Jump to content

Johnson 50Hp (1995?) så vidt tiltmotoren sviver


zainka

Recommended Posts

Hei, har en issue med en johnson 50Hp utenbords motor og dens  tiltmekanismen. Kort fortalt er det bare så vidt tiltmotoren sviver. Når man trykker på tllt knappen skjer først ingenting, så hører du en svak knattring før motoren går litt ett sekund eller tre, sakte sakte, før den dør hen. virker mest som den ikke får nok spenning.

 

Har startet med å lade batteri og  måle spenning ut fra tilt rele. Har 12.9V uten motor koblet til og veksler polaritet alt ettersom jeg tilter opp eller ned. Med motor på faller spenningen bare bittelitt men ikke mye. mistenker stifter eller dritt rundt kommutator etc, som kan gjøre at det blir for mye tap inne i tiltmotor. Får se når jec får den av.

 

Får ikke skrudd løs motor uten å skru av hele tiltmekanismen. Motorhuset har vert smurt inn med lag på lag med bunnstoff eller no før jeg fikk doningen og skruer er utilgjengelig under masse bunnstoff etc. så må få hele tilt sammenstillingen løs fra resten av båten. Skrapet av noe bunnstoff så mye jeg klarte, og det falt av i store biter. Har samlet seg fukt etc så det ser ikke pent ut.

 

Fikk løsnet selve stempelet armen fra motorstammen, så det løper fritt. En enkel 10mm bolt. Trodde tilt mekanismen med motor, pumpe og sylinder da skulle kunne vippes frem, svingende rundt gjennomgående bolt i bunn. Det går ikke. Har løsnet mutter på begge side på denne bolten.

 

Ville høre om noen har no erfaringer (eller kanskje bor i Grimstad) på hvordan jeg kan få løs tilten.... kan jeg slå løs gjennomgående bolt i bunn, f eks.? Har prøvd, men rikker seg ikke. Dkal jeg kunne vippe ned tiltmekanismen???

 

20230304_231318.jpg.c0ef1f1e68263ccf933e079a28d131dc.jpg

Som du ser er motor hus ikke særlig vakkert. Tømte forresten oljen, det er derfor tappeskruen ikke er på plass i bildet, men det var antydning til vann i oljen. Testet motor også etter dette, men å lette på trykket gav ingen endring i oppførsel . Helt nederst i motorfestet på akterspeilet, på hver side, er det tre hull, ett med en bolt i. Det er der den gjenstridige bolten sitter som jeg ikke får ut.

 

Bildet under viser den fra en annen vinkel.

20230304_231439.jpg.a1b4b8a05e20c06fe28379e099b5db65.jpg

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har brukt en del tid på å prøve å få løs bolten i bunn uten hell, men er på gli... etter mye om og men, varme etc,  er det mulig å , med litt makt, bevege tiltmekanismen.... så bolten er i ferd med å løsne..  fant imidlertid ut hvorfor tilten sviktet...... 

 

Plutselig står jeg med motorhuset i hånden... det er tre skruer som skulle holde det på plass, de er knekt, tydeligvis for lenge siden, og kun noen små tapper står igjen. Huset har blitt satt på og holdt på plass av noe pakningsmasse av no slag, men ikke helt tett, har sege vann inn og sikkert vert noe bevegelse i motorhuset når den gikk. Hurra.  en del rust og dritt, inni, selve rotor ser grei nok ut men resten ser ikke pent ut. Ikke sikker på den kan reddes.

 

Skal lage ett verktøy for å presse ut bolten.

 

Slik sern ut inni20230311_153207.jpg.084ef25e0751979cde5a82a0bf5a1c00.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...