pappa_wolf Startet 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2023 Et lite huff fra meg på en Fredag. Har nå hatt et par tilfeller, hvor jeg har solgt en motor, og en GPS, og i det ene tilfellet sluttet kjøper å ta kontakt, og i det andre fikk jeg beskjed om at handelen likevel ikke ble noe av. Dette var i begge tilfeller hvor både pris og henholdsvis henting og levering var avtalt. Jeg skjønner at noe kan komme i veien, og gidder ikke bruke min tid på slike folk. Men jeg må si at jeg blir lettere irritert, når folk først pruter ned prisen, deretter maser seg til at jeg faktisk leverer varen til de, og deretter trekker seg fra handelen. Jeg er kanskje litt godtroende, men føler likevel, at man som kjøper bør være 100% sikker på at man vil ha varen, før man begynner å forhandle pris. Link to post
Swingswong Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Utidig oppførsel. Dessverre lite å gjøre med med mindre du kan dokumentere tap. Skjer på Finn hele tiden og de gjør ikke noe med det. Link to post
brs Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Et lite råd, når dere er blitt enig, be om å få 10 % innbetalt som en bekreftelse på avtalt handel. Link to post
Kallethekid Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 (redigert) En avtale er like gyldig om den er muntlig eller skriftlig, men nøkkelen er vel dokumentasjon, for eksempel på melding eller e-post. Da kan du kreve at kjøper fullfører handelen, eventuelt kreve erstatning for dekningssalg. I praksis blir vel dette oftest mer jobb og styr en det kommer godt ut av det. Redigert 17.Mars.2023 av Kallethekid (see edit history) Link to post
LAKA Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Det springende punktet her er jo når begge parter er enig om at en avtale er inngått. Det må være ok å trekke seg i en forhandlingsprosess der man f.eks ikke syns man kommer langt nok ned i pris i forhold til det man har sett for seg. Jeg ber ofte kjøper sende meg en melding der han bekrefter at han ønsker å kjøpe produktet til xxx kr før jeg regner produktet som solgt. Men det er mye rart på finn for å si det slik. Heldigvis har jeg solgt såpass mye og lenge på finn.no at jeg klarer å luke ut det meste som lukter useriøst. Link to post
SveinHa Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Ikke greit!!! Har vært borti flere slike tilfeller, både med kjøp og salg. Har også kjørt lang bomtur etter en vare guttungen hadde kjøpt men som i mellomtiden ble solgt til en annen som kom med høyere bud. Handelen var dokumentert med finn-meldinger og ble anmeldt til Finn (uten at jeg tror de bryr stort seg om slikt...). Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Steihy Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Det var synd at Finn sluttet med den funksjonen der kjøpet ble gjennomført, men Finn (egentlig 3. parts finansselskap) satt på pengene til mottakskontroll var utført. Ellers er det nevnt over, jeg forplikter meg ikke uten kontraktssum - gjerne litt mer enn 10%. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
El barco de Sol Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Jeg sletter ikke annonse før penger er på konto. Ingen leveranse før betaling. Svindlere og useriøse kjøpere liker ikke slike vilkår. Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Vi har noe som heter angrefrist, lovfestet. Man kan angre seg før handelen fysisk har funnet sted. Det er helt greit. Selv om det er ubehagelig for selger. Verre er det om det sitter en svindler i andre enden, får produktet og stikker av. Jeg har nettopp vært ute for et par slike, den ene fikk jeg mistanke til grunnet underlig språk og at kommunikasjon skulle foregå på Telegram. Det er ikke dumt å være litt tilbakeholden. Og 10 % forskudd er ikke noe jeg forholder meg til. Her er det COD (Cash On Delivery). Link to post
Stormwatch Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Angrefrist/angrerett gjelder der selger er firma, ikke privatperson. Uansett, ta absolutt all kommunikasjon skriftlig, gjerne via Finn's meldingstjeneste. Om kjøper trekker seg fra en avtale må han betale det selger eventuelt taper på å selge til en annen kjøper. (dekningssalg). Men det kan jo by på problemer å drive inn dette... Og slett ikke annonsen, merk den "Solgt". I tilfelle det senere skulle oppstå diskusjon om hva som stod i annonsen. Link to post
pappa_wolf Svart 17.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 16 minutes ago, Hulda said: Vi har noe som heter angrefrist, lovfestet. Man kan angre seg før handelen fysisk har funnet sted. Det er helt greit. Selv om det er ubehagelig for selger. Verre er det om det sitter en svindler i andre enden, får produktet og stikker av. Jeg har nettopp vært ute for et par slike, den ene fikk jeg mistanke til grunnet underlig språk og at kommunikasjon skulle foregå på Telegram. Det er ikke dumt å være litt tilbakeholden. Og 10 % forskudd er ikke noe jeg forholder meg til. Her er det COD (Cash On Delivery). Det er ikke helt riktig. angrefrist er noe man har ved kjøp hos profesjonelle aktører. det er ikke angrerett på salg mellom private. https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/rettigheter-for-bruktkjop/ Link to post
index Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Det er ikke greit på noen måte. Men samtidig er det slik det har blitt, og ikke så mye å gjøre med. Jeg tenker at det er viktig å ikke irritere seg så mye over det, bare beholde annonsen åpen til pengene er mottatt og varen levert. Og være kald nok til å si nei takk om handelen høres litt rar ut. Jeg skulle selge båt for noen år siden, og fikk melding fra en som ville kjøpe. Men han hadde ikke tid til å se på den, så han ville at jeg skulle få den lastet opp på en lastebil og sende den over fjellet. Så skulle han overføre penger. Jeg takket høflig nei takk og hørte aldri noe mer. Heldigvis. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Ser man det, var ikke klar over den. Da er det bare for kjøper å ikke gjennomføre kjøpet. Og så er man like langt. En ting er at man ikke har angrefrist etter at kjøpet har blitt gjennomført, der vare og penger har byttet eier. Noe annet er det å kjøre en prosess når vare og penger ikke har skiftet eier. Det er akkkurat den fella Index beskriver jeg ikke vil ramle i. Da er COD en grei fremgangsmåte. Men nå må jeg ned i snekkerbua. Link to post
hansa82 Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Jeg tenker at det må være lov å ombestemme seg, selv om det er irriterende. Jeg har solgt (og kjøpt :P ) mye på finn, og kan ikke komme på at slikt har vært ett problem. Om jeg selger noe på finn, så blir ikke annonsen fjernet og varen pakket før penger er overført. Dvs, jeg bruker ikke noe mye ekstra tid på det før varen er betalt. Sjelden jeg tilbyr levering også, med mindre jeg skal samme vei likevel. Men man bør jo være såpass høflig at man sender en melding å sier ifra, om man ombestemmer seg. Link to post
Kallethekid Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 hansa82 skrev 7 minutter siden: Jeg tenker at det må være lov å ombestemme seg, selv om det er irriterende. Jeg har solgt (og kjøpt :P ) mye på finn, og kan ikke komme på at slikt har vært ett problem. Om jeg selger noe på finn, så blir ikke annonsen fjernet og varen pakket før penger er overført. Dvs, jeg bruker ikke noe mye ekstra tid på det før varen er betalt. Sjelden jeg tilbyr levering også, med mindre jeg skal samme vei likevel. Men man bør jo være såpass høflig at man sender en melding å sier ifra, om man ombestemmer seg. Ja det kan man jo tenke, men loven sier noe annet. Har man avtalt en handel er man bunden av dette. Hvis ikke det dreier seg om store summer er det vel de færreste som gidder å gå videre med en slik sak, men det er en annen sak. Link to post
Ask Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 (redigert) Hei. Når eg sel noko på finn er eg tydeleg på at avtale = betaling. For å svara på ts sitt spørsmål, så medfører det eit avtalebrot å trekka seg når pris og levering er avtalt. Redigert 17.Mars.2023 av Ask (see edit history) Link to post
steib Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Ask skrev for 7 timer siden: Hei. Når eg sel noko på finn er eg tydeleg på at avtale = betaling. For å svara på ts sitt spørsmål, så medfører det eit avtalebrot å trekka seg når pris og levering er avtalt. Og konkret hva tenker du at skal foreta deg, om jeg gjør en avtale med deg og så begår et avtalebrudd etter din definisjon? Link to post
Vestkystseiler Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Tja, du kan vel saksøke avtalebryteren for dokumenterte tap og utgifter som følge av avtalebruddet. Hvilket i praksis vil si at det er ingenting du kan gjøre, med mindre du kan dokumentere at du har tapt titusenvis av kroner (minst). Forøvrig er dete ikke bare et avtalebrudd etter @Ask sin "definisjon", men etter norsk lov (som jeg har mistanke om at @Ask har god kjennskap til.) Link to post
Hakkannen Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 (redigert) Kan være litt utfordrende av og til dette her. Både for kjøpers og selgers del. For min del skal det svært mye til for å trekke seg fra en avtale om handel, da biter jeg heller tennene sammen og kjøper produktet for så å selge det videre. En avtale er en avtale, og som flere har vært inne på er en avtale om kjøp mellom privatpersoner i utgangspunktet bindende. De få gangene jeg likevel har trukket meg som kjøper/selger har det vært snakk om at kommunikasjonen har gått alt for treigt. Med dette mener jeg ikke dager, men uker. For eksempel skulle jeg kjøpe en skinnkoffert til å ha et pedalbrett i (effektpedaler til gitar) der kommunikasjonen først gikk kjapt og greit, men da jeg spurte om nummeret til selger for å vippse ham kjøpssum og fraktkostnader ble det helt dødt (selv om jeg så at selger hadde sett meldingen jeg sendte). Purret en gang dagen etter, men ikke noe svar å få. Så plutselig, nesten en måned etter forrige meldingsutveksling, kom svaret! Helt utrolig. Irriterende, men det ble likevel handel, det var jo så fin en koffert. Men går det alt for lang tid og kommunikasjonen er gjennomgående treig har jeg etter denne erfaringen begynt å spørre om kjøper/selger virkelig har lyst på handel eller ikke. Har jo ikke tid til å vente i det uendelige heller. Blir det ikke fortgang innen rimelig tid etter purring avbryter jeg kjøpet, med god samvittighet. Jeg mener man må kunne forvente at både kjøpere og selgere er litt påskrudd ved en handel og respekterer at motparten ønsker å få handelen gjennomført innen rimelig tid. Det er gjerne også forskjell med tanke på hvilke summer det er snakk om? Bryter en selger eller kjøper en avtale om kjøp/salg gidder i alle fall ikke jeg lage kvalm for småpenger. Blir selvfølgelig fremdeles irritert da jeg synes det er unødvendig og respektløst å bryte avtaler, men lar det gå. Gjelder det større summer blir saken en annen. For 2-3 uker siden solgte jeg en bil der det første timen annonsen lå ute kom over 70 henvendelser (prøv å selg en Hilux av god årgang folkens, telefonen står ikke stille). Etter useriøse var luket ut ble det en budrunde der en av dem vant. Vedkommende viste seg å være særdeles treig og utydelig når det gjaldt å bekrefte kjøpet, vil nesten påstå han setter Støre i skyggen som tåkefyrste. For min del ønsket jeg jo naturlig nok å lande handelen innen rimelig tid, men skulle jeg da drite i ham og heller la bilen gå til neste kjøper på lista? Det var jo nok av kjøpere å ta av, flere av dem var skikkelig påskrudd også. Avtale er avtale tenkte jeg, så valgte å ringe ham opp og foreslå at han hvis han virkelig ønsket å kjøpe bilen kunne han betale et lite forskudd via Vipps for å vise at han var seriøs. Gjerne ikke en ideell og ønskelig løsning, men har dessverre måtte lære på den harde måten at det er alt for mange useriøse folk der ute, derfor får de heller få anledning til å vise sin seriøsitet med å betale et forskudd. Så slipper jeg å bruke alt for lang tid på dette her Redigert 17.Mars.2023 av Hakkannen (see edit history) Link to post
pipe Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 (redigert) Jøye meg så mange underlige skruer det finnes på finn.no er min erfaring. Ryddige folk er i mindretall men har nå endelig fått sluttført mitt siste salg på finn etter endel useriøse henvendelser der noen vil kjøpe til halv pris + en fugl...slik som i reklamen. Noen vil kjøpe men ghoster deg når du svarer det er greit mens andre ikke kommer til avtalt tid og sted. Er litt lei nå men har klart bedre inntrykk av de som vil kjøpe ting som koster litt enn de som man kommer i kontakt med under ting gis bort. Det siste er bare å glemme. Er bedre å kjøre ting direkte på fyllinga enn å hanskes med den gjengen der. Redigert 17.Mars.2023 av pipe (see edit history) Link to post
SveinHa Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 pipe skrev 25 minutter siden: Jøye meg så mange underlige skruer det finnes på finn.no er min erfaring. Ryddige folk er i mindretall... Har nå dumpet borti noen løgnaser men i det store og hele erfarer jeg at det går greit, kanskje jeg har et ubevisst filter som fjerner verstingene... Den verste, med god margin, som jeg har vært borti var leder for den norske grenen av en internajonal hurtigmatkjede. Siden vi holdt til på hver vår side av landet tilbød jeg 1/3 betaling umiddelbart, 1/3 når varen ble plukket opp av transportør hos meg og siste 1/3 når varen kom fram. Han betalte ca 80% av første 1/3 noen dager for sent, ca 80% av andre 1/3 noen dager for sent og nektet å betale siste 1/3 fordi varen ikke så ny ut (han visste den var 8-10 år gammel og hadde sett mange bilder). Etter en del eposter som han ignorerte sendte jeg saken til inkasso og i aller siste sekund betalte han resten. Jeg fant etterhvert ut at han på et tidspunkt hadde vært pådriver for å slå Synnøve Finden konkurs men klarte det ikke. Lærte litt av den saken, det handlet til tross om rundt kr 50.000.- pipe skrev 38 minutter siden: under ting gis bort. Det siste er bare å glemme. Er bedre å kjøre ting direkte på fyllinga enn å hanskes med den gjengen der. Jeg har fått veldig mye på Finn/Gis bort og er storligen fornøyd med det men å gi bort ting selv blir ofte bare ergrelser, brutte avtaler sløsing med tid... men ikke alltid... Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Ask Svart 18.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2023 steib skrev for 10 timer siden: Og konkret hva tenker du at skal foreta deg, om jeg gjør en avtale med deg og så begår et avtalebrudd etter din definisjon? Hei. Trådstartar sitt spørsmål var "Er det greit at folk trekker seg fra handler hvor pris og levering er avtalt?" Når eg skriv at det er eit avtalebrot å trekka seg frå ein avtale ligg det e. m. m. undersforstått at det ikkje er greit. Vestkystseiler skrev for 10 timer siden: Tja, du kan vel saksøke avtalebryteren for dokumenterte tap og utgifter som følge av avtalebruddet. Hvilket i praksis vil si at det er ingenting du kan gjøre, med mindre du kan dokumentere at du har tapt titusenvis av kroner (minst). Forøvrig er dete ikke bare et avtalebrudd etter @Ask sin "definisjon", men etter norsk lov (som jeg har mistanke om at @Ask har god kjennskap til.) Etter norsk rett er det innngått ein avtale når partane er einige på vesentleg punkt. Typisk kva som skal skifta eigar og vederlag (pris). Når det òg er avtalt leveringstid, og leveringsstad er det liten tvil om at det er inngått ein binande avtaler. Vestkystseiler har rett i at ein kan saksøka motparten. Han har òg rett i at dette ikkje er min definisjon, men norsk rett. Ofte er det ikkje nok å ha rett, ein må òg få rett. Dvs. at det må vera eit prosessystem som sikrar at ein kan gjennomføra avtalen mot den andre parten sin vilje. For mindre handlar er det ikkje ofte det er verdt bryet, men det er ikkje noko nytt med rettssaker for tvangsgjennomføring av avtalar om ting/eigedom av større verdi, eller affeksjonsverdi. Difor er eg, som nemnt, tydeleg på at betaling = avtale, når eg sel noko på finn. Då finn eg fort ut kven som er seriøse eller ikkje. I fjor haust opplevde eg at ein nokon strakk seg frå ein avtale. Eg gav klar beskjed om at det var inngått ein bindande avtale, at eg kom til å saksøka dei, og at eg kom til å vinna. Eg gav òg klar beskjed om at det ville bli vesentlege kostnadar som dei måtte dekka, og at statens innkrevingsentral ville trekka dei i løn om dei kkje betalar. Enden på visa var at dei betalte mine kostnadar, til reannonsering, på ca. 1 200 kr. Ved å bryta avtalar risikerer ein å møta nokon, som t. d. meg, som kan bli så sur at han går til sak sjølv om det ikkje er verdt tida og bryet. Link to post
SveinHa Svart 18.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2023 Ask skrev for 1 time siden: Ofte er det ikkje nok å ha rett, ein må òg få rett. Dvs. at det må vera eit prosessystem som sikrar at ein kan gjennomføra avtalen mot den andre parten sin vilje. Ja, DET er et viktig poeng. Kunne nevne mange rettssaker fra min omgangskrets det rettens dom er helt på hodet i forhold til normal rettsoppfatning og der ene partens fagvitner blir totalt ignorert mens andre partens synsere blir vektlagt men tror jeg skal la det ligge her. Er jo bare en uke eller to siden nøyaktig en slik sak gikk i Hamar om arbeidsrett... Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Arne Henriksen Svart 18.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2023 On 3/17/2023 at 9:30 AM, Steihy said: Det var synd at Finn sluttet med den funksjonen der kjøpet ble gjennomført, men Finn (egentlig 3. parts finansselskap) satt på pengene til mottakskontroll var utført. Sluttet med? "Fiks ferdig" er en knalløsning det, alt jeg selger av småtteri på Finn går gjennom den løsningen, og jeg prøver å få selgere til å bruke samme tjeneste om jeg skal kjøpe noe. mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
pipe Svart 18.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2023 Arne Henriksen skrev for 1 time siden: "Fiks ferdig" er en knalløsning det, alt jeg selger av småtteri på Finn går gjennom den løsningen, og jeg prøver å få selgere til å bruke samme tjeneste om jeg skal kjøpe noe. Fungerer greit det men får stadig meldinger om kjøper har betalt for frakt og funnet på sin egen pris uten å ha vært i kontakt med meg. Syntes kanskje det er en uting men det er jo bare å la være å respondere. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn