Jump to content

Hvordan tette lekkasje ved chainplate? (Bavaria 38 seilbåt)

L4R53N

Recommended Posts

Jeg har oppdaget at det drypper litt på innsiden av chainplaten(i mangel på et norsk ord). Hvordan går jeg frem for å kunne tette denne lekkasjen? Jeg kunne jo tenke meg å slakke på strekkfiskene for så å løsne på muttrene på undersiden, slik at jeg får et mellomrom mellom dekk og platen, der jeg kan reingjøre og fylle på med fersk tek7. Er det noen faremomenter jeg må være obs på mtp. å slakke strekkfiskene til masten? Er det ande mer utprøvde metoder for å tette slike lekkasjer?

IMG20220717165352.jpg

IMG20230215165538.jpg

Personlig, og det er meg personlig. Jeg ville plukket av masten og skrudd fra hverandre systemet. Grunnen er at stålet sannsynligvis er AISI 316L, som er kjent for diverse hurtige korrosjonsformer. Chainplate = røstjern, men bruk gjerne chainplate, de fleste sjkønner det. Begge er gamle begreper fra den gangen jernene som holdt riggen var boltet på utsiden av skroget. På moderne båter med andre materialer har festemetoden endret seg.

Gjennomgående skruer? Da hjelper det ikke å tette mellom beslaget og dekket. Det som må til er tettemasse i skruehullene slik at det blir tett mellom skruene og dekket. Ta opp en og en skrue, gjør rent og legg på ny tettemasse (Sika, Tech7 eller lignende). Kanskje mulig å gjøre uten å slakke riggen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

35 minutes ago, L4R53N said:

Ja, det er gjennomgående bolter. Takk for tipset, dette skal jeg helt klart forsøke, men jeg bør vel slakke riggen litt, eller skal 3 bolter være nok til å ta all lasten?

Slakk litt på riggen. Men ikke gjør som en nabobåt i havna gjorde: glemme å sette inn saksepinner, selv om de bare er ute midlertidig. Hele riggen holdt på å ramle ned. 

Enig i at skruehullene må tettes, men det hadde ikke skadet med nytt stoff under beslagene heller. Da må du slakke vant, noe som er helt uproblematisk, i hvert fall om du har gjennomgående mast. Merk strekkfiskene med tape, og tell omdreininger du slakker. Stram tilbake til der du var. Husk å holde igjen den "løse" delen av strekkfisken, altså den som sitter på vantet, sånn at det blir likt oppe og nede. Ikke ta ett vant i slengen, men litt etter litt sånn at det ikke blir veldig skjevt drag i dekksringen.

Det vil sikkert funke med de foreslåtte tetningsmidlene, men det er mange båtbyggere som sverger til butyl til akkurat dette bruket.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 6 timer siden:

Enig i at skruehullene må tettes, men det hadde ikke skadet med nytt stoff under beslagene heller. Da må du slakke vant, noe som er helt uproblematisk, i hvert fall om du har gjennomgående mast. Merk strekkfiskene med tape, og tell omdreininger du slakker. Stram tilbake til der du var. Husk å holde igjen den "løse" delen av strekkfisken, altså den som sitter på vantet, sånn at det blir likt oppe og nede. Ikke ta ett vant i slengen, men litt etter litt sånn at det ikke blir veldig skjevt drag i dekksringen.

Det vil sikkert funke med de foreslåtte tetningsmidlene, men det er mange båtbyggere som sverger til butyl til akkurat dette bruket.

Bavaria har ikke gjennomgående mast og har strekkfisker under dekk fra røstjernene og ned til festene i skroget. Disse må derfor slakkes om det skal legges inn nytt tette middel. 

TF skrev 50 minutter siden:

Jeg ville prøvd "Capt Tolley's Creeping Crack Cure" først.

Kan kanskje fungere som akutt tetning, men ikke over tid. Den blir knallhard, og flekser ikke hvis det er antydning til bevegelse mellom beslag/bolter og dekkslamintatet. Jeg ville valgt noe som bevarer en viss fleksibiltet, som f.eks. butylmasse.

Redigert av alf-inge (see edit history)
TF skrev for 9 timer siden:

Jeg ville prøvd "Capt Tolley's Creeping Crack Cure" først.

"Creepy Crap" er kun en nødløsning og gir ikke permanent tetning. Jeg bruker den for å lete etter lekkasjer, du ser med en gang hvor den trekker inn. Deretter tette med noe skikkelgere. De gangene jeg kun har brukt Capt Tolley så har lekkasjen kommet tilbake igjen før det er gått et år.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...