Jump to content

Seile Sandefjord-Alicante, hva er dine beste tips?

Heatseeker

Recommended Posts

Lørdag 1 april kaster vi loss, og setter kurs mot Middelhavet. Skuta, en godt utstyrt Bavaria c50, tre relativt erfarne seiler som har satt av fire uker, så får vi heller forlenge om det er nødvendig. Har pløyd meg gjennom det meste av tråder her på forumet, så takk til alle bidragsytere. Reeds nautical blir også studert flittig. Allikevel lurer jeg på hva dine beste tips til denne turen er? 
-havner og steder man bare må besøke. Enten pga enkel og sikker tilgang, puber, restauranter eller severdigheter man burde få med seg. 

-hvor mye vind og retning kan man akseptere for en fin overfart rett over Nordsjøen? Vurderer å dra rett over til Danmark først, så vestkysten nedover mot de frisiske øyer. evt Kiel om det blir for ille. 
-holde sydsiden i kanalen, eller nordsiden? Og evt hvorfor? 
Håper på noen fine tips og triks ?Mvh, et stykk mannskap som gleder seg stort til en lang påskeferie. 

Vi har foreløbig bare kommet oss til Portugal, men ... det er jo store deler av veien allerede.  Denne gangen kom vi gjennom Kielkanalen - vestkysten av Danmark tok for noen år siden.

Vi lagde en liste over steder vi føler at vi ikke ble "ferdige" med på vei sørover, men jeg har den ikke for hånden akkurat nå.  Jeg tror kanskje det gir mening å lage egne tråder for "steder som er verd å besøke på denne strekningen" etterhvert som dere nærmer dere - jeg kunne sikkert skrive side opp og side ned over forskjellige plasser.  Hva som er verd å besøke er jo ellers en høyst subjektiv greie.  Noen liker kultur, andre liker natur.  Noen liker storbyer, andre liker småbyer.  Noen liker fest og fyll, andre er mer opptatte av å finne på meningsfulle aktiviteter sammen med ungene.

Det er lurt å ta ut noe kontanter fra minibank når man kommer til Euro-land, samt også å ha en fin samling med mynt ombord - enkelte steder forventes det at man putter beløp av typen 15.43 EUR i en konvolutt i havneavgift.

Allerede i enkelte franske havner var det så smått krav om at man måtte fremvise dokumentasjon.  Etterhvert som man kommer lengre sør er det nødvendig å ha med dokumentasjon på eierskap av båten, både politi og gjestehavnsansatte vil spørre etter slikt.  Nasjonalitetsbevis fra skipsregisteret har vært tilstrekkelig for oss - men jeg antar at dette kan komme som en overraskelse på noen og enhver, det er tross alt frivillig å registrere småbåter i skipsregisteret i Norge.  Dokumentasjon på forsikring er også viktig, målebrev er også relevant.  Båtførerprøven har jeg tatt ... men det er ingen som har spurt etter akkurat den dokumentasjonen så langt.

Vi er jo ganske godt vant i Norge og Bohuslän hvor man kan droppe anker omtrent hvor som helst, og hvor gjestehavnsopphold ofte er relativt overkommerlig i pris og som hovedregel ganske enkelt.  Naturen legger ikke like godt til rette for det andre steder i verden - og gjestehavnsavgifter kan bli ganske dyrt etterhvert - de tenderer å bli dyrere etterhvert som man har krysset Biscaya, og særlig i Portugal.  Dersom man tilhører typisk norsk middelklasse har man som regel råd til gjestehavnsbesøk - men det er kanskje ikke bærekraftig å betale høy gjestehavnsavgift hver dag i flere måneder.  Jeg ble positivt overrasket over hvor mange ankringssteder det faktisk finnes langs kysten sørover - særlig dersom man er litt heldig med vindretning og styrke.  Pga ugunstige vindforhold endte vi opp i Santander etter delvis kryssing av Biscaya, der var det fint å ankre - i La Coruña ble det gjestehavnsopphold pga en pakke jeg hadde bestilt til gjestehavna, i Cascais måtte vi innom gjestehavna da begge ankrene var forsvunnet i et uhell - men utover det kom vi oss fra La Rochelle til Lisboa uten gjestehavnsopphold.  Se grundig over kart på forhånd og marker av potensielle ankringssteder.

Også spekkhoggerene da ... følg nøye med på spekkhoggervarsel, og sjekk opp at forsikringen dekker slikt.  Ja, sjekk opp at forskringen dekker hele området.  De fleste norske forsikringene gjør det, men jeg oppdaget ved en inkurie at min ikke er gyldig vinterstid utenfor nordiske farvann.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Fruen mener at det gav mer verdi å besøke Sylt enn Helgoland.  Vi gikk inn til Brest, det var et trivelig sted - jeg fikk veldig lyst til å besøke mer av områdene rundt Brest, det så veldig spennende ut da vi seilte ut fra Brest (på vei inn var det tåkete).

Vi besøkte Gurnsey på veien nedover.  Jeg vil anbefale et stopp på kanaløyene.  Dersom man trenger å bytte ut dyre komponenter i båten, så kan det være smart å få ting bestilt til Helgoland eller kanaløyene - da slipper man å betale lokal MVA (teoretisk sett skal man betale norsk MVA for dyre ting man har kjøpt i utlandet ved ankomst til Norge og deretter prøve å få tilbakebetalt MVA fra innkjøpslandet - i praksis er det vanskelig å få til ... men vær ellers oppmerksom på at utslagsprisene i mange av de forlokkende "tax-free-butikkene" på Helgoland er vel så dyre som i butikker andre steder (min eldste sønn kjøpte kvikklunsj på Helgoland, det var billigere enn i norske butikker hevdet han - men de øvrige norske sjokoladene var dyrere der).

Diesel tror jeg fortsatt at generelt sett er billigere i Norge enn i utlandet (men det gjelder jo farget diesel - i enkelte land er det jo forbudt å benytte farget diesel på båt - hvordan dette fungerer i praksis aner jeg ikke), men ta en etterfylling på kanaløyene.

Takk for kommentarer, gode tips og innspill tobixen, og god tur videre. Kanske vi sees. Jo, fire uker er kanskje ikke mer enn akkurat, så derfor er det supert med gode tips til enkle gode havner, og steder man burde sikte seg inn på. Vi er førstereis på denne ruten, så alt er av verdi. 

Redigert av Heatseeker (see edit history)

Vi seilte med til Almerimar i 2013, det var en transport etappe, start Kristiansand S, 18. Mai og framme 1. Juni. Opphold i Falmouth, Cascais på veien. To uker er mulig, men det gir lite rom for venting på riktig bør. Så 4 uker er ok, men det kan selvsagt tenkes at dere må vente på riktig værvindu. Så det burde være nok, men det gir ikke tid til å se alle stedene på turen. Det tar 1/2 år, eller mer. Falmouth - Finisterre er det lengste åpne strekningen, der bør været vær på deres side. Vi Ventet i Falmouth etpar dager og hadde slør hele veien, bare kos. Jeg har seilt med en Britisk båt litt ut fra Gibraltar, det er et fint sted å besøke. Mer engelsk enn England. 

Epsilon Cygny i godt driv langs kysten av Portugal. Omtrent da jeg fylte cockpit med sjøvann aktenfra. Kunne ikke legge inn video.P5280124.JPG.e1ba52c27e4faa5c478d185bafe34bf6.JPG

Ole
S/Y Algol

Jeg beregnet at det skulle være teoretisk mulig for oss å dra fra Gdansk til Gibraltar på i overkant av fire uker - da beregnet jeg litt tid til å hvile, men det var forventet at vi kom til å bruke noen uker ekstra på å "være turister".  Det er litt kortere avstand fra Sandefjord til Helgoland enn fra Gdansk til Helgoland, men så er det også noe avstand fra Gibraltar til Valencia.  Med effektiv seiling, god båt og litt flaks med været bør det være veldig mulig å komme seg fra Sandefjord til Valencia på fire uker.  Er man effektive som turister (greier å ankomme utslitt i en havn kl 06:30 på morgenen, dra i land og se, oppleve og nyte de tingene man ønsket å se, oppleve og nyte, for så å fortsette seilingen igjen sent på kvelden - ja, jeg har faktisk gjort dét noen ganger, men det er sjeldent vi greier å få ting til å klaffe så bra), så bør det atpåtil være mulig å besøke en del havner på veien.

Vår tur (sålangt) tok adskillig mer enn fire uker, og fortsatt føler jeg at vi ønsker å komme tilbake til noen av stedene.  Start fra Gdansk var 2022-07-07.  Vi hadde mye motvind, bare Polen tok oss nesten to uker denne gangen (mot beregnet én uke fra Gdansk til Kiel).  2022-07-23 tok vi Kielkanalen.  Jeg synes vi utrettet mirakler og fikk sett "hele" Helgoland 2022-07-24.  Så ble det litt rot med planleggingen, vi måtte tilbake til Cuxhaven ifbm noen flyreiser.

2022-08-28 var vi i La Rochelle og 2022-09-26 ankom vi Algés/Lisboa.  Det hører med til historien at jeg hadde to turer til Oslo i løpet av turen, det gikk vel med i underkant av to uker på dette.

Redigert av tobixen (see edit history)

Strøm og tidevann er også noe man bør være obs på.  Allerede ved passering av Sylt kan tidevannsstrømmen begynne å bli signifikant, på enkelte strekninger i kanalen kan det være såpass mye at man ikke kommer seg fremover i det hele tatt hvis man har strømmen mot seg.  Med god planlegging kan man hvile (for anker eller i gjestehavn) mens man har motstrøm og seile med strømmen mens man har muligheten.

Vi har kryssa Nordsjøen noen ganger. Når bølgevarlset nærmer seg 2 m signifikant venter jeg med å dra. Det er krapp sjø i Nordsjøen og det ruller mye. 
12-15 msek meldte vindkast er ok. Steady vindvarsel ligger da gjerne på 9-12 ms. Det blåser alltid mer enn meldt. 

vår favoritt er London. Marianen er ved Tower Bridge.   Vi skal dit igjen i sommer. Seiler rett fra Oslofjorden og over. Ca 4,5 døgn. 

Jeg har seilt Via Reggio - Sandefjord. Det er langt.

Jeg ville påstå at områder du kan nå herfra med 14 dagers budsjett ville jeg ventet med. For det er langt til Alicante.

Du/dere blir sliten mot slutten og trenger ekstra dager og fri i den andre enden.

Jeg ville kanskje fått med meg noe UK, fordi kanalen kan være strevsom. Og det å seile langs kysten nedover Frankrike mot Spania er langt ville jeg gått tversover og stanset i A Coruña og Vigo. Portugal har stor sjanse for vinden i ryggen (nordfra) så der kan du legge inn flere stopp: Porte, Cascais, Spania: Cadis. Gibraltar.

Jeg vil tro det ikke er så mye mer du har tid til. Selv om du seiler 24/7...

En fin tur, og kan være helt utrolig værhard...

tobixen skrev for 20 timer siden:

Båtførerprøven har jeg tatt ...

@Heatseeker trenger skipper D5L for Bavaria C50? Ser den er 15,4 m over all, og 14,99 i vannlinje. Myndighetene utenfor Norge bryr seg vel ikke, men forsikringsselskapet kan vel interessere seg om noe går galt. En venn av meg havna på grunn i kanalen, da de fikk fiskebruk i propellen når de gikk nær land på natta langs franskekysten nå i sommer.

32 minutes ago, Code0 said:

@Heatseeker trenger skipper D5L for Bavaria C50? Ser den er 15,4 m over all, og 14,99 i vannlinje.

Nei. LOA har ikke noe med dette å gjøre. Heller ikke lengden i vannlinjen LWL.

Bav 50 har som de fleste andre 50-52 fotere mål som gjør de sertifikatfrie med et "lenght of hull" mål på under 15 meter (14,99).

Mvh. SAP

Takk igjen. Forstått at man må være ekstra obs i kanalen, så legger opp til minimalt med nattseiling der. Noen preferanser til syd eller nord i kanalen, og evt hvorfor? Skipper har ikke D5L, og heller ikke behov for det på den båten. @Bitteliten, hvilken rute tar dere over? Er jo litt å ta hensyn til av både det ene og det andre..

image.png.799c63e0a43dd9fbac7ccea0ffa98b96.png

Pga brexit er det sikkert minst trøbbel dersom man holder seg på den europeiske siden av kanalen.  Vi så i allefall ikke noe stort behov for å krysse over til andre siden på vår tur.  En stopp på Guernsey var nok for å gi oss følelsen av å ha vært på steder hvor folk snakker et språk vi forstår samtidig som de kjører på feil side av gaten :-)

10 hours ago, alfaalfa said:

Portugal har stor sjanse for vinden i ryggen (nordfra) så der kan du legge inn flere stopp: Porte, Cascais,

Kortversjon av den lange posten nedenfor: Besøk Portugal - ved å ankre opp og komme seg i land med lettbåt.  Ikke besøk gjestehavn.  I allefall ikke i Caiscas.

Så langt har vi kun vært i gjestehavn i Cascais (fordi vi hadde mistet begge ankrene).  Det anbefales IKKE.

Portugal er generelt billig, og folk er generelt veldig hyggelige ... men gjestehavnene er svindyre og Portugal er generelt dårlig optimalisert, bl.a. mye unødvendig byråkrati.  Vi kom til Cascais rundt midnatt, slitne og medtatte, og i mye vind.  Jeg er sikker på at jeg totalt brukte over en time på å vise frem dokumenter, vandre mellom havnekontor og båt, krangle om hvilke dokumenter en norsk båt kan forventes å ha med seg, etc.  Jeg betalte rundt hundre euro for ni timers opphold.  Vi kunne allernødigst ha vært der i fire timer til dersom jeg først hadde flyttet på båten, men et kvarter ekstra og det ville kostet 100 euro til.  Uff nei, did skal jeg aldri tilbake.  I allefall ikke til gjestehavna.  Cascais har fine ankringsforhold rett ved siden av gjestehavna - og god togforbindelse til Lisboa.

Er man litt heldig med vindforholdene så er det godt med ankringsplasser nedover.  Vårt første stopp var i Rio Miño, grensa mellom Spania og Portugal.  Anbefales absolutt ikke dersom det er fjære sjø og dønninger fra vest - men vi var heldige og hadde gode marginer under kjølen på vei inn (mer enn en halvmeter på det værste hvis jeg husker riktig), med flo sjø og østavind vil jeg anbefale andre å gjøre det samme.  Jeg siktet mot der det var stein i elva, for steiner flytter ikke på seg - det gjør derimot sandbankene.  På vei ut (da også på flo sjø) valgte vi på oppfordring av lokalbefolkningen sandbankene - da måtte vi følge anvisningene fra lokalbefolknigen meget godt, og selv da hadde vi ganske dårlige marginer under kjølen.

Vi stoppet i Vila de Conde for å møte mora til en venn av meg.  Det er også et sted man helst ikke vil besøke dersom dønningene fra vest er for ille.  Vi fikk streng beskjed fra lokalbefolkning om å være veldig forsiktige, følge merkingen svært godt, samt komme inn på flo sjø.  Det var østavind, flo og flere meters margin under kjølen da vi kom inn.  Det er ikke lett å finne noe sted å legge til i Vila de Conde, selv med bekjentskaper og mange dagers varsel måtte vi pent finne oss i å ankre opp midt i elva. Vi ble sittende dønn fast selv om det var høyvann da vi gjorde et forsøk på å plukke henne opp fra elvebredden (lærdom: alltid bedre å ta slike risiki en time før høyvann, og ikke akkurat mens vannet er på sitt høyeste).

Porto ... visstnok skal man også gå forbi Porto dersom det er kraftig vestavind og dønninger.  Men innenfor elvemunningen er det gode ankringsmuligheter - dog et godt stykke til Porto.  Jeg har vært i Porto før, for min del fikk jeg nok sightseeing ved å seile inn elva til sentrum  (slippe av gjester og mannskap der) og tilbake til ankringsplassen igjen.

Det er steder langs kysten som kan besøkes også ved vestavind.  Er det for ille til å komme seg inn til Vila de Conde kan man gå til gjestehavna rett nordfor, Povoa de Vazim.  Er det for ille til å komme seg inn i Douro ved Porto, kan man ankre opp rett nordfor, Porto de Leixoes.  Rio de Aveiro var også på lista mi over potensielle ankringsplasser.  Ved Peniche/Berlenga er det mulig å finne en ankringsplass uansett vindforhold bare man planlegger litt.  Ericeira var også på lista mi - og i munningen til Tajo tror jeg alltid det må være mulig å finne et rolig sted å slippe anker - uten at vi har erfaringer med dét, nå har jeg stått på land i Algés i alt for lang tid.

Det er trolig godt med ankringsplasser i Portugal sønnafor Lisboa også - muligens avhengig av vindretning.

Heatseeker skrev for 17 timer siden:

Takk igjen. Forstått at man må være ekstra obs i kanalen, så legger opp til minimalt med nattseiling der. Noen preferanser til syd eller nord i kanalen, og evt hvorfor?

Kanalen er helt grei, men som nevnt over, Rotterdam travel. Amsterdam må en også regne med mer navigering (pass på vindmøller) Ellers i kanalen er det lett å holde seg utenfor leden og da er nattseilas helt greit. Antverpen er også en stor havn, men husker ikke at det var problemer der. Mulig korttidshukommelse. Jeg nøler ikke med å gå natt noen steder i kanalen. Mer var på strøm, meningsløst å seile i 5 knop motstrøm.

UK eller F avhenger av steder du vil besøke. Lenge siden jeg gikk kysten av UK så det er min plan på neste tur. AIS gjør livet lettere. 

Spekkhuggere ville jeg lest meg opp på, spesielt hva du egentlig ønsker å ha ombord (noe som smeller høyt og kan kastes i vannet). Ikke lett å få tak i i Frankrike, Spania og Portugal. Ta med fra Norge. 

Er vel som flere nevner ganske kort tid med 4 uker, jeg ville gått direkte til Dover / Brest og startet turen der. Da vet du om du må ligge værfast over Biskaya. OG har tid i de fine områdene som for meg starter i sør England og sør for Brest. Med 4 uker har dere like mye tid i havn som på havet, så for at det ikke skal bli stress bør dere ta noen strekk på 3-4 dager uten å stoppe. 

Begynn å følge med på Windy alt i dag. Hele strekningen fra Norge til nord Spania. Da ser dere hvordan vindsystemene endrer seg. Opplever at styrken de rapporterer i kastene er mer riktig enn middelvind. På kryss liker jeg ikke over 5 m/s. Bakfra opp til 12 ms. Mer hvis det er dagseilas. 

Vi kryssa Engelske Kanal på natta fra England til innseilingen til Amsterdam. Helt kurant. Var godt å ha stor motor da vi måtte krysse gjennom en rekke på 6-7 ferger som kom i 20 knop og kort avstand og det var 3 knops motstrøm..

ellers er det bare å følge colregs og avtale på vhf om dere er i tvil. Vi hadde en herlig slør på morgenen siste halvdelen av turen over.  Det er en forutsetning at dere har ais. Helst også radar. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
22 hours ago, pacuare said:

Antverpen er også en stor havn, men husker ikke at det var problemer der.

Mulig jeg bare hadde uflaks :-)

Skipsleia var ikke så tydelig avmerket på kartet mitt.  Jeg kom normalt på og skulle passere den, uten egentlig å reflektere over at jeg skulle passere en relativt travel skipslei, og jeg passerte akkurat der hvor skipsleia var på det trangeste.  Akkurat i det jeg kommer i relativt rolig fart kom det to skip på vei inn, og den ene prøvde å seile forbi den andre og lå derfor helt babord i leia.  Nå var det i tillegg mørkt og vanskelig å helt skjønne retning og fart på disse skipene.  Det gikk jo bra, men det føltes som at sikkerhetsmarginene var såpass små at det ikke ville gått bra om jeg ikke hadde gjort nødnavigering mot styrbord.

Ingen form for signalisering fra de inngående skipene.  Normalt benyttes jo søkelys ("lyshorn") eller lydsignaler dersom de har mistanke om at campingturistene ikke har helt kontroll over trafikkbildet ... og av og til VHF.  (Hørt en gang på VHF'en - noe slikt som: "Sailboat, beware!  I can easily kill you!" - nei, det var neppe meg de snakket til, jeg var så vidt jeg kunne skjønne helt alene da denne beskjeden kom)

On 3/12/2023 at 5:39 PM, tobixen said:

...Diesel tror jeg fortsatt at generelt sett er billigere i Norge enn i utlandet (men det gjelder jo farget diesel - i enkelte land er det jo forbudt å benytte farget diesel på båt - hvordan dette fungerer i praksis aner jeg ikke)

De tar prøver og finnes det spor av farget diesel i filter eller tanker har du et potensielt dyrt problem.
Derfor anbefales det sterkt å ta vare på kvitteringer fra fylling i Norge dersom du skal ned gjennom EU.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Du skal ikke lenger enn til Tyskland før du kan sitte i diesel-saksa. Vi hadde et tidligere medlem som fikk trøbbel for en 15 års tid siden. Måtte ut med 20000 i bot og et himla rot for å få pengene tilbake. Så Hulda limer inn alle kvitteringer i loggboka. Når man ser på YouTube er det mange som seiler rundt med en gjeng dieselkanner festet til rekka. Allerede i Sverige er maks tillatt kanne-diesel begrenset til 20 liter. Over det skal det betales innførselstoll. Hvordan det er i andre land vet jeg ikke. 

Tuller du? Jeg har da mere enn en gang seilt inn i Sverige med 2x20 liters kanner. Ante ikke jeg var småkriminell…

Dette virker jo smått absurd i en feriesituasjon.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

On 3/12/2023 at 5:22 PM, tobixen said:

Vi lagde en liste over steder vi føler at vi ikke ble "ferdige" med på vei sørover, men jeg har den ikke for hånden akkurat nå.

Jeg tror muligens at 12-åringen følger med, for nå tikket denne meldingen inn:

Ting å se på tilbaketuren:

1.Guernsey

2. La Rochelle city harbour

3.Brest

4.Shtandart

5.San Sebastian

6.A Coruña

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...