Jump to content

Spesiell eksperimentkatamaran i aluminium, hvor ble den av?


Marqies

Recommended Posts

Husker den men aner ikke hva som skjedde videre...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En såkalt luftputekatamaran, også betegnet som en SES (Surface Effect Ship). Ble bygd mange av disse hos Brødrene AA i sin tid, og forsvarets minesveipere ble bygget i Mandal.

 

Ulempen ved en eventuell ombygging er at skroget fortrinnsvis burde gis mer oppdrift om man skal droppe luftputekonseptet som fort blir for teknisk avansert for fritidsbruk.

 

Skjørtene foran og bak krevde også mye vedlikehold og stadige utskiftninger, noe jeg tror er en av årsakene til at vi ikke ser få av disse båtene i dag.

 

Men hvor akkurat denne spesifikke båten som trolig har blitt brukt til testing av konseptet har blitt av vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Fortego skrev for 9 timer siden:

En såkalt luftputekatamaran, også betegnet som en SES (Surface Effect Ship). Ble bygd mange av disse hos Brødrene AA i sin tid, og forsvarets minesveipere ble bygget i Mandal.

 

Ulempen ved en eventuell ombygging er at skroget fortrinnsvis burde gis mer oppdrift om man skal droppe luftputekonseptet som fort blir for teknisk avansert for fritidsbruk.

 

Skjørtene foran og bak krevde også mye vedlikehold og stadige utskiftninger, noe jeg tror er en av årsakene til at vi ikke ser få av disse båtene i dag.

 

Men hvor akkurat denne spesifikke båten som trolig har blitt brukt til testing av konseptet har blitt av vet jeg ikke.

 

Ser ut som løsninga er 1000hk+

 

Link to post
Share on other sites

Den båten mener jeg ble bygget i forbindelse med at Umoe Mandal, den gangen Kværner, skulle bygge SES-Katamaraner for forsvaret - for å teste ut diverse egenskaper før man trykket på knappen og bygde store båter.

 

Usikker på om dette var før Oksøy/Alta eller Skjold-klassen. Den ser jo rask ut og har en høy baug, som kanskje indikerer at det var egenskaper ved Skjold-klassen de ønsket å undersøke, men her bare gjetter jeg.

 

Husker jeg så den på finn for noen år siden, men hvor den dro siden vet jeg ikke. Artig sak.

Redigert av Sondreland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var å jobba hos Kværner Mandal på midten av 90 tallet. Det lå en katamaran ved brygga der med 2 store Yamaha påhengere. Tror det var et samarbeid mellom Kværner og et franskt ? selskap som het DuPoint tror jeg.

Den ble bygd i et materiale som var nesten gjennomsiktig så båten ble lakkert i ettertid. Det ble en psykisk sperre for fører / mannskap. Men denne båten tror jeg er en del større. Kanskje jeg har et bilde i kjellern en plass.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg skal prøve å tilføye historien noe, men jeg var alt for ung da denne prototypen ble bygd. Det jeg derimot har, er bilder av den orginale borsjyren som ble trykket. KM-FP 40e "Njord" var en tidlig prototype av det som ble skjold-klassen. Båten ble bygd for å teste både SES teknologien for hurtiggående båter, og for å teste en skrog teknologi kalt membran-skrog. Kort fortalt skroget er bygd opp av buer/sirkulære former som gjør at tykkelsen kan reduseres drastisk, helt ned i 2mm på den ene siden av skjørtet. (kan ikke huske om det er styrbord eller babord pontong)

 

Hvis noen vet hvor denne båten er i dag er jeg veldig interessert i å finne ut hvor den er og hva som skjedde med den.

 

Ut i fra finn.no annonsen som lå ute rundt 2018 var den i Stavanger og hadde blitt brukt som dykkerbåt i noen år.

 

 

IMG_1651.JPG

IMG_1652.JPG

IMG_1653.JPG

IMG_1654.JPG

IMG_1655.JPG

Link to post
Share on other sites

Det er jeg helt sikker på at den har, er en spesiell båt som vekker oppmerksomhet. Problemet er at etter det nye datalagringsdirektivet er det vanskeligere å spore opp ting da finn feks ikke kan lagre annonser lengre en 18mnd (? korriger meg gjerne på den)

Link to post
Share on other sites

Skal sende dem en mail og se hva de sier. Ut i fra linkene du postet over så skal de vel kunne lete i arkivet med finnkoden derfra :)

 

edit: Et rasktsvar fra finn. Annonsen ligger ikke lengre i dere system, og hvis de hadde hatt den kunne de ikke gitt kontaktinfo til selger / kjøer av personvernhensyn.

 

Ser ut som eneste spor er bildene over fra et steinbrudd og at båten lå ute for salg på finn.no i Stavanger området i tidsrommet 2017-2019 en gang.

 

edit2: er det noen som har link(ene?) til tidligere diskusjoner om båten her på forumet? Sliter med å finne riktige søkeord for å finne diskusjonstrådene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...