Karlsenkystfiske Startet 1.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2023 Har et par slike fine tersjer, der man istede for håndtak bruker et tilpasset firkantverktøy for å åpne og stenge. De fleste er lette og ledige, litt for lette egentlig, da man ikke kan sette dem i en gitt posisjon og bevege på luka uten at dem sklir og kommer i veien når man skal lukke den. Men så er det to stykker som er så trege at man må bruke slegge for å bevege dem. Jeg har varmet, pumpet fett og beveget dem. Bare rent, nytt fett kommer ut, -akkurat like trege! I dag prøvde jeg å komme til bunns i det. Tok ut settskrue mellom håndtak og aksling, og banket ut en rustfri pinne som sto rett igjennom det hele. Håndtaket kom av, men mekanismen er like treg, og jeg ser ikke hvordan man skal komme seg inn til den. Kan man varme og slå på akslingen kanskje? Fra utsiden Splinten på vei ut Luka Håndtaket. Rent og pent egentlig. Inni der er det noe som kniper veldig! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2023 Slå akslingen ut oppover, så rengjør du akslingen og hullet med smergelpapir og setter det inn med fett før du monterer igjen. Da vil den nok bli som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 4.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2023 bellen skrev On 1.3.2023 at 20.58: Slå akslingen ut oppover, så rengjør du akslingen og hullet med smergelpapir og setter det inn med fett før du monterer igjen. Da vil den nok bli som ny. Vis hele sitatet Prøvde å dunke litt med sleggehammeren, men ingen respons. Kanskje masse varme og en nylonhammer vil være tingen? Vil nødig deformere akslingen. Har et par slike ombord som er alt for lette. Kanskje jeg kan sette dem inn med tjære istede for fett? :) Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 5.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2023 Hei. For å få disse løs er det varme som må til. Vis den blir deformert i enden kan den slipes til slik att den går gjennom hullet. Er viktig å regelmessig spraye og bevege disse slik att dem ikke setter seg. Hvis dem er for lett kan dem shimses Sitér dette innlegget Link to post
Moderator Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Spørsmål fra moderator: Kjenner "tersj" som avtrekker, slik jeg forstår er det snakk om en dekkslukelås? (Tenker ift søkefunksjon på forumet) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Moderator skrev On 6.3.2023 at 12.34: Kjenner "tersj" som avtrekker, slik jeg forstår er det snakk om en dekkslukelås? Vis hele sitatet Luketers ja. Ikke det samme som avtrekker. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Moderator Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Mange takk, tittel oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 12.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 autohelm skrev On 5.3.2023 at 9.51: Hei. For å få disse løs er det varme som må til. Vis den blir deformert i enden kan den slipes til slik att den går gjennom hullet. Er viktig å regelmessig spraye og bevege disse slik att dem ikke setter seg. Hvis dem er for lett kan dem shimses Vis hele sitatet Snakker vi da om nylonforing rundt aksel, eller noe under firkantsporet, og mot luka? Bare spraye rundt med f.eks jamaicaolje? Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 Etter bilde å se er det ingen nylon,kun alu. Beste er å få ut bolten før så å gjøre rent under dær firkantspore/bolten hviler.. Ha godt med grease på bolt og under hode. Spray regelmessig rundt firkantsporet og begveg tersen regelmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 Denne ? Pluss slag? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hekri Svart 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 Ser nå at det ikke er noen kant å huke på. Hmmmmmm........ Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.