Jump to content

Å legge til eller føre båt for første gang!

GT96

Recommended Posts

Så fint, at starten gikk bra!! Er alltid en lettelse, og gir litt selvtillit. 

Siden du har en stor og tung båt, langkjølet? og muligens ikke baugpropell?? Når du skal bakke, og må svinge. Lønner det seg ofte å gi litt god fart bakover, sette i fri, og så svinge. Da får du vannstrøm over roret, uten at propell virkning motvirker det. Finn også ut "godsiden". På nåværende båt, er det styrbord for vår del. Prøver alltid å fortøye med den siden inn. Hadde et par år med tidligere båt, der godsiden var babord, ble aldri skikkelig trygg med tillegging med den.

bare lek(k)er skrev for 3 timer siden:

På nåværende båt, er det styrbord for vår del. Prøver alltid å fortøye med den siden inn. Hadde et par år med tidligere båt, der godsiden var babord, ble aldri skikkelig trygg med tillegging med den.

Akkurat det der skulle ha vært standardisert fra tidenes morgen? Jeg har kun hatt båter som trekker mot babord ved bakking (eldgamle norskproduserte bensin- og dieselmotorer), men også på nåværende båt, med britisk motor trekkes det heldigvis mot babord. Dermed er alltid babordsiden den siden som jeg legger til med (og bruker mest energi på på holde pen?). Har jo ført båter som trekker mot styrbord også (lånt/leid), men det er skikkelig uvant å forholde seg til slikt?

SV Arcadia skrev for 2 timer siden:

Korrekt. Langkjølet og uten baugpropell. 
Med godsiden tenker du den siden propellen drar båten i revers? 
Styrbord her isåfall.?

Takk for tips om å sette i fri for å svinge ?

Jepp. Den siden propellen trekker båten når du bakker. Kan også utnyttes ved (babord) sving i litt trange omgivelser. Legg roret hardt over, så baugen svinger babord, samtidig som du gir et godt støt fremover, legg raskt og litt kraftig i revers. Da vil baugen fortsette babord et lite øyeblikk, mens hekken går til styrbord. Sånn kan du "vrikke" deg rundt på et par båtlengder. Dette gjelder da bare for babord sving. Skal du svinge styrbord, trenger du mye! mer plass, og hvis vind/strøm er ugunstig så... Får jeg det til prøver jeg alltid å velge plass der jeg kan legge til med styrbord side inn. (Med unntak når det blåser mye "feil" vei)

Ved fortøyning (unntatt i sterk vind) prøver jeg å være oppmerksom på hvordan båtens tyngdepunkt beveger seg. Hvis man skal legge til  alongside med  liten plass, kan man utnytte dette ved å gå rett mot kaien. Så dreier man båten 90 grader med ror og propell, og båten vil sige inntil kaien. Hvis det er "godsiden" så vil propellen hjelpe godt til i det man bakker. Hvis det er den "dårlige" siden, må man gi båten et godt "spinn" med roret før man bakker. Et lite push forover igjen hjelper også på rotasjonen.  

Et kraftig og kort push forover med fullt ror, er også trikset for å komme ut igjen fra en "luke" (hvis man vil slippe å gå i spring)

For større fartøy uten thrustere foretrekkes gjerne den siden som gjør at hekken trekker fra kaien når man bakker. Det gjør det jo lettere å komme ut igjen.  Da brukes spring både for å komme inn og ut.

• 6 måneder senere...

Litt arttig tråd!  Alle har vel litt angst for å rote det sikkelig til ved tillegging.

Jeg kjøpte båten jeg har nå i Tromsø, og dro oppover for å besiktige den. selger dro på hytta og jeg fikk båten for meg selv en hel dag.  Båtplassen var syltrang og det holdt på å gå galt kvelden før da eieren selv skulle legge til. Nok om det.. Jeg har jo litt erfaring med båt, men sportsbåtskrog høyt skrog og stort styrhus er jo ikke noe pluss når det gjelder finmanøvrering. Litt vind og du har enromt drag!  På første prøveturen stod det folk på brygga, så da var det jo et hvist press og!  smøg meg mellom båtene med liten klaring, rolig og behersket. snudde 90 grader, en liten dytt babord med baugpropellen så kom jeg meg rimelig fint inn i båsen på første forsøk!  det som er bra med min båt er at jeg har en 4liters V6 på hekken og 300hk som tar bra tak når du setter den i gear, så den reagerer momentant. i tillegg har jeg utetsyring, så har veldig fin oversikt, samt at det er veldig enkelt å legge til alene.

Da jeg var i marinen la jeg til med MTB, 36m og 160 tonn, gikk veldig fint det og, uten baugpropell, men 3600HK på hver spake

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

I barndommen i alderen 10-15 fikk jeg ofte kjøre båten vår, og i tillegg fikk jeg legge både til og fra kai, og mange ganger alene. 26 fots cabincruiser med baugpropell. Husker det som relativt uproblematisk og uten spesielt nerver ol. Samtidig hadde jeg jo foreldrene mine like ved de fleste gangene. 

Det var vel teknisk sett første gang, men jeg har haugevis av "første ganger". 

Jeg og min eks lånte svigerfars 38 fots seilbåt, ca 10 år etter at familien solgte båten. Hadde vært med ut 2-3 ganger før med svigers, og nå skulle vi to alene. Denne hadde baugpropell som gjorde det litt lettere, men pulsen var relativt lav og jeg var ved godt mot, daværende eks var ganske blank, så alt hvilte på meg. Det gikk forholdsvis greit, til tross for at vi skulle legge til et temmelig vanskelig sted for en nybegynner, i masse sidevind og haugevis av båter rundt. Baugen mot brygga, og fiska opp tau til moring bak oss i vannet. #flaks

Men så kjøpte jeg min egen 36 fots seilbåt, uten baugpropell og bodde i den i trange Oslohavner. Fast plass på Aker Brygge og alltid tilskuere. Det var bare såvidt jeg ikke dreit på meg, kasta opp og besvimte nesten hver gang jeg skulle inn i båsen igjen. Fytti katta... Det å ha min egen båt og ikke ramponere alle luksusyachtene rundt meg tok helt knekken på meg. Fikk teket på båten etterhvert, lærte meg hvordan den oppførte seg, men jaggu tok det mye trening. Likevel var jeg alltid nervøs til det punktet at sjøen ble brun fem min etter å ha lagt til kai.

Savner likevel veldig å ha seilbåt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...