Jump to content

Finnes det egentlig et godt alternativ til "dieselvarmer" ?


Traale

Recommended Posts

I båten vår har vi en Eberspächer som varmer hele båten, 41 fot med akterkabin.

Fungerer greit når det er 5 grader og varmere, men båten er ikke akkurat vinterisolert så ved lavere temperaturer sniker kulden seg inn overalt.

Alternativet er jo å sette inn en varmer til eller en større, men siden vi stort sett ligger i uthavner så ønsker vi ikke enda flere strømforbrukere.

Eller å etterisolere..

Så tenkte jeg tilbake da vi reiste en del på tur med en Hallberg Rassy fra 70 tallet.

Den hadde en parafinbrenner med et radiator system rundt om i hele båten som sirkulerte varmt vann rundt i båten.

Hvilket system dette var og hvor effektivt det var husker jeg ikke, men det var lydløst og det som brukte strøm var kun den lille pumpen i kretsløpet.

Noen som kjenner systemet ?

Link to post
Share on other sites

På speiderskøyta Havbraatt (speiding.no) står det en vanlig parafinbrenner med ei kveil kobberrør i brennkammeret. Røret er koblet til sirkulasjonspumpe, ekspansjonstank og etpar radiatorer med vifte. Fordeler varmen bra, men vil jo aldri kunne gi mer effekt enn selve varmovnen leverer.

Kan ikke fyre uten at sirkulasjonspumpen går - da koker kjølevesken bort. Dette er grunnen til at systemet ikke er koblet til kjølesløyfen på motoren - ekstra feilkilde for framdriften..

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 23 minutter siden:

På speiderskøyta Havbraatt (speiding.no) står det en vanlig parafinbrenner med ei kveil kobberrør i brennkammeret. Røret er koblet til sirkulasjonspumpe, ekspansjonstank og etpar radiatorer med vifte. Fordeler varmen bra, men vil jo aldri kunne gi mer effekt enn selve varmovnen leverer.

Kan ikke fyre uten at sirkulasjonspumpen går - da koker kjølevesken bort. Dette er grunnen til at systemet ikke er koblet til kjølesløyfen på motoren - ekstra feilkilde for framdriften..

Det var kanskje noe sånt som stod i seilbåten, husker vi fyrte i brenneren gjerne kvelden før vi skulle ut. Da var det en lunk i båten uten at batteriene var tomme. Radiatorene lå under køyene og det ble litt varme i madrassene.  Brenneren stod inne i et skott, om det var lurt vet jeg ikke.

Har sett litt forskjellige løsninger, men de er som oftest ganske store og må stå fritt. 

Link to post
Share on other sites

Christian V skrev 1 time siden:

Man kan jo benytte diesel vannvarmer, jeg hadde dette i en tidligere båt. Da i tillegg til vanlig dieselvarmer. Da har du varmtvann i berederen også om du vil dusje.

 

https://www.servitek.no/categories/vannvarmere-marine

Har en Eber vannvarmer liggende i garasjen som jeg skal teste, men der har du strømforbruket igjen.

Dusje gjør vi kun på julaften enten vi trenger det eller ikke....

Link to post
Share on other sites

På en 41 fots båt er det gjerne ledig tomt for noen solcellepaneler for å komme ned på hvilepuls med strømforbruket?

Det kan også lønne seg å isolere selve ledningsstrekkene fra varmer dersom de er lange og går gjennom rom som ikke trenger oppvarming, og evt også gi dieselvarmer litt pustehjelp i form av inline vifte på lange strekk.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 16 minutter siden:

På en 41 fots båt er det gjerne ledig tomt for noen solcellepaneler for å komme ned på hvilepuls med strømforbruket?

Det kan også lønne seg å isolere selve ledningsstrekkene fra varmer dersom de er lange og går gjennom rom som ikke trenger oppvarming, og evt også gi dieselvarmer litt pustehjelp i form av inline vifte på lange strekk.

Har ca 350 w solcellepanel og de kommer godt med. Men de er jo ganske væravhengig.

Vi liker ikke å ligge med dieselvarmer på om natten derfor ønsker vi et alternativ som kan stå på hele døgnet.

Rørene til varmeren er  150mm helt til dysene, så det blåser godt.

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 8 minutter siden:

Min båt er 34f med 3 kabiner bygd i østen(ingen isolasjon)D4 eberspacher har ikkje noko problem med å varma den opp,Oljeovnen er mest for kos,den har stort vindu til brenn kammer

Vi får opp varmen med Eberen, men det blir ganske fort kaldt når den stoppes. Liker ikke å la varmeren om natten.

Går oljeovnen din om natten  ? 

Link to post
Share on other sites

Traale skrev 50 minutter siden:

Har ca 350 w solcellepanel og de kommer godt med. Men de er jo ganske væravhengig.

Vi liker ikke å ligge med dieselvarmer på om natten derfor ønsker vi et alternativ som kan stå på hele døgnet.

Rørene til varmeren er  150mm helt til dysene, så det blåser godt.

Jeg har alltid en CO2 alarm liggende ved første utløp om jeg sover med dieselvarmer på, men helt av er selvsagt enda bedre. Det vil vel nesten være en risk for kullos uansett hva slags varmer en har så lenge den forbrenner hydrokarboner er jeg redd..

 

150 mm var imponerende. Kudos til båtbygger. Men det betyr jo også at lufta går saktere og taper mer varme så kanskje noe å hente der om du har stuerom og hulrom som pr i dag blir varme? Min varmer er montert veldig sentralt med korte strekk så på første utløp kan jeg knapt holde hånda framfor uten å brenne meg.

 

Med 350W solceller hadde jeg trodd at du burde være godt forsynt med strøm men det er kanskje andre sultne forbrukere ombord? Jeg har selv 620W flatt på taket og har i grunnen alltid vært imponert av hvor mye de gir også i gråvær og regn, men om vi snakker vinter og lav sol er det vel ikke all verden. Har selv en Webasto Airtop 3500 (mener jeg den heter) og den oppleves som plenty i mine 33 fot også ved temperaturer godt under null, men det er jo et adskillig større volum som skal varmes opp i en 41 foter da. 

Link to post
Share on other sites

Algol har Refleks oljeovn (Diesel) og den kan jeg ikke få fullrost. Den holder det lunt og godt i salongen. Den trekker ikke strøm og som er påpekt over kan den brenne i dagesvis om ikke en hel vinter om det skulle være nødvendig. Så jeg vil slå et slag for Refleks ovnen. 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Både Refleks, Glembring og andre pottebrennere kan leveres med varmespiral og de er egnet til fyring døgnet rundt. Med litt omtenksom rørlegging kan en klare å få selvsirkulasjon men en liten sirkulasjonspumpe trekker jo ikke stort med strøm. Hvis ovnen har varmesløyfe så anbefaler i alle fall Glembring å ikke bruke ovnen med tom varmesløyfe da metallet i sløyfen kan bli overopphetet og sprikke (det sa de i alle fall til meg da jeg skulle bestille ovn og tenkte å ha varmesløyfe til potensielt framtidig bruk).

 

Vindu er også fint i slike ovner, det slipper ut MYE strålevarme men i kombinasjon med varmesløyfe er det nok ikke helt ideelt:

image.png.76d8ce06e777cd9852a74bffcc945d24.png

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Eg har samme sort som på bilde,valgte denne framfor Reflex grunna stor glassrute og pris samt svert fleksibel plasering av regulator

SveinHa skrev for 1 time siden:

Både Refleks, Glembring og andre pottebrennere kan leveres med varmespiral og de er egnet til fyring døgnet rundt. Med litt omtenksom rørlegging kan en klare å få selvsirkulasjon men en liten sirkulasjonspumpe trekker jo ikke stort med strøm. Hvis ovnen har varmesløyfe så anbefaler i alle fall Glembring å ikke bruke ovnen med tom varmesløyfe da metallet i sløyfen kan bli overopphetet og sprikke (det sa de i alle fall til meg da jeg skulle bestille ovn og tenkte å ha varmesløyfe til potensielt framtidig bruk).

 

Vindu er også fint i slike ovner, det slipper ut MYE strålevarme men i kombinasjon med varmesløyfe er det nok ikke helt ideelt:

image.png.76d8ce06e777cd9852a74bffcc945d24.png

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 19 timer siden:

Jeg har alltid en CO2 alarm liggende ved første utløp om jeg sover med dieselvarmer på, men helt av er selvsagt enda bedre. Det vil vel nesten være en risk for kullos uansett hva slags varmer en har så lenge den forbrenner hydrokarboner er jeg redd..

 

150 mm var imponerende. Kudos til båtbygger. Men det betyr jo også at lufta går saktere og taper mer varme så kanskje noe å hente der om du har stuerom og hulrom som pr i dag blir varme? Min varmer er montert veldig sentralt med korte strekk så på første utløp kan jeg knapt holde hånda framfor uten å brenne meg.

 

Med 350W solceller hadde jeg trodd at du burde være godt forsynt med strøm men det er kanskje andre sultne forbrukere ombord? Jeg har selv 620W flatt på taket og har i grunnen alltid vært imponert av hvor mye de gir også i gråvær og regn, men om vi snakker vinter og lav sol er det vel ikke all verden. Har selv en Webasto Airtop 3500 (mener jeg den heter) og den oppleves som plenty i mine 33 fot også ved temperaturer godt under null, men det er jo et adskillig større volum som skal varmes opp i en 41 foter da. 

Føler det blåser godt nok, og det tapet underveis varmer opp sofaen og dinetten. Som sagt tidligere er ikke varme et problem når jeg har Eberen på, eller når vi går for motor. Det er å ha et alternativ som ikke bruker strøm og kan tusle og gå hele døgnet og holde en 

liten lunk på kalde netter. Liker ikke at varmeren går om natten. Har en bekjent som fikk seg en overraskelse da viften på varmeren stoppet

og det viste seg at temperaturvakten sviktet, og det holdt på å ende med full fyr hvis det ikke ble oppdaget i siste liten. Har nok strøm, på en kald og klar sommerdag lader gjerne panelene med 16 - 17A.

Link to post
Share on other sites

Risiko er det uansett fabrikat og type. Vekebrennere kan slukke/gløde. Pottebrennere kan slukke og sote ned båten innvendig. Dessuten tåler pottebrennere dårlig krenging. Lå ved siden av en fra Larkollen som hadde hatt Refleks i fiskeskøyten sin (pensjonert fisker). Han hadde fått sotet ned båten innvendig to ganger, så han var vaksinert mot pottebrennere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...