Jump to content

Strømstad-Tønsberg tollkontroll

Janowski

Recommended Posts

Velkommen til forumet. Jeg er ofte i de traktene og precis som ved de flesta andre grenseoverganger jeg pleier å passere blir jeg oftest ikke kontrollert, men det skjer definitivt. Har blitt stoppet to ganger de seneste årene, en gang ved Tisler og den andre noe lenger inn i Norge. Nå er vel ikke tollkontroll noe jeg ser som en plage, men som noe viktig for landet, selv om det selvsagt kan være kjedelig å bli stoppet hvis man har for mye øl. 

Planlegger du å smugle mye ? Vi var på en tur til Sverige med bilen forrige helg, kjørte den gamle brua over Svinesund hjem. Så en gul vest i midtrabatten nede ved tollkontoret, så jeg snudde. Tok motorveien. Der sto det 5 tollere i ivrig prat, og så ikke på oss engang.

Det gikk fint denne gangen også. Men tenker du med båt? Jeg har aldri blitt stoppet der heller.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

pipe skrev 15 minutter siden:

Nå er vel ikke tollbåten den helt store trusselen for de mengdene jeg tar med.
Skulle man bli stoppet av tollbåten er det jo bare å betale avgiftene på det som man eventuelt har over kvota så er alle mer eller mindre fornøyde.

Det som kan bli kostbart er hvis båten ikke er momset, da er det også for sent hvis man blir stoppet og ikke har meldt ifra.

dennrick skrev 1 time siden:

Planlegger du å smugle mye ? Vi var på en tur til Sverige med bilen forrige helg, kjørte den gamle brua over Svinesund hjem. Så en gul vest i midtrabatten nede ved tollkontoret, så jeg snudde. Tok motorveien. Der sto det 5 tollere i ivrig prat, og så ikke på oss engang.

Det gikk fint denne gangen også. Men tenker du med båt? Jeg har aldri blitt stoppet der heller.

Vi kjørte over motorveien fredag etter en overnatting i Strømstad. Så ikke en toller da. noe som nok var godt hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Janowski skrev for 4 timer siden:

Jeg lurer på om noen har tilbakelagt strekningen fra Strømstad til Tønsberg. Er dette en strekning som er mye plaget med tollkontroll?

De fleste om blir stoppet av tollbåten blir ikke så mye plaget. Men det kan kanskje bli en ubehagelig opplevelse dersom du har båten full av brennevin og kokain :giggle: 

Det er nok en kar fra Fredrikstad som har litt god gammeldags bondeanger nå om dagen

image.png.e8827dfaf040831d2d053ec6eff28d44.png

Jeg har aldri blitt stoppet av tollen (blitt stoppet av politi et par ganger i koronatiden, men da bare med spørsmål om hvor vi har vært, samt om vi kjente til karanteregelene dersom vi hadde vært i Sverige).  Ryktene skal ha det til at det ikke er så ille å bli stoppet av tollere mellom Fredrikstad og Strömstad, men at det finnes tollere på sørvestsiden av fjorden som man helst ikke vil ha ombord - helt uavhengig av om man har noe ulovlig med seg ombord eller ikke.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg var ute med en kompis, for å lære ham hvordan man seiler og slår. Det var fra Drøbak og sørover. Hele tiden i Norge. Vi ble praiet av toll båten.

De kom ombord for å sjekke, men fant ingen ting, selvfølgelig. Kanskje de var litt overivrige, og hadde lite å ta seg til?

Fairline Mirage 29 er solgt.

Apropos tollere ...

Jeg har vært noen ganger i gjestehavna "lilla bommen" i Göteborg, og i Göteborg finnes det tollere.

En gang hadde vi en kanin i et bur ute på båten.  Det kom tollere til gjestehavna, de hadde visst et oppdrag på en av nabobåtene.  De passerte tett på og kan ikke ha unngått å se båten med norsk flagg og en kanin - men ingen spørsmål spurt.

Et par år senere hadde jeg ei venninne fra Stockholm/Eritrea ombord (hun var tilfeldigvis i området, så vi åt middag sammen - og så ble det et tvunget overnattingsbesøk, hun hadde parkert bilen på parkeringsbåten uten å vite at den var nattestengt).  Dagen etter travet hun frem og tilbake ute på dekk mens hun pratet i telefonen - og dét trigget visst tollerene!  De kom ombord og stilte mange spørsmål, inkludert om jeg hadde dyr ombord, samt alkohol.  Jeg svarte som sant var at vi hadde noe alkohol ombord, men at det aller meste jeg hadde av alkohol ombord var kjøpt på Systembolaget (hvilket var sant - men den alkoholen ble nok kjøpt på forrige tur i Sverige - jeg har altså smuglet alkohol fra Sverige inn i Norge og tilbake igjen.  Fort gjort når man har båt av en viss størrelse).  De spurte også om hvor damen på dekk kom fra, hvor jeg prøvde å forklare historien om bilen som var blitt låst inne på parkeringsbåten.  Midt i spørrerunden var damen ferdig i telefonen og kunne selv svare på spørsmål med perfekt Stockholms-dialekt.  Jeg kunne veldig klart se på ansiktet på tollerene at de hadde fått svar på det de egentlig lurte på i det øyeblikket damen begynte å snakke.

Hun var ganske oppgitt etter at de hadde gått - institusjonalisert rasisme, slikt er dagligdags kost for henne.

Ellers har jeg blitt stoppet ved ankomst til Spania (Santander) og Portugal (Rio Minho).  Det var en lettere inspeksjon av båten og inspisering av pass, selv om vi reiste internt i Schengen.  Nå skal det sies at det kommer mange båter over atlanteren med kokain.  Vi ble også stoppet på vei ut fra Polen i retning Kaliningrad (vi visste ikke at slikt skulle deklareres med myndighetene før avreise).

12 minutes ago, Faxen said:

Jeg var ute med en kompis, for å lære ham hvordan man seiler og slår. Det var fra Drøbak og sørover. Hele tiden i Norge. Vi ble praiet av toll båten.

De kom ombord for å sjekke, men fant ingen ting, selvfølgelig. Kanskje de var litt overivrige, og hadde lite å ta seg til?

Det er en ulempe med båt sammenlignet med hus - tollere kommer ikke på besøk inn i private hus, man kan kjøpe med seg en lovlig kvote alkohol hver gang man har vært i utlandet og opparbeide seg et solid lager med alkohol hjemme.  På båten, selv om man ikke krysser landegrenser kan man bli stoppet av tollere når som helst, og da kan man være nødt til å sannsynliggjøre at alkoholen man har ombord er lovlig kjøpt/innført.

Jeg minnes forøvrig for en del år siden ... Greenpeace var en temmelig upopulær organisasjon i Norge pga kolliderende synspunkt på kommersiell hvalfangst.

En Greenpeace-skute hadde noen tekniske problemer og måtte inn på verft i Tromsø.  Da slo politiet til ... selvfølgelig hadde de alkohol ombord, og ble tiltalt for ulovlig innførsel.  Jeg antar at dette var en politisk motivert politiaksjon ... noe som strengt tatt er en uting.

tobixen skrev 39 minutter siden:

På båten, selv om man ikke krysser landegrenser kan man bli stoppet av tollere når som helst, og da kan man være nødt til å sannsynliggjøre at alkoholen man har ombord er lovlig kjøpt/innført.

Det kan være lurt å gjøre det til en vane å legge kvitteringer på innkjøpt alkohol i barskapet. Så har man en slags dokumentasjon om tollerne skulle stille spørsmål en gang;-)

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
11 hours ago, Komodo said:

Men det kan kanskje bli en ubehagelig opplevelse dersom du har båten full av brennevin og kokain

Det kan vel også bli en ubehagelig opplevelse dersom tollerene har gode grunner til å mistenke at båten er full av brennevin og kokain.

På Solveig har jeg mange tomme rom som rett og slett er utilgjengelige.  Eneste måte å komme seg inn i disse rommene på er å benytte sag.  Profesjonelle kokainsmuglere har såpass gode profittmarginer at det lett lar seg gjøre å bygge inn kokain i skroget på en båt, eller i noen av alle hulrommene som finnes.  Dersom noen som ikke liker meg skulle fortelle politiet at båten min er fullastet med kokain, kan jeg altså hypotetisk risikere å bli stoppet av tollere, få båten satt på land og kappet opp i småbiter.  Antar jeg.  Den risikoen er vel i praksis helt neglisjerbar ... men hvordan ellers kan de ta folk som smugler kokain på denne måten?

(Forøvrig har jeg hørt at dersom man blir tilbudt penger for å seile en skute fra Sør-amerika til Europa, så bør man takke nei ...)

1 minute ago, Lars H. said:

Hørt om luktesansen til hunder?

I mitt hode burde det ikke være teoretisk mulig for en hund å finne frem til et lager med kokain som er godt vakuumpakket i solid plast, for så å bli gjemt i en lufttett rom som er solid innpakket i epoksy, glassfiber og treverk - og skulle jeg ta feil, så antar jeg at det vil kunne være mange "falske positiver" i en båt, i form av pengesedler som har vært i sirkulasjon en stund og som noen har benyttet til slike formål.

Vel, ettersom jeg ikke har kokain ombord så er det vel heller betryggende dersom det er sant at de kan finne det ut uten å sage båten min opp i småbiter :-)

Men, at en hund skulle være i stand til å finne et objekt gjemt i en lufttett beholder, det strider mot min forståelse av fysikkens lover.  Det eneste jeg kan forestille meg er at det skyldes kontaminering underveis i hermetiseringsprossessen.  Slik kontaminering burde det være mulig å gjøre noe med.

tobixen skrev 44 minutter siden:

Vel, ettersom jeg ikke har kokain ombord så er det vel heller betryggende dersom det er sant at de kan finne det ut uten å sage båten min opp i småbiter :-)

Men, at en hund skulle være i stand til å finne et objekt gjemt i en lufttett beholder, det strider mot min forståelse av fysikkens lover.  Det eneste jeg kan forestille meg er at det skyldes kontaminering underveis i hermetiseringsprossessen.  Slik kontaminering burde det være mulig å gjøre noe med.

Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men vet om tilfeller der hunder har funnet narkotika pakket i tette beholdere liggende i en full bensintank. 

For å komme tilbake til temaet i tråden vet jeg at kontrollen i ytre Oslofjord innimellom er et samarbeid der Politi, Toll og skattemyndigheter jobber sammen. Kjenner til flere eksempler der det har blitt undersøkt hvorvidt båten er tatt opp i selvangivelsen. 

Redigert av Kallethekid (see edit history)
22 minutes ago, Kallethekid said:

Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men vet om tilfeller der hunder har funnet narkotika pakket i tette beholdere liggende i en full bensintank.

Jeg har en liten hypotese om at dette er usann skremselspropaganda, rykter spredd ut for å skremme folk fra å prøve å smugle narkotika, men jeg kan ta feil :-) 

Det spiller forøvrig uansett liten rolle, hverken for meg personlig eller ifht trådemnet - dette er en digresjon.

Jeg har heldigvis aldri hørt om noen som har fått båten kappet opp i småbiter pga mistanke om narkotikasmugling, det er bare en mulighet jeg har tenkt litt over etter å ha hørt rykter om at det kommer mye kokain via småbåttrafikk fra Latin-Amerika til Iberia.

Jeg har lest om en person som hadde et meget ublidt møte med tollkontroll langs landeveien på vei inn i Norge fra Sverige - type måtte kle av seg alle klærne og slikt - uten at jeg har referansen tilgjengelig, og uten at jeg kan stå inne for om det er sant eller ikke.

Jeg har også hørt en historie om en lastebileier som hadde to lastebiler, hvor den ene hadde hule vegger fylt opp med vodka.  Tollerene hadde fått nyss om denne lastebilen og stopped vedkomne på vei inn i Norge og hadde gått fysisk til angrep på lastebilen og penetrert veggene i den.  Til hell for lastebileieren (og til uhell for tollerene) var det feil lastebil som ble stoppet.  Dette er en "røverhistorie" jeg har hørt muntlig, om den er sann eller ikke aner jeg lite om :-)  (Etanol er jo ikke akkurat luktfritt, dersom det er mulig å lukte en pose med kokain inne i en full drivstofftank, så burde det jo også være mulig å lukte etanol i en lastebil?) :-)

Jeg har som nevnt hatt øvrigheten om bord noen ganger (Göteborg, Polen, Spania, Portugal), men aldri noe større inspeksjon enn at politibetjenten åpnet et vilkårlig og lett tilgjengelig oppbevaringsrom inni et bord.  (Har ellers opplevd grensekontrollører som hardnakket har hevdet at norske pass skal være blå og latt oss vente i mange timer - antatt forsøk på å fiske frem en bestikkelse - samt også å måtte pakke ut alt av bagasje fra bilen og la tollerene inspisere det - men aldri på norskegrensa, og aldri til sjøs.  Det var befriende enkelt med grensepasseringer i båt i koronatiden).

Redigert av tobixen (see edit history)

Story:

Vår eldste sønn skulle konfirmeres, han er nå 52 år. Så dette er en stund siden. Vi hadde vært å fylt opp bagasjen på Asconaen med rød- og hvitvin. Så på den gamle grenseovergangen på Svinesund ble vi vinket inn. Av en toller som av alder skulle gå av med pensjon førstkommende helg. 

Goddag, kunne du være så vennlig å åpne bagasjen?

Jeg ut og åpnet bagasjen. Blant tøy og bagger materialiserte det seg en rekke kartonger.

Admiralen kom fossende og skulle forklare.

Toller: Jada frue, det er greit.

Admrialen: Bla, bla, bla

Toller: Jada frue, jada, jeg forstår.

Admiralen: Bla, bla, bla bla.

Toller: Jada, jadda. Lokk bagasjen nå.

Rattholder (meg) til Admiralen: Gå og sett deg!

Toller, med et takknemlig sideblikk til meg: Takk for titten og god tur videre!

Papirarbeid siste dag på jobben? Ikke den tolleren der, nei.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...