Enzo Startet 5.Mars.2023 Del på Facebook Startet 5.Mars.2023 Jeg har en mariner 10hk som jeg bruker daglig, den starter lett og går veldig godt. Jeg opplever at den ryker endel de første 10sek etter start. Er det noen som opplever det samme ? Skal det være sånn eller bør jeg begynne å feilsøke ? jeg bruker 2% olje i bensinen, kan jeg evnt gå ned til 1%. Faktisk litt usikker på om denne motoren skal ha 1 eller 2% Sitér dette innlegget Link to post
BåtGeir Svart 5.Mars.2023 Del på Facebook Svart 5.Mars.2023 Jeg har Mercury 10 hk viking 2006 mod. Jeg tror den her helt lik. Min går på 1% Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Mars.2023 Del på Facebook Svart 5.Mars.2023 Hvilken motor Mariner egentlig er er ikke godt å si men Yamaha har brukt 1% olje siden -80 tallet... Om det bare er 10 sek røyk ville jeg ikke brydd meg med å redusere på oljen men nå med kaldt vær kan det like gjerne bare være damp/kondens du ser... Det er nok ikke så dumt med bittelitt mer olje enn foreskrevet på en påhenger, i alle fall om du kjører en del på fullt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Enzo Svart 5.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2023 Vet ikke helt hvor jeg har det i fra men har trodd at 2% var rett og har vel til tider kanskje hatt i en dråpe eller to ekstra på toppen. Kanskje den går enda renere ved å gå på med litt mindre olje 🤔. jeg er i karibien for tiden så er nok ikke kulderelatert. tusen takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 6.Mars.2023 Del på Facebook Svart 6.Mars.2023 Dersom det er en Mariner 10 Viking så skal den ha 2% oljeblanding ved profesjonell-/yrkesbruk og 1% oljeblanding ved fritidsbruk i følge brukermanualen. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 6.Mars.2023 Del på Facebook Svart 6.Mars.2023 Slik jeg har forstått det så er det relativt vanlig at 2 taktere ryker litt i starten da olje ofte samler seg nede i veivhuset når motoren står stille. Opplever det samme på junior sin Suzuki DT 9.9. 2 takter. 2% er aldri feil på en motor som er noen år gammel, men for mye skal det heller ikke være. Sitér dette innlegget Link to post
Milia Svart 6.Mars.2023 Del på Facebook Svart 6.Mars.2023 (redigert) Påhengsmotorer som skulle ha én prosent oljeblanding før bør ha to prosent nå. Magrere bensin og ikke like fet totaktsolje har jeg blitt fortalt. Så jeg kjører 98 oktan og to prosent. Litt røyk ved oppstart. Har en del totaktere deriblant Mercury Viking i garasjen, i hvert fall ett par er kjørt med for lite olje før jeg fikk tak i dem. Redigert 6.Mars.2023 av Milia (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Milia (Viknes 1030) Link to post
Diddn Svart 6.Mars.2023 Del på Facebook Svart 6.Mars.2023 Jeg ville kjørt på 2% oljeblanding uansett, dersom den brukes hver dag eller man kjører mye på høyt turtall. Som andre poengterer her også så røyker det av en 2-takter uansett ved oppstart, da oljen forbrennes sammen med bensinen i sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2023 Den kjøres for det meste på lavt turtall. Si 80% a. Tiden. Skal vi lengre typ 10-15min kjøring så er det fullt opp i plan og så drar jeg av så vi akkurat holdes i plan. På fullt går den ca 20kn med 2 ombord. Vi marsjer vanligvis på 12-13kn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.