Jump to content

Oppretting av motor med drev

Swingswong

Recommended Posts

Jeg lager en ny tråd med rett tittel. 
Kort oppsummert:

Drevet er Mercruiser Bravo og motoren Mercruiser diesel. 
Ved oppretting benytter man en tolk for å sikre at transom og motor er rett i forhold til hverandre. 
Opprettingen ble sjekket i fjor. Da fikk jeg beskjed om at den var bra. Når jeg sjekker i år ser jeg at motoren må ned 4mm i front.  For meg virker det som ganske mye. 
I fjor tror jeg den bakre krybben sto 10cm lengre bak, men er ikke helt sikker. 
Jeg skal forsøke med en jekk å ta av litt trykk på krybba for å se om resultatet forandrer seg, noe jeg tror det kan gjøre. 
Dersom det gjør det så lurer jeg på hvordan man skal klare å rette opp motoren?

Ettersom det må gjøres når båten er ute av vannet må nødvendigvis båten ligge på et eller annet. Hvordan skal man da vite at motoren er rett? 

Nå har jeg vært å jekket opp hekken. Faktisk løftet hekken seg ut av krybben.
Det var en liten forandring. 
Jeg justerte ikke noe, men antar at det kan være snakk om ca 1mm opp igjen foran. 
Nå var hele vekten på de bakre 30cm. 
Jeg tror jeg lar den stå der den er nå om dere ikke har andre gode innspill?

065EDDE5-0A32-4598-A6CB-44E3F716F415.jpeg

For min del så ville eg no hatt krybba så langt bak mot hekken som råd for å ta belasninga frå transomen rett ned i krybba. kan jo nesten virke som botn er litt svak under motoren. Har også vore ute for at enkelte bare har skore av den innvendige forsterkinga i botn ved motorbytte for å få plass til botnpanne/større motor.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Hulda skrev 14 minutter siden:

Den generelle anbefalingen uansett er å ta siste retting etter at båten har ligget på vannet noen timer.

Det blir vel vanskelig med drev, der drevet må av for å kontrollere oppretting?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hulda skrev for 2 timer siden:

Det vet jeg ingenting om. Skrog som har stått på bukker en vinter kan sige. Hvilket jeg har erfart.

Det kan de. Men etter hva jeg har forstått så kan oppretting på drevbåt kun foretas med drevet av. Og det å sjøsette båten uten drev montert virker ikke som en god ide. Da er det nok bedre å støtte båten bedre opp på land slik at skroget retter seg der. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hulda skrev 4 minutter siden:

Eller sjekke opprettingen med en gang båten kommer på land om høsten. Før den rekker å sige.

Det er sikkert ikke dumt. De fleste tar jo av drevet når båten er på land uansett, så da er det fort gjort å sjekke samtidig. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...