Racccon11 Startet 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2023 Eller blir det litt lite amp? Båten er ca 800kg. Den skal sjøsettes og trekkes opp fra henger på en helt vanlig rampe.. Link to post
Stormwatch Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Skader ikke å prøve, "jumpstart" bokser er sikret mot overbelastning. Men tviler på at den vil klare det, ytelsen til slike er normalt betydelig overdrevet. Link to post
Fantino Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Det vil typisk fønke med de jumpstarterene som har 4 LiPo celler, ikke 3 celler. De med 3 får veldig raskt for lav spenning. De med 4 kan ha opp til rundt 16V hvilespenning når fulladet. De med 3 har typisk i overkant av 12V fulladet. Og så kommer det an på hvordan ‘vern’ på kabelen er (om det tillater mer enn noen få sekunders bruk pr gang). Men en gjør ikke så mye galt ved å prøve. Link to post
Kallethekid Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Har du en starthjelpboks allerede? Hvis ikke koster vel et enkelt batteri omtrent det samme som en slik boks? Link to post
mawilu Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Jumpstarter finnes i mange kvaliteter,min kan uten problemer starte store maskiner koster deretter de billigste koster vel under tusenlappen de store klarer garantert det TS spør om. Link to post
Racccon11 Svart 13.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Hei, takk for svar. Hvor lenge holder et bilbatteri sånn ca? Hvor ofte må det lades? La oss si et 60amp.. kan jo bare ha et lite batteri i bagasjen vel Link to post
Kallethekid Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Hvis du kjøper en vinsj som bruker 1500w vil den bruke 125 A (1500/12) Hvis det så tar 1 minutt og ta opp båten blir det 125/60= 2,08 Ah. Hvis du tar i litt ekstra marginer og regner 3Ah per opptak og tar høyde for at du ikke skal tappe batteriet mer en 50% blir det ca 10 opptak, men jeg vil anbefale å lade oftere hvis du har mulighet. Link to post
TerjeFjern Svart 14.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2023 Jeg brukte elvinsj hver helg ut og opp med en 23,5 foter med en Supervinch på hengeren. Hadde et 100Ah Biltema batteri som jeg lade tkanskje 1 gang pr måned. Ikke noe stress dette. Link to post
bellen Svart 14.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2023 Kallethekid skrev for 14 timer siden: Hvis du kjøper en vinsj som bruker 1500w vil den bruke 125 A (1500/12) Hvis det så tar 1 minutt og ta opp båten blir det 125/60= 2,08 Ah. Effektivt forbruk er nok mye mindre. 125A er ved full belastning og det skjer kun i det øyeblikket du løser dreggen fra bunn. Når dreggen henger fritt i tauet, så er det kansje ikke mer enn 15-20A strømtrekk. Link to post
Kallethekid Svart 14.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2023 bellen skrev 4 minutter siden: Effektivt forbruk er nok mye mindre. 125A er ved full belastning og det skjer kun i det øyeblikket du løser dreggen fra bunn. Når dreggen henger fritt i tauet, så er det kansje ikke mer enn 15-20A strømtrekk. Ja dette er veldig runde tall, men det dreier seg om en vinsj på en båthenger, der blir belastningen forholdsvis lik under hele opptaket, selv om jeg også her mistenker at den ikke trenger å bruke mer en halv kapasitet for å trekke opp en 800 kg båt. Tenkte egentlig litt så worst case når jeg regnet. Link to post
bellen Svart 14.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2023 Kallethekid skrev for 1 time siden: Ja dette er veldig runde tall, men det dreier seg om en vinsj på en båthenger, der blir belastningen forholdsvis lik under hele opptaket, selv om jeg også her mistenker at den ikke trenger å bruke mer en halv kapasitet for å trekke opp en 800 kg båt. Tenkte egentlig litt så worst case når jeg regnet. Ser at jeg på en eller annen måte har tenkt at dette var en ankervinsj. Har ikke snøring på hvordan jeg klarte det. Men ja, det trengs nok ikke 125A for å dra opp båt på 800 kilo. Link to post
Racccon11 Svart 19.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2023 Takk for svar , tror løsningen blir et bilbatteri som jeg lader i garasjen og slenger det i bagasjerommet når jeg skal ut. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn