aileenll Startet 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2023 Jeg vurderer å erstatte defekt mb10 med 48V elektromotor i Saga 20'. Den går bare korte turer her omkring. Maks 3t . Motor ca 7kW 48V. Er det noen god grunn til ikke å bruke 4 stk 12V 100Ah blybatterier? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Bårdp Svart 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 Nei ikke annet en at du vil være fri for strøm etter kun kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 12.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 100 Ah 48V gir vel ca 50 Ah tilgjengelig. Med 7kw 48Vmotor hvor mange amper bruker den i timen Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Bårdp Svart 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 Vek den vil jo trekke 146A Så på en time vil den bruke 146At. Med dine batterier vil du da ha strøm til og kjøre i ca 20 min. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 7000/48 146Ah Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 (redigert) LiFePO4 er jo bedre på alle måter men de koster jo litt... 4x100Ah lithium gir deg 41 minutt så det er jo ikke så voldsomt det heller men over dobbelt av bly... Redigert 12.Mars.2023 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
aileenll Svart 12.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 Kan jo da være en ide å gå ned til 5 kW motor, og 8 litium batterier Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Okkaby Svart 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 Blir vel ikke noe mer enn en Havnerundfart med det opplegg nei. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bårdp Svart 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 aileenll skrev On 12.3.2023 at 22.41: Kan jo da være en ide å gå ned til 5 kW motor, og 8 litium batterier Vis hele sitatet Ja det vil nokk bli bedre, 5Kw er sikkert nokk. Og går du i tillegg for batterier som er større en 100 At kan det jo bli bra. Men bruk LiFe batterier de er ikke like brannfarlige som andre litiumbatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Blybatterier bør vel helle ikke tappes mer enn max 50%, så 200Ah bør vel ikke tappes mer enn max 100Ah? Levetiden på batteriene reduseres raskt ved dypere utlodning. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bårdp Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Nå finnes det flere typer blybatterier og enkelte typer er laget for stor utladning og tåler fint og bli ladet ut 80%. Heller ikke litium batterier liker og bli 100% ladet/utladet de trives best med 10-80% ladding. Blybatterier lagres best med 100%lading mens litium batterier lagres best med 10% ladding. Så mye og tenke på her. Prismessig er jeg ikke sikker på at forskjellen er så stor for skal en ha gode blybatterier som tåler dyputladning er heller ikke de billige. Men den store fordelen med LiFe batterier kontra blybatterier er jo vekta. LiFe batterier veier jo kun det halve i forhold til blybatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Green Wave i Gjævingen har vel fått litt erfaring med elektrifisering. Litt info, og erfaringer på deres side her. Ser ut som de benytter litt kraftigere batteripakker en 4 12-volt batterier. https://www.greenwaves.no/no/elektrifisering Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Det finnes løsninger som er ok i en slik liten deplasement båt, men økonomisk er det jo en katastrofe både i utlegg og evt annenhåndsvedi. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Bårdp skrev On 13.3.2023 at 6.00: mens litium batterier lagres best med 10% ladding Vis hele sitatet La oss ikke ødelegge folks batterier med vranglære. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 LiFePO4 batterier lagres best med 20-80% SOC men kan brukes 0-100% Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Okkaby Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Kan jo evt høre med disse i Danmark som holder på å bygge om Nidelv 24 til Elbåt https://www.maritimeliagri.dk/nidelv-24/ Kan nok fort lønne seg å høre/se hva andre gjør, så en kan gå rett på rette løsning i første forsøk. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.