Jump to content

Transport av 29 fot ca 4 tonn og ca 3 m bredde Arendal-Stavanger


Tugman

Recommended Posts

Det er et alternativ å leie en kaptein for å føre den hjem, eller å få den transportert som dekkslast på et frakteskip.

 

Vil bare nevne det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

på lastebil må du ha dispensasjon for å frakte den, sjøl om du tar hensyn til særreglene for frakt av båt, så tipper den 2.55 og vel så det, så det blir kødd og dyrt, like greit få den som dekkslast. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 1 minutt siden:

på lastebil må du ha dispensasjon for å frakte den, sjøl om du tar hensyn til særreglene for frakt av båt, så tipper den 2.55 og vel så det, så det blir kødd og dyrt, like greit få den som dekkslast. 

Dispensasjon til hva? Er vel kun at det må være følgebil. Søkte ikke noe dispensasjon når jeg fikk kjørt min hjem etter skade. Den er vel 3.15 breie om jeg ikke husker feil. Var kun at det måtte følgebil til. At det er dyrt stemmer. Randaberg-Egersund var over 10000k å det var i 2020, så sikkert ikke noe billigere nå.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 31 minutter siden:

Dispensasjon til hva? Er vel kun at det må være følgebil. Søkte ikke noe dispensasjon når jeg fikk kjørt min hjem etter skade. Den er vel 3.15 breie om jeg ikke husker feil. Var kun at det måtte følgebil til. At det er dyrt stemmer. Randaberg-Egersund var over 10000k å det var i 2020, så sikkert ikke noe billigere nå.

alt over 2.55 skal søkes om dispensasjon. 


b) Når lengden er over 6 m mer enn tillatt etter vedlegg 1, eller bredden er over 3 m, gjelder dessuten følgende:

 

- Transporten skal følges av ledsagerkjøretøy. Antallet fastsettes ved utstedelse av dispensasjon.

- Transportøren må skaffe til veie ledsagerkjøretøy. Til ledsaging kan bare nyttes personbil eller varebil.

Vogntog og ledsagerkjøretøy skal være utstyrt med minst en varsellykt som gir blinkende gult lys til alle sider.

- Merking av utstikkende gods og bruk av skilt på vogntog og ledsagerkjøretøy skal være i samsvar med bestemmelsene i forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4.

- Politiet bestemmer om det på grunn av trafikkforholdene, transportens størrelse mv. skal lede eller overvåke transporten.

- Transportøren må kontakte politiet for mulig avtale om politiledsaging.

Kjører du med følgebil så skal du søke dispensasjon. Kanskje din transportør ikke gadd å søke, det vet ikke jeg noe om. Det er ikke du som søker om dispensasjonen, så det har du helt sikkert ikke gjort. :)

10 lapper høres rett ut det, koster ekstra med følgebil og søking om dispensasjon. 



Kravet er at kjøretøyets med last ikke kan være 2,55 meter eller bredere. Kommer lasten 15 cm utenfor kjøretøyets sider, må det innhentes dispensasjon fra Statens vegvesen. Med denne endringer har det blitt samsvar mellom regler for dispensasjon og merking av bred last.


Kan slå deg løs her om du vil: forslag-til-ny-forskriftstekst.pdf (vegvesen.no)


 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Tja da tenker jeg denne søknaden behandles automatisk, eller de har en fast disp da. For firma som ble brukt er proff firma som kjøre mye båter å annet stort utstyr å har investert i spesial traller for båt. Å når han kontaktes en sene ettermiddag å henter bilen neste formiddag, så kan ikke dette være noe annet enn en automatisert tjeneste eller fast disp. For hos os er det dagligdags å se breilast å følgebiler på veien. Så om dette var noe som skal behandles i eget system å rute skal godkjennes for hver tur, så hadde dette tatt ukesvis før en båt kunne hentes. Når i tillegg disse folkene daglig kjøre forbi en av Norges mest aktive kontrollposter for vegvesenet(Krossmoen) så tar nok ikke disse noen sjanser.

 

Men at en transport Arendal-Stavanger nok fort kommer på 20-25K eller mere, er nok mye mulig. Men kan han være heldige å finne en som skal den veien på en retur å da ikke har last, så kan nok prisen diskuteres.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 18 minutter siden:

Tja da tenker jeg denne søknaden behandles automatisk, eller de har en fast disp da. For firma som ble brukt er proff firma som kjøre mye båter å annet stort utstyr å har investert i spesial traller for båt. Å når han kontaktes en sene ettermiddag å henter bilen neste formiddag, så kan ikke dette være noe annet enn en automatisert tjeneste eller fast disp. For hos os er det dagligdags å se breilast å følgebiler på veien. Så om dette var noe som skal behandles i eget system å rute skal godkjennes for hver tur, så hadde dette tatt ukesvis før en båt kunne hentes. Når i tillegg disse folkene daglig kjøre forbi en av Norges mest aktive kontrollposter for vegvesenet(Krossmoen) så tar nok ikke disse noen sjanser.

 

Men at en transport Arendal-Stavanger nok fort kommer på 20-25K eller mere, er nok mye mulig. Men kan han være heldige å finne en som skal den veien på en retur å da ikke har last, så kan nok prisen diskuteres.

 

 

Ja, det går rimelig kjapt når man allerede har rutinene på plass, så det er rimelig standardisert om det ikke gjelder noe veldig uvanlig :) 

Enkelte lar også vær å søke om det er kortere avstander og det ikke er en kjent kontrollplass på veien :)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev Just now:

Tenker de har dispensasjon uten tidsbegrensning, siden det er utstyr som er spesial designet for båtfrakt. Dette nevnes også i linken din. Da er bredden 3,25, som vel er det jeg mener huske han snakket om som maks bredde. 

Det kan absolutt hende, dispensasjon er dispensasjon :) 

Tror uansett TS kommer best ut av det med å få båten som dekkslast eller leid en kaptein om det er mulig. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev On 9.3.2023 at 0.02:

Det kan absolutt hende, dispensasjon er dispensasjon :) 

Tror uansett TS kommer best ut av det med å få båten som dekkslast eller leid en kaptein om det er mulig. 

Det trenger jo ikke være en kaptein, det holder med en som er skikket til å føre båten. 

Hvorfor skriver jeg det? Fordi jeg synes uttrykket er feil og fordi det gir assosiasjoner til en mann/kvinne i uniform (selv om kaptein riktig nok ikke er en beskyttet tittel) . Skipper er bedre, det er det de fleste av oss er på egen skute og når vi evt. fører andres båter. 

Beklager avsporingen 🙄

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...