Jump to content

Viknes 900 combi vs Viksund 31 combi

arnbr0

Recommended Posts

Ser litt på Combi båter med selvlensende akterdekk. Viknes har fine båter i denne kategorien, 900 combi, 880 osv. Raske halvplanende båter.  Iflg. omtale høres det ut som sjøsterke  båter av god byggekvalitet, men kan disse båtene måle seg med de eldre deplasmentbåtene som f.eks. Viksund 31 combi, når det gjelder sjøegenskaper. Hva med Stabilitet, sikring av dører, vinduer, luker osv. Hvilken båt ville du valgt hvis du skulle gå Stopleleia over Hustavika i ruskevær? Kom gjerne med synspunkter og erfaringer.

Har ikke gått Hustadvika i annet enn MTB i bakkant av nyttårsstormen 1991. Har hatt Viksund 31 Goldfish i mange år, og Viknes 1030 nå. Viknesen tåler sjø og vær den, og imponerer på mange måter. Kommer frem med høy fart, og skal være rimelig grisete før farta må under 12kn. Begge båter har store vinduer, som kan bli en svakhet. Jeg pleier å si at MÅ jeg ut i fra 20m/s og oppover, så ville jeg holdt en knapp på Viksunden, men hold deg fast. Veldig trygg og forutsigbar båt, som sjøen liksom ikke får taket på. Ingen lukelåser eller tette dører på den jeg hadde, men får den det tett, tror jeg den lander på beina igjen uansett. Mye vekt i bunn på disse Jeg tror den ville klare seg bedre ved driftsstans også. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...