Jump to content

Å legge til eller føre båt for første gang!


GT96

Recommended Posts

Jeg har forsøkt å lete etter lignende tråder, dog uten hell, så jeg lager en selv.

 

For meg selv og sikkert mange andre syntes jeg det er artig å lese historiene til folk rundt om. Jeg overtar snart min første båt som er på 42 fot. Det meste er jeg ganske rolig på, men det å skulle legge til for første gang syntes jeg virker litt skremmende. Kaste fortøyningen og sette i marsj for aller første gang virker jo som en utrolig opplevelse, men det blir jo brått nedtur om man skal kaste opp av nervøsitet, angst og dømmende blikk fra andre båtfolk. 
 

så,,,,, Hvordan var din første gang? Første tur? Første havn?

Hvor nervøs var du?

Hvordan forberedte du det?
Hvor stor var båten? 
Hva gjorde at det gikk bra, eller ikke gikk bra? 
Flaks? Godt mannskap? 
 

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Link to post

Greit å begynne med lite publikum. Og enkle løsninger. Helst ikke mannskap, med mindre de har mer fartstid enn deg selv, for de gjør alltid det motsatte av det du skriker til de at de skal. Trøsten er at så sant det ikke er vind er større båter lettere å legge til med enn små øsekar. Jeg er stort sett alene og har to tamper klar. En kort bak som jeg slenger på først og en lengre midt på som ligger strukket klar til akterdekk, den tar jeg med meg på land og setter fast. Om du får på den akter og båten sklir litt ut mens du holder på så gir du bare litt forsiktig forover (eller baugpropell) for å komme inntil igjen før du tar med deg den lange. 

Link to post

Jeg gikk faktisk på Firemøller Maritime efterskole i Danmark.

Vi hadde en liten seilbåt, som het "Spejlæget" Eller Speilegget på Norsk. en liten sjark, og en del optimistjoller.

Jeg husker første gangen jeg som 15åring skulle legge til sjarken. Vi hadde allerede hatt en del fartstid, da dette var seint i Oktober.
Jeg hadde allerede studert de andre, og deres måte å legge til på, og funnet ut av at jeg jo måtte være ekspert, i forhold til de.
Det gikk som det måtte gå. alt for stor fart, dårlig manøvrering, kjefting på alle andre for ikke å vite hva jeg tenkte.
Og en klasseforstander som til slutt måtte gripe inn, for at vi skulle unngå å kollidere med fergen.

Jeg har aldri vært så flau i hele mitt liv. Og jeg svor på at det aldri skulle skje igjen.

Så siden den gangen, har alt foregått i veldig lav fart, Jeg planlegger både innfallsvinkel og sjekker strøm og vind.
Og likevel, så hender det at det ikke går som planlagt, men med lav fart, fenderne ute og tauene klare, så er det begrenset hvor stor skade jeg kan gjøre.
Og selv når det ikke går helt som forventet, så må jeg bare trekke pusten, og tenke at det kunne ha gått mye verre.
Det å bli flau, når det virkelig går skeis, kjenner vi alle til. Og det er ikke noen god følelse.
Den blir borte etterhvert, mens lærdommen du fikk, blir værende.

Det var veldig mange belærende ord.
Et siste tips. Øvelse, gjerne uten tilskuere, hjelper masse.

Link to post

Fant en stake og øvde mot den. Når jeg traff sa det BOING med lavt kostnadsnivå. Jeg har surra rundt en stake med min første «store båt» lenge og lagt til med hekken mot, sidelengs, baugen mot og blitt sånn tålelig god. Ingenting slår mengdetrening :-) 

etter det har det meste vært null stress, men har alltid høy konsentrasjon og aldri redd for å prøve igjen 

 

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Ser du har en tung båt, den snur kanskje ikke på en femøring. Lær båten å kjenne, forsøk deg på åpent vann, stopp, snu og bekk inn. Kort sagt lær deg å ha kontroll på båten. En øvelse jeg har sett flere gangen i England er å kjøre inn i båsen, bakke ut snu og bakke inn i båsen. Men først må kun kunne legge til longside med stil. Ha spring og kulefender klar så kan i i alle fall i teorien legge til med (en viss) stil. Lær deg å legge til longside med kulefender og spring. Det er mye på YT så der ser du hvorden skal gjøres. Inn i båsen må du bare øve på, både bakke inn i båsen og kjøre inn i båsen. Plukke opp ei bøye er også en veldig fin øvelse, ikke så lett alene, men med mannskap er den en veldig fin øvelse i kommunikasjon på dekk. Har du mannskap må du lære hvordan du får mannskapet til å oppdatere deg kontinuerlig om avstand til målet, gjerne inn i båsen også, det er 12m fra hekk til baug så det er ikke lett å se om det er en eller to meter igjen. 

 

Viktigst av alt er øvelse! Masse øvelse. 

 

Så om de som kjører full fart inn og gir full revers: Min lærer Emily i England sa en gang «There is a difference in showmanship and yachtmanship» - ta det pent.

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Faxen skrev 1 time siden:

Er det vind, så gå inn MOT vinden, ikke med, for da har du ikke kontroll.

Har enn baugthruster og eventuelt hekkthruster, så er det ikke noe problem å gå inn med vinden. Men det må øves på, fordi båten vil uansett oppføre seg annerledes i forhold til om enn går mot vinden.

Link to post

Når vi hentet vår første båt på 24ft var vi ikke forberedt i det hele tatt (visste ikke bedre). Hadde med redningsvester og en GPS med landkart. Tok med et brosjyre kart på fergen til Stord som vi brukte for å navigere etter. Det gikk bra det også.

 

I senere tid har vi lært å forbrede oss litt bedre. Bruk god til å båten til å lære deg alle "knappene". Hvordan vikrer winch, autopilot, baugpropell, kartplotter, motorpanelet osv. Alltid legg en plan på hvordan og hvor du skal legge til. Og sørg for at den som hjelper til også vet dette. Om det blåser, hvilken fortøyning skal festes først. Gjør klart tau og fendre før du går inn.

 

Om det er ukjent favann. Legg opp en rute på forhand. Sjekk ut hvilke havner du kan gå til om det oppstår noe.

 

Få tidligere eier til å ta en prøvetur med deg for å vise deg det som er verdt å vite. Kjenner til følelsen å få nøklene i handen og måtte ta ny båt ut for første gang alene. Lykke til!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

@Sørlandet2, det er helt korrekt. Og jeg gleder meg. Jeg skal selvfølgelig ha med skyndig personell de første turene. Som har hatt stor og liten båt i en mannsalder.

Er du spent på hvordan det skal gå kan du besøke vår hjemmeside med linker til sosiale medier inkl. youtube som handler om nettopp dette: Hoppe i det, uten erfaring og skape underverker. 😁 www.svarcadia.carrd.co

 

Morsomt å lese alt! Del gjerne mer historier og erfaring. 

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Link to post

Ikke min første tur, men en litt sånn action start på en ferie engang:..

 

Ferdig på jobb kl 16:00, fruen har da allerede dratt til båten slik at alt skal være klart når vi drar. 2'ndre fender(min yngste sønn) er i et jæv** la humør denne dagen, så fruen er lett temperert i topplokket når jeg kommer.

 

Jeg har vært i båten i ca 15 sekunder, hvorpå 2'ndre fender tryner noe så inni granskauen hardt at blodet flyter fra munnen. Et vannvittig hyl (at ingen ringte barnevevernet er et guds under) og masse greier for å stoppe blødningen. Fikk stoppet blødningen, vasket blod, dyttet inn smokk, lokket med litt godis og verden begynner igjen å bli litt rosa. Nye 60 sekunder, så setter 1'ste fender i et hyl, han har da fått en flis i foten på størrelse med en 2 tomm 4. Skrikene skulle ivhertfall tilsi det. Flisen sitter godt, så vi må hente en kniv og skjære den den ut. Igjen er nevnte barnevern heldigvis ikke å se...

 

Mens vi da holder på med 1'ste fender, finner 2'ndre fender ut at alle klærne ligger pent i hauger og de trenger jo ikke å ligge der, så han hiver alt rundt omkring inne i kabinen. Båten ser ut som et horehus idet vi legger avgårde for å fylle diesel. Fruen rydder febrilsk, mens kapteinen seiler oss sikkert mot "der tankschtelle"

 

Vi fyller diesel, mens ungene egentlig oppfører seg greit. Vi betaler og legger fra kai i 3 knop. f**n så rart båten oppfører seg da?.. Hmm.. Plutselig så merker jeg et himmla drag og vi stopper opp. 2'ndre fender har da vært bortpå fjernkontrollen til dreggvinsjen og droppet dreggen utenfor "der tankschtelle"..(sikerhetsline er på planen for å få montert) Bak oss kommer en speedbåt med overflatepropeller, som ikke fungerer så godt i revers, så det ble litt styr av det der. Båter som driver, jeg høyrød i trynet prøver å få inn dreggen, den andre fører styrer for å ikke treffe oss.. Vel, vel dreggen kom opp og endelig..

 

Endelig får vi dratt avgårde. Nå er sommeren her! Etter å ha varmkjørt vårt elskede dieseldyr, tenkte jeg at vi skulle plane til vår destinasjon. Får ikke båten i plan??? Men i hel***??. Hmmmppff.. Prøver og prøver, men båten er treig som en ku. Vi dropper 1/2 parten av vannet og får den i plan på et vis. Litt senere samme dag bestemmer jeg meg for å installere fiskefinner/ekkolodd/fishfinder som jeg kjøpte i USA (veeeeldig billig vettø). Kryper ned i motorrommet, kliner en fin klædd med Tec7 i bunnen av båten, dytter svingeren nedi og setter meg til å vente litt og filosofere over livet. Titter litt rundt meg, og ser plutselig en j**la masse plastposer rundt luftinntakene.. ???? Og husker plutselig at jeg iløpet av vinteren tettet til alle luftinntakene for at varmen i motorrommet ikke skulle slippe ut (skulle ha mekaniker til å justere ventiler på motoren). Svarte! Tar vekk 11 stk plastposer, drar opp dreggen for å testkjøre, og joda: Båten går i plan så fint så. med full dieseltank og 1/2 vanntank og nesten full dasstank. Går akkurat slik den skal gett. Etter dette fungerte båt og mannskap perfekt, vi kom oss til Sverige, koste oss masse, fisket sikkert 650 bergsnebber og 6211 krabber ved diverse brygger.

 

Jeg elsker båtlivet !!

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
-Luna- skrev for 3 timer siden:

Tok med et brosjyre kart på fergen til Stord som vi brukte for å navigere etter.

Det var en på 70 tallet som hentet en båt i Nord Norge han kom til Østlandet med NAF sin veibok.

   

Sjekk vinden og strøm før en planlegger  å gå til kai, tren på en kai med god plass gjerne med 2-3 ganger av plassen du trenger, prøv å legge til mitt i mellom båtene, greier du det er du flink , så forhaler du båten til nærmeste båt, en trygg metode til en får taket på det.

En kan lære  av slike, lykke til.

 

 

 

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
pappa_wolf skrev for 8 timer siden:

Jeg gikk faktisk på Firemøller Maritime efterskole i Danmark.

Vi hadde en liten seilbåt, som het "Spejlæget" Eller Speilegget på Norsk. en liten sjark, og en del optimistjoller.

Jeg husker første gangen jeg som 15åring skulle legge til sjarken. Vi hadde allerede hatt en del fartstid, da dette var seint i Oktober.
Jeg hadde allerede studert de andre, og deres måte å legge til på, og funnet ut av at jeg jo måtte være ekspert, i forhold til de.
Det gikk som det måtte gå. alt for stor fart, dårlig manøvrering, kjefting på alle andre for ikke å vite hva jeg tenkte.
Og en klasseforstander som til slutt måtte gripe inn, for at vi skulle unngå å kollidere med fergen.

Jeg har aldri vært så flau i hele mitt liv. Og jeg svor på at det aldri skulle skje igjen.

Så siden den gangen, har alt foregått i veldig lav fart, Jeg planlegger både innfallsvinkel og sjekker strøm og vind.
Og likevel, så hender det at det ikke går som planlagt, men med lav fart, fenderne ute og tauene klare, så er det begrenset hvor stor skade jeg kan gjøre.
Og selv når det ikke går helt som forventet, så må jeg bare trekke pusten, og tenke at det kunne ha gått mye verre.
Det å bli flau, når det virkelig går skeis, kjenner vi alle til. Og det er ikke noen god følelse.
Den blir borte etterhvert, mens lærdommen du fikk, blir værende.

Det var veldig mange belærende ord.
Et siste tips. Øvelse, gjerne uten tilskuere, hjelper masse.

Mye fornuftig her, men hvis det blåser litt kan det være bedre å ha ordentlig styrefart. Nå er det jo snakk om en seilbåt med mye masse som holder kursen greit når du først er i siget og da går det nok fint men min oppfatning er at det oftere skjer ting fordi man ikke tør å ha nok styrefart en omvendt. Selvfølgelig blir jo konsekvensene større hvis hastigheten er høyere da. Hvis du er vant til å manøvrere mindre båter med påhengsmotor eller drev blir det ofte en overraskelse at roret på en seilbåt ikke virker ved bakking før båten gjør fart bakover gjennom vannet.

Link to post
27 minutes ago, SV Arcadia said:

Haha! Det høres helt villt ut!! Godt det gikk bra🙈😅

Lærekurven var stupbratt! Husker jeg undret meg over hvorfor fergekapteinen var så hissig på hornet da vi ikke var i veien i det hele tatt. Var bakkesignal :giggle:

 

GPSen vi hadde med oss hadde ikke Lerøy i kartet en gang. Første gang vi gikk i uthavn kastet vi dregg og alt gikk til bunns siden enden ikke var festet. Ble fisket opp igjen med et kosteskaft og en båtshake bundet sammen.

 

Båten var i vesentlig dårligere stand enn antatt. Fyllte kjøleveske underveis og kjølen var full av olje.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Et lesetips her vedr utfordringer med «ny» båt er denne boken

https://www.amazon.com/Boat-Who-Wouldnt-Float/dp/055327788X

 

Ellers lærer man alltids ganske fort. Gikk rask på 40 fot og hadde ikke kjørt annet en liten båt en sjelden gang. Bare å lage en plan i forkant og fortelle den til mannskapet. Så er det bare å ta det rolig og tenke ut et point of no return. Så går det ikke, avbryt tidlig nok og prøv på nytt. Den første tiden var jeg veldig konservativ og droppet noen gjestehavner der jeg ikke fant enkel nok plass. Anker er en fin ting. Liker det bedre uansett. 
 

Lykke til!

Link to post

Ha en plan A og plan B. Fortøyninger og fendre på plass og klar. Er det strøm og vind? Er jeg usikker, stopper jeg båten litt fra kaien, og ser hvordan den oppfører seg. Ingen skal å begynne på nytt om ting begynner å gå på tverke. Behold roen, ingen skriking til mannskapet. Planlegg i god tid og informer evnt. mannskap om hva du tenker å gjøre.

Trene masse. Mengdetrening er gull verdt. Og igjen: behold roen, du har det ikke travelt.

Lykke til

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Grønngylt skrev for 1 time siden:

Men du kjenner vel noen som har endel mer erfaring og kan bli med deg og vise deg noen triks ? 

Ja, jeg skal ha med meg skyndig folk. En av dem har bodd i båt i årevis, seilt masse og har mye erfaring om det meste. Vedkommende syntes det bare er gøy å lære bort, så jeg får nok mye god hjelp derfra. 

Med vennlig hilsen

Glenn

Følg vår reise på https://svarcadia.carrd.co/

Link to post
SV Arcadia skrev 2 minutter siden:

Ja, jeg skal ha med meg skyndig folk. En av dem har bodd i båt i årevis, seilt masse og har mye erfaring om det meste. Vedkommende syntes det bare er gøy å lære bort, så jeg får nok mye god hjelp derfra. 

 

Ta med deg han, en sixpack med Coca Cola, så finn en øde brygge, tren tren tren tren, det eneste som gjelder for og bli flink til noe er timer

Link to post
Windy37GM skrev for 18 timer siden:

 

Jeg elsker båtlivet !!

 Helt rå historie 🤗

 

Jeg kjøpte første båt i 2014 og ble helt svett av hvor vanskelig det var å styre en 30 fot helplaner. Det absolutt største problemet er vind. Kan være strøm kan være et tema i en elv eller lignende men 99% av tiden er det vind du skal tenke på. Planende motobåter drar med vinden som en kork i vannet. 

 

Hver gang jeg er på vei inn i en havn følger jeg med på flagg og også vindpilene i masta på seilbåtene. Denne informasjonen er det første jeg benytter ifm planlegging av tillegging. Så er det neste del som går på å sjekke mulighetene. Jeg er forbauset over hvor mange som kommer inn i havna og legger seg til på første plassen mens de ordner fendere og tau en lang pågående operasjon. Er jo ikke rart folk har høyt blodtrykk. Få ut fendere og frem med tau før du går inn i havnen du skal legge til. Vet du ikke hvordan du skal legge til kan du forberede et par sannsynlige scenarioer. Så går du inn og tar en runde. Når du har funnet plassen kan du også gå litt ut igjen, ordne om på tau og fendere om nødvendig. Så går du inn igjen. 

 

En episode vi hadde første året i båten var å legge til på Oscarsborg i gjestehavna. Vi hadde aldri sett eller brukt slike akterfortøyninger som de har der. Vi hadde fendret mase og tau på nesten alle kryssholt. Kona satt i baugen når vi gled inn. Surra rundt utenfor restauranten der og klødde oss i hodet. Det sto noen karer med sjøvann i blodet og studerte oss med lett bekymret blikk. Jeg tok følgende ord i min munn "Hei! Vi er helt nye i båt og har aldri prøvd å legge til med slike fortøyninger som dere har her før!". Skal si det ble stumpet røyk og hengt ut ekstra fendere 😜 Men det viktigste var all hjelp og veiledning vi fikk. På rolig vis kom vi til land på eksemplarisk vis og etterpå fikk vi masse tips på brygga. Det å be om hjelp er helt utrolig effektivt 👌

 

Tipset nevnt av flere med lav fart er smart. Lav fart betyr mindre skade. Noen ganger må man ha litt fart mot strøm eller vind men stort sett er veldig lav fart smart. Jeg går ofte ut av gir og glir fremover fremfor å stå med fremdrift innkoblet. 

 

Og jeg er også enig med de som sier at du bør velge å gå mot vinden om du kan. Å bli blåst i land er ubehagelig. 

 

Har du båtførerprøven? Ta den! Vurder å ta D5L, utrolig mye å lære. Kompetanse er gull verdt når ting skjer uten din kontroll. Øv og øv. Få mannskapet til å forholde seg rolig eller i det minste stille om mulig. Og det må kun være 1 som er sjefen når avgjørelser skal tas. Det er ikke tid til en diskusjon 👍

 

Lykke til! 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Det er noe med lav fart, helt klart tryggere og mindre skade om noe skulle skje. Men enhver kjøl virker bare når den har vann strømmende og en angrepsvinkel, tenk på et fly, det kan ikke fly uten fart, sånn er det med kjøl og ror. Riktignok vil en seilbåt drive litt saktere sidelengs enn i fartsretningen. Så noe fart må man faktisk ha, og med litt fart inn i f.eks. bås med side sidevind så er et ofte man må stole på at revers virker (det gjør den jo ikke alltid, Nesoddferja gikk rett i brygge for noen år siden med personskade). Så det er alltid en fare for å miste kontrollen med for lav fart også, men så lenge du glir fram med en kjølbåt har noe kontroll. Algol uten kjølen nede er omtrent som en balje, helt flat under og kun ror akter, det er ikke moro, så kjøl hjelper. 

Ole
S/Y Algol

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...