KAAS74 Startet 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2023 Lurer på om noen har gode råd i forbindelse med strømforbruk og lading i båt. Har en 25 fot med et forbruksbatteri ( litt usikker på størrelsen ). Har stereo, kjøleskap 42 liters Isotherm og div smått som skal gå løpende i uthavn. Ønsker et sammenleggbart solcelleanlegg som gjør at jeg ikke trekker noe særlig fra batteriet - forer gjennomsnittsforbruket. Hvor stort solcelleanlegg anbefaler folk ? Vil ikke ha helt overkill heller :-) Link to post
Taskeladden Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Uten å vite hva du har i forbruk så er det vanskelig å svare på. Jo større jo bedre. A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Hekri Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Antar at du har ett 12 volt batteri, men med ukjent ampere. Vi har som eksempel: 3x105A forbruksbatterier parallell-koblet og gir 12 volt. Det er egen kurs ift tv + tv forsterker og dieselvarmer. (Slik at ikke alt kan tappes ned). Solcellepanel som gir 120w hvis 12v koblet. (Og 60w hvis koblet som 24v.). Går i pluss når man ligger på holmer og skjær. Som @Taskeladden sier, du må beskrive "opplegget ditt" bedre, med hvor mye effekt komponentene dine bruker. Jo mer strøm, jo bedre ! Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Erik Svart 15.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Som tommelfinger regel så er 100W ett greit minstemål. Jeg har 100w fastmontert semiflexibelt. Holder fint kjøleBOKS og båtens øvrige systemer om sommeren. Inkludert seilas med Autopilot og kartplotter etc. Om vinteren med døgn kjøring av dieselvarmer og kortere lade periode så tappes det over tid, men det bremser jo godt da også. Så har du for lite ladekapasitet og ikke greier å holde dagsforbruket i sjakk så får du altså uansett en brems på avtappingen. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Code0 Svart 15.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 (redigert) KAAS74 skrev On 13.3.2023 at 13.03: Har stereo, kjøleskap 42 liters Isotherm og div smått Har du landstrøm i hjemmehavn? Går du mest helgeturer? Tips: fyll opp kjøla noen dager før, og ha matvarer så kalde som mulig når du fyller kjøleboksen. Den kan ikke trylle. Skal den kjøle ned flere liter / kg mat og drikke når dere legger av gårde så må den gå 100% i flere døgn. Jeg har ikke solceller, men en god dynamo, og LiPo batterier (300 Ah). min dynamo leverer 60 Amp, 100 W solceller på 12 V blir 8 W. Så blir batteriene mot tomme lader jeg med motor. En time dynamo tilsvarer 8 timers solskinn. Får du redusert kjøleboks forbruket til kun vedlikehold av temp, så tar ikke stereo og mobiltelefonlading mye strøm. Redigert 15.Mars.2023 av Code0 (see edit history) Link to post
KAAS74 Svart 15.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Takker for råd. Skal finne ut mer av forbruket først ser det ut som er lurt. Får investere i en batterimonitor først :-) Link to post
m0rgankan3 Svart 15.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Hei, var selv inne på tanken å skaffe solceller, men gikk en litt andre veien. Venter på en Bluetti batteripakke på 2048Wh. Vekt og størrelse spiller ingen rolle for mitt bruk. Planen min er å koble den til landstrøm kabelen. Blir spennende å teste ut når den kommer. Link to post
Sørlandet2 Svart 16.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2023 Jeg har liknende båt. Har 115a batteri på forbruk. Med normalt forbruk så fungerer det ei natt ute. Jeg har et 100w sammenleggbart panel. Med det så kan jeg ligge ute et par netter. Samtidig så er spesifikasjonene på de fleste panelene noe noe optimistiske. 100w skal være drøye 7ampere lading. For å komme opp i nærheten av det så må det være perfekte forhold. Panelet perfekt rettet mot sola. Noe som betyr en må flytte panelet etter retningen på sola. I praksis så er 3-4A mer det en kan forvente. Noe som også er fordelen med løst panel. Men det er jo også noe styr .. Drømmer om permanent montert, men det er vanskelig på DC båter. Jeg har strøm på brygga hjemme. Så hvis jeg bare skal være ute ei natt så blir det ofte at jeg setter på kjøleskapet på fult dagen før og fyller det opp. Når jeg ankrer opp skrur jeg ned kjøleskapet, sparer strøm, men ølet har fortsatt fin temperatur. Med det greier jeg meg fint for ei natt. Har en enkel voltmeter som jeg setter i sigaretttenner kontakten. Med det kan jeg lett holde kontroll på batterispenning. Ankommer da hjemmehavn med lite strøm, så landstrøm på og lar det stå ei natt. Så for å summere opp. Vil ikke anbefale mindre enn 100w. Jeg har ledningene til regulatoren permanent montert. Så når jeg skal lade kobler til regulatoren og panelet. Litt styr. .. Lykke til. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn