Jump to content

Bygge om tømming av septik til ny/svensk type.. Trenger råd.

Torsen67

Recommended Posts

Hei

Båt: Master 770 TC.

Har septiktank i plast i dag. Den er plassert inn til skutesiden på styrbord side. Tanken er da rett under dollbordet, så jeg tenker en slange med liten vinkel rett opp til dollbord.

Må jo lage hull i tanken, så mannlokk med 38mm rør ned i tank og 38mm stuss på oversiden, så slange opp til 38mm waste.

Har ganske stor og strak lufting , så tenker den er grei.

Må vel da også sette en stoppekran på slangen til håndpumpa som sender kloakk rett i sjøen?

Er det noen som har gjort lignende før? Hva trenger jeg av utstyr? Tenker da spesielt på hvordan jeg gjør dette med hullet i tanken osv..

Ser at de fleste plasserer den tømmestussen i dollbordet. Men er det noe i veien for å plassere den i siden av skroget over fenderlista? Hos oss vil en slik stuss komme på samme dollbord som påfylling av vann, bare lenger opp. Ønsker ikke å ha muligheten for at bakterier kan renne ned langs dollbordet mot vannpåfyllingen.

Komodo skrev 38 minutter siden:

Men er det noe i veien for å plassere den i siden av skroget over fenderlista? 

Da må du vite at du får plass til sugestussen, som noen ganger er rett og ganske lang. På vår båt ville det ikke gå med høy brygge som det er på f.eks. Käringön og Långedrag. 

Komodo skrev 1 time siden:

Ser at de fleste plasserer den tømmestussen i dollbordet. Men er det noe i veien for å plassere den i siden av skroget over fenderlista? Hos oss vil en slik stuss komme på samme dollbord som påfylling av vann, bare lenger opp. Ønsker ikke å ha muligheten for at bakterier kan renne ned langs dollbordet mot vannpåfyllingen.

Tenkte på det samme. Selvfølgelig etter å ha montert litt ovenfor vanntankens påfyll ja;) Men ved litt bølger etc og alltid kjipe steder der man skal tømme kan det bli litt vrient å måtte ha en meter klaring mellom brygga og utløp i siden. 

Til trådstarter: jeg monterte en vendebryter på utløp fra tank.  

IMG_20200525_135204541_HDR.jpg

Hulda-metoden, ingen vendekran. Kun T-stykke. Ingen grunn til å gjøre det mer komplisert.20210902_161140.jpg.127cbdee999b55d8553d14db793c0eff.jpg

Den hvite slangen, dritt inn. Den sorte på samme høyde, lufting. Sort/rød tømming. Sort vertikal, utsug til land. Om tanken ligger i bunnen av båten, blir systemet det samme. Forskjellen er at det kommer inn en pumpe mellom sort/rød slange og dumpeventilen.

Hulda skrev Just now:

Ja, til venstre for T-stykket er det en kort slange, og der skimtes starten på tømmeventilen.

Tippet det ja. Men hvordan tømmer du manuelt? Manuell eller elektrisk pumpe? Jeg tenker på om du har noe tilbakeslagsventil der. For hvis ikke vil du jo suge derfra når du tømmer fra land. 

Komodo skrev 9 minutter siden:

Tippet det ja. Men hvordan tømmer du manuelt? Manuell eller elektrisk pumpe? Jeg tenker på om du har noe tilbakeslagsventil der. For hvis ikke vil du jo suge derfra når du tømmer fra land. 

Dette er en falltank. Tror du kanskje tenker litt feil. Dekkstømmingen er den vanlige med skrulokk med o-ringtetting. Når vi skal tømme til land, skrur vi bare opp lokket på dollbordet og stikker sugestussen nedi og suger ut. For tømming til sjø åpner vi bare sjøventilen. Hadde tanken vært montert i bunnen av båten, ville vi hatt samme tømmeventilen. Og så hadde det vært en lensepumpe til høyre eller venstre for T-stykket. Tømming til sjø ville da vært å åpne ventilen og engasjere pumpen. Som ikke vil trekke falsk luft fordi det er tett oppe på dekket. 

Ja, ser hva du tenker. Pumpen bør plasseres til venstre for T-stykket. Hvis ikke må septiken gå via undertrykk i pumpen ved tømming til land. Og det er vel de fleste pumper ikke videre begeistret for. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Komodo skrev 9 minutter siden:

Ok, da skjønner jeg. Du har bare en ren stengeventil og ikke pumpe. Da er jo det løpet stengt hele tiden unntatt akkurat når du tømmer til sjø.

Korrekt. Eller om man ønsker å tømme rett til sjø hele tiden, så står bare vetilen åpen.

Hulda skrev 1 time siden:

Korrekt. Eller om man ønsker å tømme rett til sjø hele tiden, så står bare vetilen åpen.

Ulempen med å bare la ventilen stå åpen er at væske renner ut mens fast masse og toalettpapir får bygge seg opp i bunnen av tanken, med resulterende risiko for trøbbel. Derfor bør det heller stenges, fylles opp og tømmes. Eller for tømming etter hvert besøk ha tømming direkte til sjø utenom tanken. 

Redigert: har man el-toalett med kvern kan det stille seg noe annerledes. 

Redigert av lr-80 (see edit history)

Toalettpapir går ikke i tanken hos oss. Bortsett fra det så er muligheten for oppbygging reell. Vi har opplevd det en gang på drøyt 20 år etter bruk av dopapir med lim som over et par år ble sendt i tanken. Var litt baluba å få tanken tilbake til normalt volum. Da jeg sprettet opp tanken for et par år siden for å sveise inn nye endebunner, var det ikke spor av avleiringer.

Ok, da er det jo lettere enn det jeg trodde. Rent teoretisk sett. Ja, det er trangt! Men ved å bytte ut slangene til noe mer smidig så kan jeg nok få det til. 

Men da kan jeg bruke en sånn som dette som vendekran?  https://www.maritim.no/kuleventil-3-veis-forkr-messing

Eller gjøre som Hulda med T-stykke? Siden jeg har stengekran direkte på skroggjennomføringen, da trengs vel ikke flere kraner? Eller, jeg vil jo da få en manuell pumpe mellom T-stykket og skroggjennomføringen. Vi den tåle vakuum? Noe ala denne: https://www.maritim.no/lensepumpe-med-lost-handtak

Aberet er jo at Waste vil komme farlig nær vannpåfyllingen på dollbordet, som hos flere andre..

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Ventil av forkrommet messing bør ikke brukes, uansett.

Plassert pumpe som jeg beskrev vil ikke skjønne at det er undertrykk på sugesiden. Fordi den er konstruert for undertrykk på sugesiden. 

Alle tømmestasjoner har vann på brygga. Spyl dekket etter tømming.

Den wasten nær vann er nok ikke egentlig så farlig. Søler svært lite i løpet av en sesong. Har større problemer med fuglebæsj og vann som flyter rundt ved vask og regn. 

I forrige båt lagde jeg vendebryter av messingdeler. Tok ca 25 minutter før den satt dønn fast;) Kjøpte Trudesign nå, brukte den som egentlig er til å velge rett i sjø eller i tank. Den skåner elektrisk pumpe fra å bli sugd baklengs(hvis det er lov å skrive)?

Komodo skrev On 9.3.2023 at 22.01:

Hva med å bytte om og legge vannpåfyllingen i skrogsiden og bruke påfyllingen i dollbordet til septiken?

En annen ting, hadde tenkt å sette filter på slangen for tanklufting pga lukt når man trekker ned. Da høres det ut som denne må utgå?

Sjekket med Maritim og de mener dette skal gå fint. De sendte meg en interessant link fra Hjertmans. Der viser de masse tegninger. Men ser at alle tegninger viser utlufting over sugetømmingen. Jeg har den under, altså i skrogsiden. Vil dette bli ett problem?

Se tegninger her: https://www.hjertmans.se/Media/Articles/8700-0000/Septiktank_SXK.pdf

Hulda skrev for 2 timer siden:

Ikke noe problem. Luftingen til Hulda er 10 cm over vannlinjen. Husk å legge lufteslangen i svanehals så du ikke fyller septiken 'bakveien'.

Hmm, forsto ikke helt dette med svanehalsen. Luftinga kan vel ikke suge annet enn luft hvis det skulle gå motsatt vei?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...