Jump to content

Plassering av ny hekksvinger til kartplotter på Nor-Dan Summer Family 27?


Diddn

Recommended Posts

Hei :smiley:

Som tittelen sier så skal jeg montere ny hekksvinger til kartplotteren på min Nor-Dan Summer Family 27. Det har ikke vært hekksvinger på den fra før. De båtene jeg har hatt hekksvinger på tidligere og montert nye på, har vært med hekkkageregat eller påhengsmotor. Så jeg lurer på om noen har båt med strak aksel og hekksvinger eventuelt noen som har en Summer family med hekksvinger som kan gi meg noen råd med tanke på forstyrrelser fra propellstrøm og best mulig plassering?

I følge bruksanvisningen skal svingeren monteres minimum 38cm fra propellen for å unngå forstyrrelser. Men dette er ikke fysisk mulig på grunn av trimflapsene :headbang: 

Svingeren som skal monteres er en Garmin gt20-tm.

Link to post
Share on other sites

Du kan nok montere den rett i bunnen på båten, innvendig. Et sted der det ikke kommer luft under svingeren.

 

Kan festes med fugemasse eller epoxy, og må da ikke være luft i massen, og selvfølgelig ikke i laminatet. 

 

Evt så kan du lage en boks som sitter helt nedtil bunnen, sette svingeren inni og fylle med feks matolje. Sistnevnte har jeg tenkt til, slik at jeg lett senere kan bytte svinger. 

 

Du kan finne rett plass ved å putte svingeren i en plastpose med vann og dytte den inntil bunnen mens båten ligger på vann. 

 

Du vil miste litt av signalet, men ikke mye i følge min erfaring. Men sidescan vil ikke fungere.

 

Du kan da plassere svingeren langt fremfor propell og unngå forstyrrelser. Men husk å ta det langt nok bak til at det ikke kommer luft dit når du kjører båten.

 

Overnevnte er oppsummering av hva jeg har lært av andre samt noe av det har jeg gjort selv. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar.

Etter noe tenking på fredags formiddag kom jeg selv også frem til at det ikke er en god løsning, så jeg har byttet inn den hekksvingeren til en innvendig svinger GT-15M-IH.

Den skal monteres og testes så snart båten er sjøsatt igjen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...