Jump to content

Kjøp og frakt av seilbåt fra Tyskland


JanFredrik

Recommended Posts

Hei!

Jeg er på jakt etter seilbåt av typen Vindø 50. Dette er en modell som dukker opp av og til men ikke ofte på bruktmarkedet her hjemme i Norge. Har derfor begynt å se utenlands og kommet over noen gode alternativer, bl.a. denne:

https://www.scanboat.com/en/boat-market/boats/sailing-boat-vindoe-50s-17450176

 

Båten ligger i Tyskland, hvilket betyr kjøp i utlandet, frakt, betale toll med mer.

 

Jeg lurte på om noe her har erfaring med båtkjøp i utlandet og gjerne også litt om hvordan båten ble fraktet hjem, kostnader, med mer.
 

sailing-boat-vindoe-50s-scanboat-picture

Link to post

Nå opplyser du ikke hvor du bor. Det er en viss forskjell på Halden og Gamvik. Men som Roger jo, det er en fin tur til Sydnorge. Litt avhengig av hvor i Lübecker Bucht, syd i Danmark på en dagsseilas, Norge tre- til fire dager senere. En ukes tid til hvor som helst i Sydnorge. Jeg regnet nettopp distansen fra Lübeck sentrum til syd Danmark, og med fem knop rundt 13 timer. Lurte på om vi skulle ta en tur ned dit med Hulda.

 

Stikke innom plasser som Dragør, Gilleleje, Anholt, Varberg osv. må være en opplevelse. Og et antall andre plasser på vei nordover.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Jeg kjøpte som nevnt en Nauticat 32 i Roskilde (ikke helt Tyskland men nesten :wink:) på senhøsten 2021, og seilte/gikk den hjem.

Når det gjelder regler og kost kan du lese her https://www.toll.no/no/varer/bat/import-fritidsbat/ - det viktigste er å kontakte tollvesenet før du ankommer Norge.
Det er ingen toll, men du må betale moms av innkjøpskost og fraktutgifter. Også viktig å være klar over at moms skal regnes av kurs når du er på tolllkontoret, så greit å være klar over at kursendringer her kan koste deg dyrt mellom kjøp og momsbetaling.
Frakt - hos meg ble vi enige om ~1500kr med underlag i regning for dieselfylling fra ankomst Norge.

Det er uansett greit å være klar over at det er ingen business i å importere fra EU, den eneste grunnen må være som du nevner, at man ønsker en båt som knapt kommer på markedet i Norge fra før - og at man er villig til å betale for det. 
Eksempelvis vil den du linket til komme på ~800' før du har den registrert i Norge, om en 45 år gammel Vindø er verdt det for DEG, så er det bare å tuta på.

Jeg forsikret i Pantaenius når jeg betalte, og etter enighet med dem økte forsikringssummen når båten var momset inn i Norge.
VHF-registrering hos Telenor var ikke noe problem, men registrering i Småbåtregisteret kunne ikke gjøres før moms var betalt.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...