hansa82 Startet 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2023 Har fått ett bra tilbud på nytt rullesystem til forseil, inkludert 10mm forstag. Det gamle forstaget (og resten av riggen) er 8mm. Er det noen som helst bakdel med å øke fra 8 til 10mm? Gjelder 36 Aphrodite. Link to post
olews Svart 14.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2023 I mange reiseberetninger er det ofte forstaget som svikter. Så å gå opp en dimensjon er nok et trygt valg. Ole S/Y Algol Link to post
Ttopp Svart 14.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2023 Må vel ofte bytte toogelplate/ innfestingen i masten til å matce ny dimensjon Link to post
hansa82 Svart 14.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2023 Takk for tilbakemeldinger! Ser forstag-toggle som passer i toppboksen min (30mm bred) ikke har større riggbolt enn 14mm og wiren kommer med 16mm øye. Men det må vel gå å fikse på ett vis... Mener å ha hørt at det finnes en foring for å bruke f.eks 14mm riggbolt i 16mm hull. Link to post
Ask Svart 15.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Hei. Før du endrar på riggen bør du høyra med ein erfaren riggar. Alle som vil kan kalla seg riggar, så du bør undersøka kva erfaring vedkomande har. Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Dette er ikke rocket science. Om hullet i wiren er litt rom, kan du bare sette inn en rørstump som fóring. Eller gi blaffen. Det skal veldig høy last til før skjærkreftene blir så store i et slikt tilfelle at riggbolten blir klipt av. Tror ikke du greier å få til slik last, selv om du seiler masten inn i et brospenn. Link to post
hansa82 Svart 15.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Prøver å lese meg opp og samle inn mest mulig erfaring fra andre. Tar ikke lett på hms generelt, og ting som har med rigg å gjøre skal være 110% før båten tas i bruk. Tror jeg har en sunn skepsis til alt som blir fortalt meg, uansett om det kommer fra "amatører" eller fagfolk. Link to post
hansa82 Svart 15.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Hulda skrev 20 minutter siden: Dette er ikke rocket science. Alt man ikke kan noe om, og som kan få store konsekvenser om man gjør feil, føles litt som rocket science! :) Da er det godt å kunne støtte seg på et slikt forum med mye kunnskap! Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Helt enig. Jeg har hatt statikk som fag. Regnet på slike saker. Det er du som skal føle deg sikker, ikke jeg. Link to post
Grønnskollingen Svart 16.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2023 Det kan ha konsekvenser for riggspenning. Om du øker fra 8mm til 10mm må du stramme resten av riggen mer for å oppnå samme strekk på forstaget som om du brukte 8mm. Hvis forstaget står med for liten strekk vil du i verste fall kunne oppleve større sjokkbelastning på riggen når du stamper. Om man ser hele riggen som system vil en endring ett sted gjøre at resten av systemet også påvirkes. Hvilken type rigg har Aphrodite 36? Link to post
Hulda Svart 16.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2023 Javel? Slik oppleves det ikke på Hulda. Heller ikke på de tidligere seilbåtene jeg har hatt. Dog, ingen av dem var utsatt for finregning. Men 'tatt i så det holdt'-prinsippet. Påførte krefter blir konstant i så måte. Spørsmålet er hvor langt inn i det elastiske området man beveger seg. Og at man uansett må holde seg unna wirens plastiske område. Slik sett vil en 7 mm wire eller en 10 mm wire oppleve den samme kraften fra riggen. Og ha tilnærmet samme spennet i den forstant at forseilet vil ikke 'se' om det henger fast i 7- eller 10 mm wire. Wirene på Hulda er dimensjonert slik at ved stramming oppnås kun rundt halvparten av 'anbefalt' elastisitet. Allikevel er riggen så stram at wirene på le side ikke slakker av. Ulempen, det er alltid en kostnad, som i dette tilfellet kommer i form av høyere vekt. Det blir noen gram mer hos TS. På Hulda blir det noen kilo. Link to post
Grønnskollingen Svart 16.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2023 Takk for ordsalaten. Det er godt å høre at Hulda fungerer bra for deg. Link to post
hansa82 Svart 16.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2023 Grønnskollingen skrev for 9 timer siden: Hvilken type rigg har Aphrodite 36? Masthead. Et riggverksted jeg hadde kontakt med sa at mange Aphrodite 36 hadde 10mm forstag. Og bruker jeg Furlex-guiden til Selden, så foreslår den 10mm. Men setter pris på litt motpol med seriøse argumenter! Link to post
Krimart Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Hulda skrev for 14 timer siden: […] Påførte krefter blir konstant i så måte. Spørsmålet er hvor langt inn i det elastiske området man beveger seg. Og at man uansett må holde seg unna wirens plastiske område. Slik sett vil en 7 mm wire eller en 10 mm wire oppleve den samme kraften fra riggen. Og ha tilnærmet samme spennet i den forstant at forseilet vil ikke 'se' om det henger fast i 7- eller 10 mm wire. Kreftene er vel gjerne dynamiske og en 7mm er mer elastisk enn en 10mm. Det er andre ting enn plastisk tøyning å bekymre seg for: sprekkvekst, dimensjonering av innfesting mm. Å dimensjonere ut fra «ta i så det holder» er ikke nødvendigvis alltid best. På en annen side er der vel antagelig greit å øke til 10mm for TS. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn