Jump to content

Kan man minimere gnagelyder fra fortøyningstau?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Ja Zalo virker, som å tisse i buksa varmt med en gang.

Gnager (knirker) de ut av kryssholtene  surr et tøystykke rundt tauet. 

Er som regel tegn på at det er på tide med en runde i vaskemaskinen, for å holde de myke.

 

Knirking i  halegatt der bruker jeg en bit av støvsugerslange. Hindrer gnaging på tauet også.

Er fortøyningen permanent tre på en bit av en gummislange før en spleiser  øye.

image.png.7148ea85977ac4b6b9530321ce3005ac.png

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 2 timer siden:

Legg en Fender under tauet.

Tenker du for å løfte det ut av halegattet? Tja... Halegattet har jo en funksjon.

 

Roger jo skrev for 7 timer siden:

Ja Zalo virker, som å tisse i buksa varmt med en gang.

Gnager (knirker) de ut av kryssholtene  surr et tøystykke rundt tauet. 

Er som regel tegn på at det er på tide med en runde i vaskemaskinen, for å holde de myke.

 

Knirking i  halegatt der bruker jeg en bit av støvsugerslange. Hindrer gnaging på tauet også.

Er fortøyningen permanent tre på en bit av en gummislange før en spleiser  øye.

 

 

 

Ja den filla mi var ikke natt og dag akkurat ;) Så det kan hjelpe å vaske tauene for salt og skitt? Finnes vel sikkert en tråd her inne for hvordan man gjør det å. Godt jeg har en ekstra vaskemaskin i kjelleren forstår jeg. Støvsugerslange altså.... Vanlig gummislange ser jeg for meg kommer til å knirke like mye.

Link to post
Share on other sites

Halegattet endrer ofte retningen på tauet og fører til slitasje. Hvis tauet knekkes 90 grader i halegattet får halegattet like mye belastning som pullerten, og det er det skjelden beregnet for.

Hvis tauet ikke gnager mot noe ser jeg ingen problem med å løfte det utav halegattet.

Hvis du skal sove under der i styggvær har du vel annet enn litt knirking å tenke på.

I styggvær vil fenderen sørge for litt ekstra fjæring og flytte tauet bort fra slitasje punkt der det går over rekka.

Koster ikke stort å prøve, og det virker..

Mons

Link to post
Share on other sites

Mulig det bare er bildene, men det ser ut som om tauene er ganske stramme? Da blir båten liggende å hugge og det er aldri bra. 
 

Gi båten litt slakk, og ha gjerne rykkdempere og litt tyngde på tau. Kombinert med de andre gode rådene du har fått bør det fjerne problemet. 

Link to post
Share on other sites

En medvirkende årsak til gnagelyd er nok utformingen av halegattene dine. De har en liten og "skarp" anleggsflate mot tauet, i motsetning til halegatt med en mye større og  mer avrundet anleggsflate. At halegattet er ei "plate" bidrar heller ikke akkurat til å dempe lyden

De halegattene du har, er på et vis dømt til å gi lyd fra seg når stramt tau beveger seg fram og tilbake i de.

Link to post
Share on other sites

Etter min erfaring skyldes knirking oftere møkkete/salte tau der selve tauet knirker, enn at det gnisser mot noe. Så en runde i vaskemaskinen med fortøyningene hjelper mye ja. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev On 5.3.2023 at 15.12:

Mulig det bare er bildene, men det ser ut som om tauene er ganske stramme? Da blir båten liggende å hugge og det er aldri bra. 
 

Gi båten litt slakk, og ha gjerne rykkdempere og litt tyngde på tau. Kombinert med de andre gode rådene du har fått bør det fjerne problemet. 

Jo slakk er fint, men ikke når man ligger i en flytebrygge vind som er styrke storm i kastene. Da er det greit om man ikke beveger seg så langt ;) Tauet er byttet ut med nytt med påmontre forsheda fjær, burde hjelpe en del.

Jannmar skrev On 5.3.2023 at 21.42:

En medvirkende årsak til gnagelyd er nok utformingen av halegattene dine. De har en liten og "skarp" anleggsflate mot tauet, i motsetning til halegatt med en mye større og  mer avrundet anleggsflate. At halegattet er ei "plate" bidrar heller ikke akkurat til å dempe lyden

De halegattene du har, er på et vis dømt til å gi lyd fra seg når stramt tau beveger seg fram og tilbake i de.

Det tror jeg jammen du har rett i! For tynn anleggsflate, og en plate som forplanter lyden inn i skroget.

Optimale hadde vel vært å fjernet halegattet og satt inn et med ruller med fjærfine lagre vel? :)

M/B Nordheim skrev On 6.3.2023 at 9.57:

Kva med å dynke "filla di" med silikonspray før du legg deg?:rolleyes:

Smurning er som oftest ikke feil :)

index skrev On 6.3.2023 at 10.18:

Etter min erfaring skyldes knirking oftere møkkete/salte tau der selve tauet knirker, enn at det gnisser mot noe. Så en runde i vaskemaskinen med fortøyningene hjelper mye ja. 

Har anskaffet store vaskeposer og lest litt om emnet. Virker å være veldig lurt med litt eldre tau. Har du prøvd med noen tilsetninger slik som impregnering for å få dem ekstra myke igjen? Tau er jo smurt når dem spinnes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...