Jump to content

Strømstad-Tønsberg tollkontroll

Janowski

Recommended Posts

tobixen skrev for 1 time siden:

Og det lettølet jeg snakker om har 2.8% alkohol.

Da er det ikke lettøl definisjonsmessig. Svensk lättöl får maksimalt ha 2,25% 

Det finnes også folköl i to forskjellige styrker, maks 2,8 eller 3,5% Her er det en forskjell skattemessig som gjør at 2,8% er vesentlig rimeligere.

Komodo skrev for 1 time siden:

Jeg trodde 3,5% ølet kaltes mellanöl. Derav uttrykket halsa mellis. 

Det er på en måte riktig, men for å gjøre det enda vanskeligere opereres det innimellom både med vekt og volumprosent. 

Den øl som blir kalt mellanøl har 3,5 vektprosent, hvilket tilsvarer ca 4,5 volumprosent. 

Jeg er svensk men for ung for å ha opplevd mellanølets guldalder. Det var en politisk besluttning på 60 eller 70 tallet som gjorde at øl av den styrken skulle få selges i vanlige butikker. Tanken var at et noe svakere, lett tilgjengelig øl skulle minske drikkandet av brennevin. Effekten ble motsatt og mellanølet skapte utbredte problem med drikking, spesiellt bland de yngre rebelliske 70-talsungdomene. Der ble derfor besluttet at all øl sterkere en 3,5 volumprosent (2,8 vektprosent) skal selges på systembolaget. Hvis jeg husker historien riktig var mellanølet etter dette sjelden vare, men en gang på 90 tallet (tror jeg) kom det noen nye skatteregler som gjør at det svakere mellanølet får en noe lavere avgift og derfor selges rimeligere. Derfor finnes det igjen en del mellanøl på systembolaget.

• 2 uker senere...

Ble stoppet av tollere i sommer, rett utenfor Koster, så fort jeg passerte grensa.

Hyggelige folk, kom ombord også. 

Var ikke så interessert i øl`et jeg hadde (som jeg hadde noe for mye av etter 3uker på ferie), så ja, man kan bli stoppet ;) 

Jeg har blitt kontrollert av både Kystvakten og Tolleren samme dag, med 15 minutters mellomrom. Det var på tur fra Strømstad til Sandefjord. 

Så svaret på spørsmålet er at, ja, de er der.

Har forøvrig også seilt til veldig mange andre land med båt, og i alle andre land kan man vente med papirarbeidet til man kommer til land. Det er kun i Norge man blir avkrevd fortolling underveis. Jeg forstår ikke hvorfor norske tollere og kystvakt har så dårlig tid. Har de ikke viktigere ting å gjøre enn å plage oss seilere? Noen fra etatene her som kan forklare?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Akvanauten skrev for 3 timer siden:

Har forøvrig også seilt til veldig mange andre land med båt, og i alle andre land kan man vente med papirarbeidet til man kommer til land. Det er kun i Norge man blir avkrevd fortolling underveis. Jeg forstår ikke hvorfor norske tollere og kystvakt har så dårlig tid. Har de ikke viktigere ting å gjøre enn å plage oss seilere?

fortolling og grensekontroll er to forskjellige ting. Skal du fortolle så gjør du det på nett før du ankommer. Kontroll er for å sjekke at du ikke smugler (båten din, mennesker, katt / hund, narkotika, etc). De fleste kyststater driver med patruljering av sine farvann, akkurat som politiet gjør på land. Ikke noe dramatikk i det. Anarki er ikke en ønsket styreform i Norge p.t.

4 hours ago, Akvanauten said:

i alle andre land kan man vente med papirarbeidet til man kommer til land. Det er kun i Norge man blir avkrevd fortolling underveis.

Det tror jeg ville fungere dårlig, dersom det skulle være tillatt å fylle båten til randen med whiskyflasker og så påstå strafffrihet fordi det var ment å fortolles etter ankomst ... så vil det i praksis ikke finnes noe kontrollmuligheter.  Alternativt kan man påby at folk umiddelbart etter grensepassering oppsøker en havn med toll, det ville være svært lite ønskelig (og svært lite effektivt).

48 minutes ago, Code0 said:

De fleste kyststater driver med patruljering av sine farvann, akkurat som politiet gjør på land. Ikke noe dramatikk i det.

Jeg skrev det vel tidligere i tråden, vi hadde myndigheter ombord både i Santander (etter ankomst fra Frankrike) og rett etter å ha seilt inn i Portugal (fra Spania).  Det smugles visstnok mye kokain fra Sør-Amerika inn til Europa via småbåter med ankomst i Iberia.

49 minutes ago, Code0 said:

Anarki er ikke en ønsket styreform i Norge p.t.

Noen anarkister vil sikkert være uenig i dét.  Flisespikkeri: anarki er av det store flertall ikke en ønsket styreform i Norge. :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 24 minutter siden:

Det smugles visstnok mye kokain fra Sør-Amerika inn til Europa via småbåter med ankomst i Iberia.

jeg kom over en dokusåpe 'cops on the rocks' med politiets hverdag på Gibraltar. Lå på TV2 play rett ved siden av 'down below'... de patrulerer sitt farvann og tar de RIB'ene de kommer over, de fleste slipper gjennom / unna. Virker ikke som de har et permanent kontollskip med radar og utrykningsbåter, de tar det de rekker over ser det ut til...

Redigert av Code0 (see edit history)
Komodo skrev 32 minutter siden:

Ser at trådstarter er fraværende i diskusjonen, og har fremdeles kun ett innlegg på forumet. Dette var nok et forsøk på å fiske etter smutthull for tollkontroll. Han var nok ikke klar over at baatplassen er et seriøst forum hvor man ikke driver utveksling av kriminelle erfaringer. 

Jahhh herr Komodo, støtter den der. 

Her ønskes alle toll- og politikontroller velkommen. Men selv om 'jeg bor på grensen' har jeg aldri verken sett eller fått tollen om bord. Det kan vel være at jeg ser ut som et 80-år-gammelt-gudsord. Mulig det til og med vises på AIS.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...