KptKrasj Startet 9.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2023 Hei. Av min morfar (f.1922) lærte jeg at et rep var laget av animalske fibre, men at et tau var laget av plantefibre. I dagens litteratur er rep og tau synonymer. Noen som VET det etymologiske opphavet, eller kan avgjøre hvorvidt morfar skrøner eller ikke? /Øyboer Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2023 Artig problemstilling, men jeg har dessverre ikke svaret. Har egentlig aldri tenkt på hva som opprinnelig skiller rep og tau. Underbevisst ville jeg kanskje sagt at det går et skille et eller annet sted på diameteren. Litt på samme måte som en line. Det med animalske og plantefiber har jeg aldri hørt. Men man kan jo fremdeles ta fagbrev som repslager, og repslageren lager både rep, tau og trosser. Både rep og tau lages på en reperbane. https://ndla.no/nb/subject:6055d62b-8373-47d3-8b56-e3d4c5560ff5/topic:f07cba04-5d4a-40d6-88bd-b21218f08190/topic:70aacda7-0407-4be7-b4f1-4153ab7bdd17/resource:1a1d53c2-9c86-4ffa-adf1-cf96f3b91cf4 Når det gjelder din morfars definisjon ser jeg for meg at dette er noe han en gang i tiden har lært av en eldre kar, på den måten gikk jo kunnskapen i arv i gamle dager. Det man hadde lært "visste" man, men kilde til kunnskap og informasjon var vel litt mer lokalt og varierende i gamle dager. Tviler derfor på at din morfar skrønte, men det er jo ikke dermed sagt at det han hadde lært var korrekt i forhold til definisjon av begrepene. Men så er det jo også slik at ikke alle begreper har kun en korrekt teknisk definisjon, på samme måte som et verktøy kunne ha flere forskjellige navn avhengig av hvor i landet man befant seg. Slik er det til en viss grad ennå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Taskeladden Svart 9.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2023 (redigert) Tau blir normalt bygget opp gradvis fra tynne fiber i flere distinkte arbeidsoperasjoner. Fibrene blir spunnet sammen til garn, og garnene tvunnet sammen til kordeler, som blir slått sammen til et tau. Et tau består tradisjonelt av tre eller fire kordeler. Tau produseres vanligvis av naturfiber eller kunstfiber. Tau har også blitt produsert av dyrehud. For inuitter i Arktis var dette det eneste tilgjengelige taumaterialet, men det var også i vanlig bruk i Norge fram til 1900-tallet. På 1800-tallet begynte man å produsere tau av stål. I dag er det vanlig å kalle ståltau for vaier. rep, reip: tau, særlig tvinnet av hamp. Av norrønt reip, avledet av germansk *raipa-, av uvisst opphav, som via lavtysk også har gitt lånordet reperbane «verksted eller fabrikk der det lages tauverk», og tysk Reif «smykkering» og Reifen «hjulring, gummihjul på bil» Trosse er tauverk med diameter over 25 mm bygd opp av bunter av fiber spunnet til garn, tvunnet til liner, snorer og strenger og så slått. Når diameteren er mindre kalles produktet tau. Trosser er i utstrakt bruk til fortøying og sleping av båter og skip. :) Redigert 9.Mars.2023 av Taskeladden (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.