Sjøvind Startet 1.Mars.2023 Del på Facebook Startet 1.Mars.2023 Har en NB 820 Sport med VP KAD43 og DP-E drev, B6 aluminiumspropeller. Kjøpte båten i -21 og registrerte ved opptak at det var kavitasjonsskader på «baksiden» av bladene på aktre propell. Ut fra servicehistorikk kunne jeg se at denne var ny av året, så jeg syntes det var merkelig at den var så skadet. Tok den med til VP forhandler og fikk ny propell. Nå ser jeg at lakken er skallet av på baksiden av bladene på denne propellen også, etter kun drøye 30 timers drift. Forreste propell ser ut til å klare seg bra. Virker som propellene er passe dimensjonert til båten, får maks turtall på motor. Noen som har vært borti lignende og har en formening om årsak? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PanzerHans Svart 2.Mars.2023 Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 (redigert) Aluminium? Isåfall forsvant lakken på første sesong hos meg og. B6 på DPE, 2*KAD43 på Viksund 360. Når max-rpm akkurat. Redigert 2.Mars.2023 av PanzerHans (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 3.Mars.2023 Del på Facebook Svart 3.Mars.2023 Det jeg har sett og hørt, men har ikke VP selv, er at alu propellene til VP er i varierende grad laget riktig. De har stor variasjon i stigning og i form på propellbladene. Jeg var innom propellverkstedet for å hente "smykkene", da jeg så at det var vegg og og ned med VP duo som var innom. Og med så mange propellpar var det lett å se at her var det mye rare vinkler og kavitasjon på ulike steder. Propellbankeren mente dette var et stort problem - han hadde fast runde for en større VP kunde som fikk rettet opp sine propeller hver vinter...(ikke alu utgaven) 7x2 stk propeller... Svaret fra min mann var å unngå alu propellene til VP. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøvind Svart 10.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 Takk for svarene! @PanzerHans var det det bakerste propell hos deg også, eller alle? Kan det ha noe for seg å ta med propellen til verksted for balansering? Eller er det stålpropeller som er løsningen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PanzerHans Svart 11.Mars.2023 Del på Facebook Svart 11.Mars.2023 Jeg husker ikke. Skal se når jeg tar pussen i år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 11.Mars.2023 Del på Facebook Svart 11.Mars.2023 Har og dpe men kad44 motor. Der er og den bakerste propellen kavitasjonsskadet innerst på bladene. Kun den bakerste. Blir byttet ut i år og da har den stått på i ca 8 sesonger tipper jeg. B1. Det med at lakken skaller av er ikke nødvendigvis kavitasjonsskader. Disse propellene flekser ganske mye under pådrag. Dette vil gjøre at lakken kan flasse. Grunnen til at det kun er den bakerste er nok pga denne er mindre en den fremme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.