Jump to content

Hvordan renser man slike luketerser?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Har et par slike fine tersjer, der man istede for håndtak bruker et tilpasset firkantverktøy for å åpne og stenge. De fleste er lette og ledige, litt for lette egentlig, da man ikke kan sette dem i en gitt posisjon og bevege på luka uten at dem sklir og kommer i veien når man skal lukke den. Men så er det to stykker som er så trege at man må bruke slegge for å bevege dem. Jeg har varmet, pumpet fett og beveget dem. Bare rent, nytt fett kommer ut, -akkurat like trege! 

 

I dag prøvde jeg å komme til bunns i det. Tok ut settskrue mellom håndtak og aksling, og banket ut en rustfri pinne som sto rett igjennom det hele. Håndtaket kom av, men mekanismen er like treg, og jeg ser ikke hvordan man skal komme seg inn til den. Kan man varme og slå på akslingen kanskje?

 

IMG_8925.jpeg.bc54f494ee139624928f78c5ddaeda31.jpeg

Fra utsiden

 

IMG_8922.jpeg.f3a257b99308984c71547c1e283df612.jpeg

Splinten på vei ut

 

IMG_8800stort(1).jpeg.39a568be15f4e22af0679a026c3f9425.jpeg

Luka

 

IMG_8923.jpeg.1f3fed8101ff6015d5919411d2fe8421.jpeg

Håndtaket. Rent og pent egentlig.

 

IMG_8924.jpeg.12146d8f26b31d582b9671c155b9f4e0.jpeg

Inni der er det noe som kniper veldig!

Link to post
Share on other sites

bellen skrev On 1.3.2023 at 21.58:

Slå akslingen ut oppover, så rengjør du akslingen og hullet med smergelpapir og setter det inn med fett før du monterer igjen. Da vil den nok bli som ny.

Prøvde å dunke litt med sleggehammeren, men ingen respons. Kanskje masse varme og en nylonhammer vil være tingen? Vil nødig deformere akslingen. 

Har et par slike ombord som er alt for lette. Kanskje jeg kan sette dem inn med tjære istede for fett? :)

Link to post
Share on other sites

Hei. For å få disse løs er det varme som må til. Vis den blir deformert  i enden kan den slipes til slik att den går gjennom hullet. Er viktig å regelmessig spraye og bevege disse slik att dem ikke setter seg. Hvis dem er for lett kan dem shimses 

Link to post
Share on other sites

autohelm skrev On 5.3.2023 at 10.51:

Hei. For å få disse løs er det varme som må til. Vis den blir deformert  i enden kan den slipes til slik att den går gjennom hullet. Er viktig å regelmessig spraye og bevege disse slik att dem ikke setter seg. Hvis dem er for lett kan dem shimses 

Snakker vi da om nylonforing rundt aksel, eller noe under firkantsporet, og mot luka?

Bare spraye rundt med f.eks jamaicaolje?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...