Jump to content

Bygge om tømming av septik til ny/svensk type.. Trenger råd.

Torsen67

Recommended Posts

Sjømannen_kalle skrev 6 minutter siden:

Hei.

Låner tråden din. Da det går ut på det samme. Til dere som bygger om, fjerner dere tømming til sjø eller lar dere dette være et alternativ?

Det bør alltid være et alternativ. Men som vist over gjøres det på forskjellige måter. Jeg ville sørge for et opplegg som gir mulighet for at tømming med sug kan fjerne propp både mot sjø og tank, dvs stengekran/kuleventil på hver side av T-stykke.  

Vittig skrev for 3 timer siden:

Hadde 12mm lufting selv. Syntes det var litt lite så monterte en slik: https://www.seasea.no/toalett/septiktanker/sikkerhetsventil-tank-saver

Hva er din erfaring med "Tank saver"?  Er dette lukt-tett?

Jeg driver selv å bygger om til vakuumtømming.  Har 110 liter tank med 2 stk 3/4" luftinger, så jeg tror at det skulle holde.  Har allerede bygget om til ferskvann, så luktproblem er borte.  Vil da helst ikke innføre nytt potensielt punkt for lukt.

21 minutes ago, Javi said:

Hva er din erfaring med "Tank saver"?  Er dette lukt-tett?

Jeg driver selv å bygger om til vakuumtømming.  Har 110 liter tank med 2 stk 3/4" luftinger, så jeg tror at det skulle holde.  Har allerede bygget om til ferskvann, så luktproblem er borte.  Vil da helst ikke innføre nytt potensielt punkt for lukt.

Hei,

Min erfaring er at det er helt lukttett. Ikke hatt noe problemer med lukt. Også "overfyllt" tanken slik at det rant ut av luftingen:eek: Holdt tett og ingen lukt derfra.

Når det er sagt så mener jeg at de anbefaler 1 stk. 25mm lufting ved bruk av tømmestasjoner så vil mene at 2x3/4" skulle holde i massevis.

Redigert av Vittig (see edit history)
Vittig skrev 1 time siden:

Når det er sagt så mener jeg at de anbefaler 1 stk. 25mm lufting ved bruk av tømmestasjoner så vil mene at 2x3/4" skulle holde i massevis.

Det er ikke diameteren som teller, det er arealet. Og den knappe faktoren ligger i innvendig diameter på stussene der slangene kobles til. 

Reelt sett blir det derfor omtrent likt med Ø25 og 2x Ø3/4". Trekker man fra godstykkelse på to millimeter i stuss og regner ut arealet blir det nesten helt likt :wink: 

Jeg har 3/4" slange til lufting på vår tank, men stussen i tanken er kun 12mm utvendig, så der har jeg satt på en overgang. Innvendig er den stussen (fritt etter hukommelsen) kun 9mm, så i praksis har vi nesten ikke luft inn på tanken! Den vil bli oppgradert til Ø25mm når ny tank blir produsert. 

Sniker meg inn på denne tråden med et lite tips til de som har Nidelv 24 (eller N26?) fra før ca 1986. Da har båten en forniklet messingplate med tre messingrør ned i den innstøpte glassfiber-septiktanken. I min N24 fra 1980 og, vil jeg anta, alle andre med slik tank, var luftingen på 1/4" tett og utløpsrøret ned i tanken korrodert istykker og derfor ubrukelig. Jeg fikk Nilsen båtbyggeri (den opprinnelige Nidelv-produsenten) til å lage en ny i syrefast A4. Dette har de kanskje på lager, men jeg bestilte med lufting på 1" for å hindre fremtidige problemer. For å få plass til treveis 1,5" ventil snudde jeg armen på pumpen som jeg beholdt og flyttet den mot styrbord. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...