Jump to content

Kan man bruke en starthjelp boks til å forsyne vinsjen med strøm?

Racccon11

Recommended Posts

Det vil typisk fønke med de jumpstarterene som har 4 LiPo celler, ikke 3 celler. De med 3 får veldig raskt for lav spenning. De med 4 kan ha opp til rundt 16V hvilespenning når fulladet. De med 3 har typisk i overkant av 12V fulladet. Og så kommer det an på hvordan ‘vern’ på kabelen er (om det tillater mer enn noen få sekunders bruk pr gang). Men en gjør ikke så mye galt ved å prøve.

Hvis du kjøper en vinsj som bruker 1500w vil den bruke 125 A (1500/12) Hvis det så tar 1 minutt og ta opp båten blir det 125/60= 2,08 Ah. Hvis du tar i litt ekstra marginer og regner 3Ah per opptak og tar høyde for at du ikke skal tappe batteriet mer en 50% blir det ca 10 opptak, men jeg vil anbefale å lade oftere hvis du har mulighet.

Kallethekid skrev for 14 timer siden:

Hvis du kjøper en vinsj som bruker 1500w vil den bruke 125 A (1500/12) Hvis det så tar 1 minutt og ta opp båten blir det 125/60= 2,08 Ah.

Effektivt forbruk er nok mye mindre. 125A er ved full belastning og det skjer kun i det øyeblikket du løser dreggen fra bunn. Når dreggen henger fritt i tauet, så er det kansje ikke mer enn 15-20A strømtrekk.

bellen skrev 4 minutter siden:

Effektivt forbruk er nok mye mindre. 125A er ved full belastning og det skjer kun i det øyeblikket du løser dreggen fra bunn. Når dreggen henger fritt i tauet, så er det kansje ikke mer enn 15-20A strømtrekk.

Ja dette er veldig runde tall, men det dreier seg om en vinsj på en båthenger, der blir belastningen forholdsvis lik under hele opptaket, selv om jeg også her mistenker at den ikke trenger å bruke mer en halv kapasitet for å trekke opp en 800 kg båt. Tenkte egentlig litt så worst case når jeg regnet. 

Kallethekid skrev for 1 time siden:

Ja dette er veldig runde tall, men det dreier seg om en vinsj på en båthenger, der blir belastningen forholdsvis lik under hele opptaket, selv om jeg også her mistenker at den ikke trenger å bruke mer en halv kapasitet for å trekke opp en 800 kg båt. Tenkte egentlig litt så worst case når jeg regnet. 

Ser at jeg på en eller annen måte har tenkt at dette var en ankervinsj. Har ikke snøring på hvordan jeg klarte det. :rolleyes: Men ja, det trengs nok ikke 125A for å dra opp båt på 800 kilo.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...