Jump to content

Bygge mini catamaran

Nc81

Recommended Posts

Vanskelig å si stort uten tegninger, bilder e.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hvor liten er en mini egentlig? 6 fot, eller 20 fot? Og hvilken type pontonger? Aluminium, glassfiber, oppblåsbare, tre? Mange muligheter her. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har dessverre ikke tegninger   jeg tenker   rund 3-4 meter  pontonger   ønsker å bygge  kyssfinner  og  dekke det med glassfiber.   Jeg har egentlig lyst å bruke den  som pedal båt men tenker også at går ann å koble liten El motor. Ønsker å koble pontonger med  et slags rør  aluminium kanskje   vil ha mulighet til å demontere. akkurat der man skal feste røra til pontonger der sliter jeg å finne et slags  feste 

Nc81 skrev for 14 timer siden:

Ønsker å bygge en mini catamaran  jeg prøver å finne beste måte til å koble sammen skroget  har noen forslag

Hei og velkommen til det som jeg synes er det beste Forumet for båt :flag_bp:

Her inne finner du folk som er flinke og veldig flinke på så godt som alt som har med båt å gjøre.

Noen kjenner hverandre godt men de fleste vet ingenting eller lite om hverandre.

Det er en ting som går igjen her inne... og det er at folk har prosjekter :wink:

Mange har prosjektet i hodet og ser det meste klart for seg.

Det er imponerende hvor mange som er villige til å bruke mye tid på å hjelpe til.

MEN, det er viktig å dele informasjon om prosjektet for at det skal være mulig å hjelpe.

Dvs at du må dele nok informasjon til at vi forstår hvor du vil, hva du kan og hvordan vi best kan hjelpe deg.

Jeg har alltid vært interessert i katamaraner, laget en katamaran barkbåt med seil når jeg var 5år og da festet jeg skrogene sammen med to av tantes strikkepinner.. du sikter nok mot noe mere profft.

Prøver å hjelpe deg i gang med noen spørsmål som du bør svare på for at vi skal forstå hva du ønsker.

Hva er ønsket lengde? (i meter eller fot)

Hvilket byggemateriale tenker du på? Glassfiber? Tre? Aluminium?

Hvilken bæreevne ønsker du?

Skal konstruksjonen være sammenleggbar?

Hva er maks vekt?

Har du deler du ønsker å bruke?

Kan du støpe glassfiber selv?

Kan du sveise aluminium?

EDIT - Ser nå at det ble postet 2 innlegg mens jeg skrev, så noen av mine punkter er besvart allerede..

Redigert av dieselfan (see edit history)
Nc81 skrev 50 minutter siden:

Ønsker å koble pontonger med  et slags rør  aluminium kanskje   vil ha mulighet til å demontere. akkurat der man skal feste røra til pontonger der sliter jeg å finne et slags  feste 

Om du finner rør som går utenpå hverandre med litt klaring så kan du jo plastre fast de største på pontongene og tre de tynne gjennom. Gjerne borre hull i fineren på begge sider av pontongen til rørene og plastre dem fast gjennomgående. Om du forstår. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...