Jump to content

For stor stigning på propell på seildrev


Steihy

Recommended Posts

Riktig foldepropell til min båt er beregnet til å være 17x11. Jeg har tilbud på en 17x13 i god stand til 1/3 av prisen. Jeg har lest at to tommer økt stigning tilsvarer ca. 400 rpm redusert turtall, og høyere belastning på motor og gear. Jeg presser aldri motoren, og kan godt redusere marsj-rpm tilsvarende - og teoretisk få samme fart - og være forsiktig med akselerasjon og sjalting. 

Kan dette gå? For stor belastning? Kavitasjon?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror, jeg gjentar tror, at det ikke er noe problem så lenge du ikke presser motoren oppover mot maks turtall. Da jeg skulle bytte fra fast til foldepropell så anbefalte Flexofold meg å gå for en hakket større propell enn hva tabellen sier. Dette var vellykket og jeg fikk en god marsjfart på et lavere turtall enn hva jeg ellers måtte ha brukt. Lavere turtall betyr jo mindre støy og mindre vibrasjoner. 

For turbomotorer kan det være annerledes. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...