Jump to content

Saltvannskjølt diesel i båt på sjøen, må den frostsikres?


JohnRS

Recommended Posts

Hei

 

Har nylig kjøpt en motorseiler som ligger ute på sjøen i Florvåg/Askøy. Sjekket den nettopp, men glemte å slå på frostvakten for motoren. Det er ikke tilsatt frostveske og I tillegg står lemmen over motoren åpen. Nå er jeg i Oslo, og ser at det er meldt 8 minusgrader til uken. Bør jeg sette meg på toget tilbake for å sette på frostvakten? Dette dreier seg om en saltvannskjølt dieselmotor. Flere av dem jeg har snakket med, f.eks. på Maritim i området, sier at det ikke er noe problem for båter som ligger ute på sjøen.

Link to post

I og med at det er vekslende mellom +1 og -6 i følge YR så burde det gå bra, er jo saltvann evt, men veldig kjedelig hvis det ikke gjør det. 

 

Et alternativ:


Går det ikke direktebuss mellom Oslo og Bergen? Her på Sørlandet kan vi sende pakker med bussen inn til Oslo og andre veien. Er bare viktig at man leverer til buss, og at noen henter når bussen ankommer. Koster ikke  mye for en konvolutt eller liten pakke. Da går jo nøkkelen over fjellet i løpet av noen timer, og en du kjenner i Bergen/ Askøy kan jo da hente nøkkelen og ordne. 

 

Til neste gang: Det å ha en frostvakt med termostat stående på koster sjeldent mye. Den fyrer jo ikke opp hvis det ikke er kaldere enn feks 5C. 

Husk å dekke for luftekanalene og lukke lemmen. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

 

Det må i tilfelle bli buss i morgen formiddag. Jeg har ingen som kan ta seg av dette for meg, dessverre. Er helt ny i området. Båten har en dør med vanlig nøkkel. Men jeg er mest interessert i risikovurderingen. Må det gjøres, så må det gjøres. 

Redigert av JohnRS (see edit history)
Link to post

Sjøtemperaturen ligger jo rundt 6-7 grader nå og det er nok den som gir mest påvirkning på motortemp når båten ligger på sjøen. Det store spørsmålet blir vel hva :

JohnRS skrev 34 minutter siden:

og I tillegg står lemmen over motoren åpen.

egentlig betyr. Får du trekk/vind ned i motorrommet så vil nok det overstyre sjøvannstempen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

De melder sol og plussgrader på dagtid og da vil du få det "godt og varmt" inni en lukket båt, tviler sterkt på at det rekker å bli frost ombord  før solen varmer opp igjen neste dag...     

 

Hadde ikke bekymret meg ;)

 

image.png.43e7ddc840ff4fd5a6ee0e32a10ce3f7.png

Link to post

Tusen takk for svar. Dette er i hvertfall veldig lærerikt. Kommer til å gjøre dette ordentlig neste vinter. Har også en temperatursensor i kabinen, og den samsvarer bra med utetemperaturen, så det er ikke akkurat nå på dette tidspunktet varmere inne i båten enn ute. 

Link to post

Sett en flaske saltvann så du ser den på kameraet, er den frosen så er vel resten det også. Henger du den fra en snor får du samtidig info om bølger i havna du ligger i. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Motor står ofte delvis under vannlinjen, og der fryser det svært skjeldent på Vestlandet. Jeg har hatt båten på sjøen hele året i over 20 år, og aldri opplevd skade på ting nede i båten. Har hatt noen frostsprenginger på fersvannsystemet om jeg har glemt å slå av pumpen og avlaste trykket. Varmtvannstank står på, samt en liten Isotherm vifteovn på 500W for sirkulasjon av luft.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post

Takk for alle innspill folkens! Slutten på historien er at jeg fikk en samaritan i marinaen til å komme seg inn i båten for å sette på frostvakten og legge noen puter over åpningen til motorrommet, slik at jeg fremdeles kan følge med ved kameraet.  Takk også for ideer om hvordan jeg kan bruke kameraet. Jeg skal absolutt henge noe ned der, slik at jeg se om det er bølger.  Ellers har skal jeg eksperimentere med andre muligheter for å følge med på båten. Jeg har allerede en temperatur- og fuktighetssensor som jeg kjøpte for 60 kroner på Aliekspress, og jeg skal også forsøke meg på strømforbruksmåler, vannalarm etc. Jeg ser nå for meg at det kan være greit å montere et 360-graders kamera i styrhuset, så jeg kan følge med på alt.  Her er et bilde av luke med puter på toppen:

 

Screenshot_2023-03-06-17-35-08-720_com.google.android.apps.messaging.jpg

Link to post

Det er bra! Det er kaldt her vestpå for tiden, så åpne luker er skjelden en god ide. Kameraer og alarmer kan være greit nok, men det viktigste er fysiske forhodsregler. Som stengte  luker, tette evt ventilasjon til motorrom, solide fortøyninger mm. Da klarer båten seg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er nok litt varmere "i kjelleren"...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Kjelleren har nok 3-4 pluss nå når hullet er tettet ja. Selv i femten minus ute er jeg på plussiden i motorrommet. Riktignok bare en halv til en plussgrad, men likevel. Jeg har frostvakt i motorrommet, men har ikke brukt den på mange år siden termometeret viser at jeg holder meg på den trygge siden uansett. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...