JohnRS Startet 4.Mars.2023 Del på Facebook Startet 4.Mars.2023 Hei Har nylig kjøpt en motorseiler som ligger ute på sjøen i Florvåg/Askøy. Sjekket den nettopp, men glemte å slå på frostvakten for motoren. Det er ikke tilsatt frostveske og I tillegg står lemmen over motoren åpen. Nå er jeg i Oslo, og ser at det er meldt 8 minusgrader til uken. Bør jeg sette meg på toget tilbake for å sette på frostvakten? Dette dreier seg om en saltvannskjølt dieselmotor. Flere av dem jeg har snakket med, f.eks. på Maritim i området, sier at det ikke er noe problem for båter som ligger ute på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Mars.2023 Del på Facebook Svart 4.Mars.2023 Er det ingen der borte som kan gjøre det for deg? Selger feks? Sitér dette innlegget Link to post
JohnRS Svart 4.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2023 Båten er jo dessverre låst. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 4.Mars.2023 Del på Facebook Svart 4.Mars.2023 11 minutes ago, JohnRS said: Båten er jo dessverre låst. Låst med hengelås? Få noen til å klippe den. Billigere med ny hengelås enn togbillett eller skader på motor ;) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Mars.2023 Del på Facebook Svart 4.Mars.2023 I og med at det er vekslende mellom +1 og -6 i følge YR så burde det gå bra, er jo saltvann evt, men veldig kjedelig hvis det ikke gjør det. Et alternativ: Går det ikke direktebuss mellom Oslo og Bergen? Her på Sørlandet kan vi sende pakker med bussen inn til Oslo og andre veien. Er bare viktig at man leverer til buss, og at noen henter når bussen ankommer. Koster ikke mye for en konvolutt eller liten pakke. Da går jo nøkkelen over fjellet i løpet av noen timer, og en du kjenner i Bergen/ Askøy kan jo da hente nøkkelen og ordne. Til neste gang: Det å ha en frostvakt med termostat stående på koster sjeldent mye. Den fyrer jo ikke opp hvis det ikke er kaldere enn feks 5C. Husk å dekke for luftekanalene og lukke lemmen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
JohnRS Svart 4.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2023 (redigert) Det må i tilfelle bli buss i morgen formiddag. Jeg har ingen som kan ta seg av dette for meg, dessverre. Er helt ny i området. Båten har en dør med vanlig nøkkel. Men jeg er mest interessert i risikovurderingen. Må det gjøres, så må det gjøres. Redigert 4.Mars.2023 av JohnRS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.Mars.2023 Del på Facebook Svart 4.Mars.2023 Sjøtemperaturen ligger jo rundt 6-7 grader nå og det er nok den som gir mest påvirkning på motortemp når båten ligger på sjøen. Det store spørsmålet blir vel hva : JohnRS skrev 34 minutter siden: og I tillegg står lemmen over motoren åpen. egentlig betyr. Får du trekk/vind ned i motorrommet så vil nok det overstyre sjøvannstempen... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
JohnRS Svart 4.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2023 Dette er inne i et styrhus. Jeg har tatt av den ene lemmen for å ha et videokamera som overvåker bilgen. Det dreier seg om en 31-fots motorseiler. Sitér dette innlegget Link to post
JohnRS Svart 4.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2023 (redigert) Her er et live-bilde av bilgen. Redigert 4.Mars.2023 av JohnRS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sommer2022 Svart 4.Mars.2023 Del på Facebook Svart 4.Mars.2023 De melder sol og plussgrader på dagtid og da vil du få det "godt og varmt" inni en lukket båt, tviler sterkt på at det rekker å bli frost ombord før solen varmer opp igjen neste dag... Hadde ikke bekymret meg ;) l Sitér dette innlegget Link to post
JohnRS Svart 4.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2023 Tusen takk for svar. Dette er i hvertfall veldig lærerikt. Kommer til å gjøre dette ordentlig neste vinter. Har også en temperatursensor i kabinen, og den samsvarer bra med utetemperaturen, så det er ikke akkurat nå på dette tidspunktet varmere inne i båten enn ute. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 4.Mars.2023 Del på Facebook Svart 4.Mars.2023 Du får ikke noen garanti av meg, men sjøvann fryser vel ikke før det er ca -3,5 og hvis dette er i et lukket styrhus der båten ligger på vannet tror jeg ikke temperaturen faller så lavt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mars.2023 Del på Facebook Svart 4.Mars.2023 Ville plassert et termometer på et strategisk sted, slik at du kan se det på overvåkningen. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 4.Mars.2023 Del på Facebook Svart 4.Mars.2023 Sett en flaske saltvann så du ser den på kameraet, er den frosen så er vel resten det også. Henger du den fra en snor får du samtidig info om bølger i havna du ligger i. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Amfea Svart 4.Mars.2023 Del på Facebook Svart 4.Mars.2023 Motor står ofte delvis under vannlinjen, og der fryser det svært skjeldent på Vestlandet. Jeg har hatt båten på sjøen hele året i over 20 år, og aldri opplevd skade på ting nede i båten. Har hatt noen frostsprenginger på fersvannsystemet om jeg har glemt å slå av pumpen og avlaste trykket. Varmtvannstank står på, samt en liten Isotherm vifteovn på 500W for sirkulasjon av luft. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
JohnRS Svart 6.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2023 Takk for alle innspill folkens! Slutten på historien er at jeg fikk en samaritan i marinaen til å komme seg inn i båten for å sette på frostvakten og legge noen puter over åpningen til motorrommet, slik at jeg fremdeles kan følge med ved kameraet. Takk også for ideer om hvordan jeg kan bruke kameraet. Jeg skal absolutt henge noe ned der, slik at jeg se om det er bølger. Ellers har skal jeg eksperimentere med andre muligheter for å følge med på båten. Jeg har allerede en temperatur- og fuktighetssensor som jeg kjøpte for 60 kroner på Aliekspress, og jeg skal også forsøke meg på strømforbruksmåler, vannalarm etc. Jeg ser nå for meg at det kan være greit å montere et 360-graders kamera i styrhuset, så jeg kan følge med på alt. Her er et bilde av luke med puter på toppen: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Mars.2023 Del på Facebook Svart 7.Mars.2023 Det er bra! Det er kaldt her vestpå for tiden, så åpne luker er skjelden en god ide. Kameraer og alarmer kan være greit nok, men det viktigste er fysiske forhodsregler. Som stengte luker, tette evt ventilasjon til motorrom, solide fortøyninger mm. Da klarer båten seg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JohnRS Svart 7.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2023 Det er -2.5 i båten nå, og visstnok -6 utenfor. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.Mars.2023 Del på Facebook Svart 7.Mars.2023 Det er nok litt varmere "i kjelleren"... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
index Svart 7.Mars.2023 Del på Facebook Svart 7.Mars.2023 Kjelleren har nok 3-4 pluss nå når hullet er tettet ja. Selv i femten minus ute er jeg på plussiden i motorrommet. Riktignok bare en halv til en plussgrad, men likevel. Jeg har frostvakt i motorrommet, men har ikke brukt den på mange år siden termometeret viser at jeg holder meg på den trygge siden uansett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.