_Bliss_ Startet 28.Februar.2023 Del på Facebook Startet 28.Februar.2023 Noen som har erfaring med Viksund 770 combi og yanmar 3qm30? Er det litt for lite eller er det passelig? Ved motorbytte i en slik båt, vil det være dumt å ikke gå opp i effekt? Mtp fordel ved videresalg.. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.Februar.2023 Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 Dette er jo en snekke som ikke går fort. Stikker dypt å har fortrenger skrog. Så lite vits med større motor. Vi har storebror 880, som har samme motor. Går vel kanskje 7 på maks den. Med stor motor vil den bare grave seg ned å lage stor hekkbølge. Men trøst deg med at den er billig i drift. Drikker lite diesel denne. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
rogeri Svart 28.Februar.2023 Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 Da Viksund 770 kom på midten av 80 tallet, var de fleste båtene levert med motorer i størrelsen 33-50 hestekrefter. Fra 7 - 9 knops fart. Skroget kan beskrives som tilnærmet halvplanende, dog noe tungdrevet med 10-11 knop med 65-70 hk. Om jeg skulle byttet motor for å få mere fart, ville jeg vurdere å bytte til en annen og raskere båttype. 3qm30 gir fin skrogfart og er en rolig og stillegående motor som jeg ville beholdt forutsatt at den var ferskvannskjølt og uten sprekk i toppen. Uslitelig motor, men svakheten er toppen på disse Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 28.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 rogeri skrev 1 time siden: Da Viksund 770 kom på midten av 80 tallet, var de fleste båtene levert med motorer i størrelsen 33-50 hestekrefter. Fra 7 - 9 knops fart. Skroget kan beskrives som tilnærmet halvplanende, dog noe tungdrevet med 10-11 knop med 65-70 hk. Om jeg skulle byttet motor for å få mere fart, ville jeg vurdere å bytte til en annen og raskere båttype. 3qm30 gir fin skrogfart og er en rolig og stillegående motor som jeg ville beholdt forutsatt at den var ferskvannskjølt og uten sprekk i toppen. Uslitelig motor, men svakheten er toppen på disse Ja det er dette skroget jeg tenker på, ikke det som er av samme utsende som 880. Hvis det er såpass tungdrevet er det gjerne like greit å klare seg med en 30hk. Har forstått det slik at det er en god motor ja, men må nok gå for en som er ferskvaskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 770 med flaps & Yanmar 77hk går ca 13 knop, marsjer greit på 10-11. Selv om kjølen er dyp har den mye bedre bæring bak kontra gamle Viksund 25 Columbi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.