Jump to content

Drev VP DP-E, kavitasjonsskader aktre propell etter ca 30 timer drift


Sjøvind

Recommended Posts

Har en NB 820 Sport med VP KAD43 og DP-E drev, B6 aluminiumspropeller. Kjøpte båten i -21 og registrerte ved opptak at det var kavitasjonsskader på «baksiden» av bladene på aktre propell. Ut fra servicehistorikk kunne jeg se at denne var ny av året, så jeg syntes det var merkelig at den var så skadet. Tok den med til VP forhandler og fikk ny propell. Nå ser jeg at lakken er skallet av på baksiden av bladene på denne propellen også, etter kun drøye 30 timers drift. Forreste propell ser ut til å klare seg bra. Virker som propellene er passe dimensjonert til båten, får maks turtall på motor.

 

Noen som har vært borti lignende og har en formening om årsak?

Link to post
Share on other sites

Det jeg har sett og hørt, men har ikke VP selv, er at alu propellene til VP er i varierende grad laget riktig. De har stor variasjon i stigning og i form på propellbladene. Jeg var innom propellverkstedet for å hente "smykkene", da jeg så at det var vegg og og ned med VP duo som var innom. Og med så mange propellpar var det lett å se at her var det mye rare vinkler og kavitasjon på ulike steder.

 

Propellbankeren mente dette var et stort problem - han hadde fast runde for en større VP kunde som fikk rettet opp sine propeller hver vinter...(ikke alu utgaven) 7x2 stk propeller...

 

Svaret fra min mann var å unngå alu propellene til VP.

Link to post
Share on other sites

Har og dpe men kad44 motor. Der er og den bakerste propellen kavitasjonsskadet innerst på bladene. Kun den bakerste. Blir byttet ut i år og da har den stått på i ca 8 sesonger tipper jeg. B1. 

 

Det med at lakken skaller av er ikke nødvendigvis kavitasjonsskader. Disse propellene flekser ganske mye under pådrag. Dette vil gjøre at lakken kan flasse. Grunnen til at det kun er den bakerste er nok pga denne er mindre en den fremme. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...