lnjk skrev for 7 timer siden:

Her https://sealine-products.no/nettbutikk/6-yrkesfisker/585-propellkniv---3-meter/

ser du et eksempel på en slik kniv.

Jeg ville laget eggen (som skjærer når du drar) med mer v-form.

Fordelen med slik utforming er at du skjemmer ikke eggen (i v-en) når kniven dras over propell/aksling.

Yess. hadde en slik tidligere. Ikke veldig imponert. Dårlig slipt, og krever stell for å holdes skarp.
Syntes nok den kostet mer enn den smakte ja.. https://sealine-products.no/nettbutikk/6-yrkesfisker/586-propellkniv-innsats/

Karlsenkystfiske skrev On 4.3.2023 at 9.24:

Nååh... Råttent treverk har jeg sett plenty av i min forholdsvis korte tid på jorda.

Helt sikkert sett råttent treverk. Råttent pga manglende vedlikehold.

Men om du heller har trua på impregnert, så går det fint å kjøpe ei 50x50mm firkantlekt og høvle ned kantene, så du får en 8-kant. Eller endog fortsette å høvle ned kanter, til du får en rundstokk, om det er ønskelig.

dieselfan skrev On 3.3.2023 at 22.53:

Henger på veggen men de har fire anlegg, og det gjør susen... er litt usikker på om neste generasjon kommer til å bruke de... :wink:

Hvis det er fluestenger, så syns jeg de burde kjøpe seg ett silkesnøre og prøve verdens tregeste og snilleste fluefiske oppsett og dra noen ørreter med det, kun for nostalgien sin skyld ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...