TMS Startet 6.Desember.2005 Del på Facebook Startet 6.Desember.2005 En seilbåt er blitt evakuert under årets ARC. Båten skal vistnok ha gått på grunn tidligere og ha blitt reparert.... Moral ? 1) Gå ikke på grunn 2) Kjøp ikke båt som har vært på grunn (dvs vært skadet og reparert) 3) Reparer og selg båten til en som ikke er enig i punkt 2, dersom du går på grunn enig ?? Les mer her: ARC News Sitér dette innlegget TMS Link to post
Herman Svart 6.Desember.2005 Del på Facebook Svart 6.Desember.2005 (redigert) Og nå viser det seg at den båten som var dømt til et liv på havets bunn, likevel flyter. Den er til alt overmål på vei MOT strøm og vind i retning Kapp Verde! (Ifølge Havna.com sender den signaler om at den seiler mot Kapp Verde) Etter at den på egen hånd har sluppet anker, beslått seilene og drukket en velfortjent ankerdram, skal Sweden Yachts ro ut og kikke på båten! Det er jo ikke første gangen at forlatte båter fortsetter å flyte, men at de seiler videre på kryss er vel ikke helt vanlig. Man skulle nesten tro at mannskapet satte autopilot og seil for en seilas mot Kapp Verde, i håp om at den ikke sank likevel. Så spørs det om det er strøm nok til å drive lensepumper 24 timer i døgnet. Uten mannskap er det nok 4-5 døgns seilas. Med litt flaks finnes det et aggregat ombord som starter automatisk ved lav spenning. EDIT: Etter litt tenking skjønner jeg vel etterhvert (har ikke fått kaffe enda) at båten neppe seiler på egen hånd. Men det er en mye bedre historie at den seiler selv, så jeg har mest lyst til å tro på det! Redigert 6.Desember.2005 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
bliss X Svart 6.Desember.2005 Del på Facebook Svart 6.Desember.2005 EDIT: Etter litt tenking skjønner jeg vel etterhvert (har ikke fått kaffe enda) at båten neppe seiler på egen hånd. Men det er en mye bedre historie at den seiler selv, så jeg har mest lyst til å tro på det! Nå går jeg og henter meg en ny kopp kaffe! Dette må utforskes nærmere Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 6.Desember.2005 Del på Facebook Svart 6.Desember.2005 Det var en S.Y. som kjølen løsnet på for 2 år siden også.(tror jeg det var ) Den returnerte til kanariøyene. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
GeirKS Svart 6.Desember.2005 Del på Facebook Svart 6.Desember.2005 Husk at disse Sweden Yachts er nokså ekstreme da, med delt lateralplan og greier. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 6.Desember.2005 Del på Facebook Svart 6.Desember.2005 (redigert) Nå går jeg og henter meg en ny kopp kaffe! Dette må utforskes nærmere.ARCs egne nyheter kan gi deg et hint:A salvage attempt using an ocean going tug from Sao Vicente in the Cape Verdes is being organised.Det finnes også litt bakgrunnsinformasjon i webloggen til Caliso. Om noen fremdeles skulel lure på hva slags folk som var ombord på Caliso kan det være greit å lese skipperens CV. Båten var på vei mot Kapp Verde da den ble forlatt, og den ble forlatt med motoren og lensepumpe i gang og lanterne på. Det er ikke helt umulig at sistemann satte den i gir også, men det var beregnet at det villeta lang tid å nå øyene. Jeg holder en knapp på slepebåten. Redigert 6.Desember.2005 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 6.Desember.2005 Del på Facebook Svart 6.Desember.2005 (redigert) Det var en S.Y. som kjølen løsnet på for 2 år siden også.(tror jeg det var ) Den returnerte til kanariøyene. Mer info takk?... mvh Barsk II Redigert 6.Desember.2005 av Barsk II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 6.Desember.2005 Del på Facebook Svart 6.Desember.2005 (redigert) Moral ? 1) Gå ikke på grunn 2) Kjøp ikke båt som har vært på grunn (dvs vært skadet og reparert) 3) Reparer og selg båten til en som ikke er enig i punkt 2, dersom du går på grunn Punkt 2 her er noe av det dummeste jeg har hørt, en ordentlig reparert båt er ikke svakere i det skadede området enn båten var før skade. Om vedkommende selger/reparatør ikke kan dokumentere dette i form av minst 20-30 gode bilder el., bør du kanskje "ane ugler i mosen" uansett. Eller du bør kjenne din begrensning og oppsøke en kyndig til å sjekke om skaden er skikkelig utført. Nei din holdning er tragisk, skal vi ende opp med at det beste er å skjule alle skader da?, "går det så går det", "jeg vet ikke noe jeg".....? Det vi må sørge for er å reparere skikkelig og dokumentere dette. De fleste seilbåter har vært på grunn minst en gang i løpet av 10 år. Og hva er definisjonen av en grunnstøting? Dulte litt borti ved tillegging, smelle litt på i 2 knop eller smelle skikkelig på i 6 knop? mvh Barsk II Redigert 6.Desember.2005 av Barsk II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 6.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2005 Nei din holdning er tragisk, skal vi ende opp med at det beste er å skjule alle skader da?, "går det så går det", "jeg vet ikke noe jeg".....? mvh Barsk II Du har nok misforstått meg !, selvfølgelig skal man ikke skjule at båten har vært på grunn og reparert, tvert i mot skal man informere om slikt, og selge til en som synes det er greit å kjøpe en båt som har vært på grunn og blitt reparert Sitér dette innlegget TMS Link to post
Careka Svart 9.Desember.2005 Del på Facebook Svart 9.Desember.2005 (redigert) Mer info takk?... mvh Barsk II Det var ARC som meldte om dette for noen år siden rett etter start fra kanriøyene. den gikk for egen maskin tilbake for reperasjon. Så hvis du vil vite mer, så muligen du finner mer inne på ARC siden. Redigert 9.Desember.2005 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Suzuki Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 CALISO ble faktisk reddet. En Russisk ( ! ) slepebåt, ble sendt ut fra Cap Verde, og tok SW`en på slep. Båten ble trygt fortøyd etter 6 dagers slep. Båten hadde aldri hatt vann over dørkplatene, men skipperen vurderte tydeligvis at skaden var å betrakte som KRITISK, ettersom avgjørelse om å forlate skuta ble tatt. Regningen for slepet kom på $ 180 000. Ifølge Direktør Jan Østmann hos Sweden Yachts på Stenungsund, var det aldri reel fare på ferde for båten. Moral: Ting er ikke alltid som man tror. Når noe skal vurderes, kommer den mennesklige faktor inn i bildet. Det er kanskje nettopp DER det vanskelige i en avgjørelse ligger ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
SRA Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Dette blir ikke lett, nå kan vi ikke heller kjøpe dyre seilbåter heller fordi kjølen faller av på dem også?? ref Bavariadiskusjonene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 nå kan vi ikke heller kjøpe dyre seilbåter heller Å så deilig. Nå har jeg en unnskyldning for at jeg ikke har byttet det gamle treskeverket. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 skulle vært morro å forsøkt å kjøre av Kjølen på Jokeren. Ifølge folk som veit mer om sånt, er det faktisk helt umulig. Kreftene som utløses som sum av vekta på båten, og farten den oppnår, er rett og slett ikke store nok til å slå i stykker noe. Greit - sier nå jeg. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ulysses Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Dette blir ikke lett, nå kan vi ikke heller kjøpe dyre seilbåter heller fordi kjølen faller av på dem også?? ref Bavariadiskusjonene.Forskjellen er vel hva produsenten sier hvis du kommer med en båt uten kjøl, uavhengig av om båten kanskje har vært på grunn eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 (redigert) Regningen for slepet kom på $ 180 000.I tillegg kommer regningen fra båten som plukket opp skipper og mannskap (hvor 4 av dem var deleiere i båten). På ett eller annet tidspunkt kommer det kanskje en lengre og opplysende historie om forsikringsoppgjøret. Redigert 8.Mai.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Dette blir ikke lett, nå kan vi ikke heller kjøpe dyre seilbåter heller fordi kjølen faller av på dem også?? ref Bavariadiskusjonene.Kanskje du skulle sette deg inn i saken først.Båten hadde tidligere vært dårlig reparert etter grunnstøting mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.