Lazyjack Startet 1.Mars.2023 Del på Facebook Startet 1.Mars.2023 (redigert) Jeg har to slike 100 Ah batterier som forbruksbattdrier i båten. BMS fungerte fint via Bluetooth sist sommer men har vært død siden i høst. Jeg har, etter råd fra forhandler Seatronic, forsøkt både lading og belastning men uten at BMS responderer når jeg forsøker å kommunisere med den via app. Noen som har vært borti tilsvarende og funnet en løsning? Redigert 1.Mars.2023 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Appen har blitt endret, den prøver ikke engang å koble seg opp lenger. Har tenkt å kontakte Ritar importør, men har ikke kommet så langt enda. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 abbor skrev 28 minutter siden: Appen har blitt endret, den prøver ikke engang å koble seg opp lenger. Har tenkt å kontakte Ritar importør, men har ikke kommet så langt enda. Jeg har ikke oppdatert min app så da burde den vel virke fortsatt? Hvem er importør, jeg kunne også godt tenke meg å høre med dem? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Ritar har jeg dårlig erfaring med. AGM batteriene deres riktignok, håper lifepo4-batteriene deres er bedre. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Lazyjack skrev for 2 timer siden: Jeg har ikke oppdatert min app så da burde den vel virke fortsatt? Hvem er importør, jeg kunne også godt tenke meg å høre med dem? BMS vekkes ved å lade eller trekke strøm. Tror det er SKANBATT som er importør av Ritar. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 2.Mars.2023 Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 Siden to har rapportert app-problemer, er det vel det som er årsaken. Ser det er mange som selger Ritar, dersom det er Skanbatt som importerer er vel det riktig adresse. Det var spennende at Skanbatt etablerte seg som konkurrent til Sparelys. I likhet med Sparelys opererer de en del med oppgraderte Ali type produkter, da er det viktig at de har god support. Meld hvordan det går..? Har sjøl, i likhet med flere her inne, hatt store problemer med app/blåtann. Årsaken var så banal som at appen ikke godtok norsk som telefonspråk. Trøsten er at i mellomtida gjør bms'en sannsynligvis jobben sånn at ikke batteriet tar skade. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
HiWard Svart 2.Mars.2023 Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 Jeg kontaktet Ritar direkte for et par år siden og fikk svar ganske raskt. https://ritarpower.com/message/ Verdt et forsøk tenker jeg. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Morten_L Svart 2.Mars.2023 Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 (redigert) Uten at det har noe med appennå gjøre Men mener å huske det stemmer med Skanbatt som importør. De er kjempeflinke så en telefon dit så tipper jeg du får svar. Jeg har 3stk Ritar 100Ah batterier jeg klarte å tømme, men der våknet BMS med en gang jeg koblet til lader igjen. Men det er versjonen uten Bluetooth jeg har så mulig der er anderledes med Bluetooth versjonen. Steihy skrev 39 minutter siden: Ser det er mange som selger Ritar, dersom det er Skanbatt som importerer er vel det riktig adresse. Det var spennende at Skanbatt etablerte seg som konkurrent til Sparelys. I likhet med Sparelys opererer de en del med oppgraderte Ali type produkter, da er det viktig at de har god support. Meld hvordan det går..? Det er vel heller motsatt. Skanbatt er vel dobbelt så store som Sparelys og har holdt på mye lengre (har ikke noe vondt å sinom Sparelys) opplever at Skanbatt har veldig god kvalitetskontroll og spec på produktene sine. Og hovedsaklig selger produkter fra kjente merkevarer (jeg har ingne tilknytning til verken Skanbatt eller Sparelys) Redigert 2.Mars.2023 av Morten_L (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 2.Mars.2023 Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 Morten_L skrev for 1 time siden: Det er vel heller motsatt Da lærte jeg noe - igjen. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Seilars Svart 2.Mars.2023 Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 Morten_L skrev for 2 timer siden: Jeg har 3stk Ritar 100Ah batterier jeg klarte å tømme, men der våknet BMS med en gang jeg koblet til lader igjen. Men det er versjonen uten Bluetooth jeg har så mulig der er anderledes med Bluetooth versjonen. BMS stenger vel ned batteriet når det er omtrent tomt, og da har man noe tid på seg før cellene er så tomme at BMS ikke klarer å overvåke dem med energien som er igjen når batteriet stenger. Her har vel du gjort det man skal gjøre, dvs. satt dem på lading igjen innen rimelig tid (uker?) når batteri stenger ned. Gjør man ikke det, så får man ikke startet opp igjen ved å sette lading på batteriet slik man pleier. Derfor bør man ha lading eller frakoble Lifepo4 med 50-60% SOC før opplaget. Det er slik jeg har oppfattet at Lifepo4 fungerer, men jeg har foreløpig ingen egen erfaring med dem. Driver fortsatt med AGM…. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 HiWard skrev for 2 timer siden: Jeg kontaktet Ritar direkte for et par år siden og fikk svar ganske raskt. https://ritarpower.com/message/ Verdt et forsøk tenker jeg. Kan du poste svaret du fikk? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2023 Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 Betenkelig om et så kostbart batteri går på dunken fordi BMS mangler strøm til å drive seg selv, og dergjennom sperrer for lading. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 2.Mars.2023 Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 Lazyjack skrev for 1 time siden: Kan du poste svaret du fikk? Kan forsåvidt det, men det var ikke et spørsmål som er relevant i denne sammenheng. Jeg spurte etter noen datablader og fikk svar etter noen dager. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Steihy Svart 2.Mars.2023 Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 (redigert) Det virker som vi oppfatter problemet litt forskjellig. Det finnes jo massevis av lithiumbatterier med innebygd bms som ikke har blåtann og app. Kan trådstarter Lazyjack spesifisere om det er bare blåtann/app som ikke funker, eller er det tegn til at bms ikke gjør jobben? Virker ikke batteriene? Redigert 2.Mars.2023 av Steihy (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Lazyjack Svart 2.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 HiWard skrev 55 minutter siden: Kan forsåvidt det, men det var ikke et spørsmål som er relevant i denne sammenheng. Jeg spurte etter noen datablader og fikk svar etter noen dager. Da så 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 2.Mars.2023 Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 2 hours ago, Hulda said: Betenkelig om et så kostbart batteri går på dunken fordi BMS mangler strøm til å drive seg selv, og dergjennom sperrer for lading. Er det ikke mulig å koble laderen utenom BMS for å gå startet opp systemet igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2023 Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 Vestkystseiler skrev 7 minutter siden: Er det ikke mulig å koble laderen utenom BMS for å gå startet opp systemet igjen ? Dette vet jeg fint lite om. Men på et 'ferdig montert' batteri så sitter BMS inne i kassen. Slik sett må vel kassen sprettes opp. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 2.Mars.2023 Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 Vestkystseiler skrev 1 time siden: Er det ikke mulig å koble laderen utenom BMS for å gå startet opp systemet igjen ? Det er da man tar kontakt med noen som driver med slikt, feks. skanbatt. Alternativt hvis man er på vei bort til gjenvinninga med batteriet, så kan man jo stikke innom youtube på veien…. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Mars.2023 Del på Facebook Svart 3.Mars.2023 Har snakket med Skanbatt, har fått et tips om hvordan jeg kan få appen til å virke igjen. Skal rapportere tilbake når jeg får testet det, kan ta 1-2 uker. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2023 abbor skrev 1 time siden: Har snakket med Skanbatt, har fått et tips om hvordan jeg kan få appen til å virke igjen. Skal rapportere tilbake når jeg får testet det, kan ta 1-2 uker. Jeg tar gjerne tipset fra Skanbatt allerede, enten her eller som PM. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 17.November.2023 Del på Facebook Svart 17.November.2023 Trist å se at dette ikke har løst seg på disse månedene... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2023 free skrev 4 minutter siden: Trist å se at dette ikke har løst seg på disse månedene... Beklager manglende tilbakemelding men båten, og dermed batteriene , ble solgt uten at problemet ble løst. Sitér dette innlegget Link to post
O_K Svart 19.November.2023 Del på Facebook Svart 19.November.2023 Generelt tips for batterier med bms er å levere 12v til batteriet en stund. Da kobler ofte bms seg opp, men kan ta 5-10 min. Har vekket opp mitt ontario 100ah lifepo4 på denne måten. Problemet er at før bms våkner drar ikke batteriet noe strøm, og mange 'smarte' ladere kobler da ut. Kan være lurt å paralellkoble med et vanlig blybatteri om man har muligheten. Er litt usikker på hvorfor dette funker, om det er fordi bms er I dyp dvale og bare måler spenning hvert 10min når batteriet er nesten tomt, eller om bms lar det gå en minimum ladestrøm til cellene en kort periode og at det er nok til å vekke batteriet til live. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.November.2023 Del på Facebook Svart 19.November.2023 BMS slår av Bluetooth for å spare strøm når batteriet ikke lades eller strøm trekkes. Strømmen må være over en viss grense for at BMS skal slå på Bluetooth. Jeg fikk BMS på mitt Ritar batteri til å virke igjen. Gjorde ikke noe spesielt, mulig appen hadde blitt oppdatert. Feilen kom ved en tidligere oppdatering av appen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 26.November.2023 Del på Facebook Svart 26.November.2023 Men som tidligere spurt her i tråden - er det BMS som er offline så batteriene ikke tar strøm/kan lades igjen, eller er det bare bluetooth-støtten for app som ikke fungerer? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.