Jump to content

ARC 2005 Kjølen løsnet - seilbåt evakuert


TMS

Recommended Posts

En seilbåt er blitt evakuert under årets ARC. Båten skal vistnok ha gått på grunn tidligere og ha blitt reparert....

 

Moral ?

 

1) Gå ikke på grunn

2) Kjøp ikke båt som har vært på grunn (dvs vært skadet og reparert)

3) Reparer og selg båten til en som ikke er enig i punkt 2, dersom du går på grunn

 

enig ??

 

Les mer her:

ARC News

TMS

Link to post
Share on other sites

Og nå viser det seg at den båten som var dømt til et liv på havets bunn, likevel flyter. Den er til alt overmål på vei MOT strøm og vind i retning Kapp Verde! (Ifølge Havna.com sender den signaler om at den seiler mot Kapp Verde) Etter at den på egen hånd har sluppet anker, beslått seilene og drukket en velfortjent ankerdram, skal Sweden Yachts ro ut og kikke på båten!

 

Det er jo ikke første gangen at forlatte båter fortsetter å flyte, men at de seiler videre på kryss er vel ikke helt vanlig. Man skulle nesten tro at mannskapet satte autopilot og seil for en seilas mot Kapp Verde, i håp om at den ikke sank likevel. Så spørs det om det er strøm nok til å drive lensepumper 24 timer i døgnet. Uten mannskap er det nok 4-5 døgns seilas. Med litt flaks finnes det et aggregat ombord som starter automatisk ved lav spenning.

 

EDIT:

Etter litt tenking skjønner jeg vel etterhvert (har ikke fått kaffe enda) at båten neppe seiler på egen hånd. Men det er en mye bedre historie at den seiler selv, så jeg har mest lyst til å tro på det!

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Nå går jeg og henter meg en ny kopp kaffe! Dette må utforskes nærmere.

ARCs egne nyheter kan gi deg et hint:

A salvage attempt using an ocean going tug from Sao Vicente in the Cape Verdes is being organised.

Det finnes også litt bakgrunnsinformasjon i webloggen til Caliso. Om noen fremdeles skulel lure på hva slags folk som var ombord på Caliso kan det være greit å lese skipperens CV.

 

Båten var på vei mot Kapp Verde da den ble forlatt, og den ble forlatt med motoren og lensepumpe i gang og lanterne på. Det er ikke helt umulig at sistemann satte den i gir også, men det var beregnet at det villeta lang tid å nå øyene. Jeg holder en knapp på slepebåten.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Moral ?

 

1) Gå ikke på grunn

2) Kjøp ikke båt som har vært på grunn (dvs vært skadet og reparert)

3) Reparer og selg båten til en som ikke er enig i punkt 2, dersom du går på grunn

Punkt 2 her er noe av det dummeste jeg har hørt, en ordentlig reparert båt er ikke svakere i det skadede området enn båten var før skade. Om vedkommende selger/reparatør ikke kan dokumentere dette i form av minst 20-30 gode bilder el., bør du kanskje "ane ugler i mosen" uansett. Eller du bør kjenne din begrensning og oppsøke en kyndig til å sjekke om skaden er skikkelig utført.

 

Nei din holdning er tragisk, skal vi ende opp med at det beste er å skjule alle skader da?, "går det så går det", "jeg vet ikke noe jeg".....?

 

Det vi må sørge for er å reparere skikkelig og dokumentere dette. De fleste seilbåter har vært på grunn minst en gang i løpet av 10 år. Og hva er definisjonen av en grunnstøting? Dulte litt borti ved tillegging, smelle litt på i 2 knop eller smelle skikkelig på i 6 knop?

 

mvh

 

Barsk II :flag::confused:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei din holdning er tragisk, skal vi ende opp med at det beste er å skjule alle skader da?, "går det så går det", "jeg vet ikke noe jeg".....?

 

mvh

 

Barsk II :flag::confused:

Du har nok misforstått meg !, selvfølgelig skal man ikke skjule at båten har vært på grunn og reparert, tvert i mot skal man informere om slikt, og selge til en som synes det er greit å kjøpe en båt som har vært på grunn og blitt reparert :wink:

TMS

Link to post
Share on other sites

Mer info takk?...

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

 

Det var ARC som meldte om dette for noen år siden rett etter start fra kanriøyene.

den gikk for egen maskin tilbake for reperasjon.

Så hvis du vil vite mer, så muligen du finner mer inne på ARC siden.

 

:flag:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

CALISO ble faktisk reddet. En Russisk ( ! ) slepebåt, ble sendt ut fra Cap Verde, og tok SW`en på slep. Båten ble trygt fortøyd etter 6 dagers slep. Båten hadde aldri hatt vann over dørkplatene, men skipperen vurderte tydeligvis at skaden var å betrakte som KRITISK, ettersom avgjørelse om å forlate skuta ble tatt.

 

Regningen for slepet kom på $ 180 000. Ifølge Direktør Jan Østmann hos Sweden Yachts på Stenungsund, var det aldri reel fare på ferde for båten.

 

Moral: Ting er ikke alltid som man tror. Når noe skal vurderes, kommer den mennesklige faktor inn i bildet. Det er kanskje nettopp DER det vanskelige i en avgjørelse ligger ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

skulle vært morro å forsøkt å kjøre av Kjølen på Jokeren. Ifølge folk som veit mer om sånt, er det faktisk helt umulig. Kreftene som utløses som sum av vekta på båten, og farten den oppnår, er rett og slett ikke store nok til å slå i stykker noe.

 

Greit - sier nå jeg.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dette blir ikke lett, nå kan vi ikke heller kjøpe dyre seilbåter heller fordi kjølen faller av på dem også?? ref Bavariadiskusjonene.

Forskjellen er vel hva produsenten sier hvis du kommer med en båt uten kjøl, uavhengig av om båten kanskje har vært på grunn eller ikke.
Link to post
Share on other sites

Dette blir ikke lett, nå kan vi ikke heller kjøpe dyre seilbåter heller fordi kjølen faller av på dem også?? ref Bavariadiskusjonene.

Kanskje du skulle sette deg inn i saken først.

Båten hadde tidligere vært dårlig reparert etter grunnstøting

 

mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...