Jump to content

Selvsugende lensepumpe

Timmeeh

Recommended Posts

Hei, er igrunn superfornøyd med tresfjord nordicen min. Men dekkslukene har for lav karm og ingen terser. Så det renner litt vann ned i kjølen når jeg spyler og drenerer sløyekar. Har byttet pakninger på de som var dårlige og det ble bedre men, de ligger jo ikke i klem så. 

driver mye med fiske så leire og rusk og rask havner i kjølen, så tenkte en slik:

https://www.maritim.no/matro-membran-lensepumpe-12v

eller noe lignende, noen erfaringer å dele her? 

Må montere en egen nivåbryter på denne, er rule sine greie?  Dette blir jo da en ekstra lensepumpe, og det er jo heller ikke feil med backup. 

Jeg ville heller satset på denne: https://www.maritim.no/jp-viking-power-16-19-liter-12v

Bråker mindre og svelger unna litt faststoffer uten å tette silen (=har ikke sil i motsetning til den du linket til).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Brigg skrev for 6 timer siden:

Er det ikke mulig å motere luketerser på lukene? Da vil du jo eliminere hele behovet for lensepumpe. 

Jo, men det er 5 luker. Og hver luketers koster ca 800kr. Motorluka er sikkert 150x90 så må ha ganske mange. Men det blir på sikt ja :thumbsup: tenker å skjære av 5-10cm i forkant av motorluka, og hengsle den. Idag tar den borti dørkarmen så må løftes bak og opp.. må ha plastetemp da, og det er det dårlig med i trøndelagen om dagen :giggle:

tenkte uansett å montere en ekstra lensepumpe som backup hvis den ene jeg har idag streiker. 

Fantino skrev 51 minutter siden:

Ang nivåbryter så er jeg for min del ferdig med de elektromekaniske etter diverse svikt på ubeleilige tidspunkt. Monterte en slik i fjor og er sabla fornøyd med den. Den er også lettere å lure ned i trangt kjølsvin om en har det: https://www.maritim.no/whale-nivavakt-digital-12-24v

Takk for tips. Greit å gardere seg så godt man kan :thumbsup:

Hei.

Eg tillet meg å "utvida" tråden litt. Eg håpar det er ok for ts.

Eg har ein gamal Askeladden, og der er det trangt i kjølsvinet, og ikkje plass til ei pumpa.

Når pumpa er sjølvsugande så kan ein vel plassera pumpa høgare, der det er betre plass, og ha ein slange nedst i det trange kjølsvinet?

Korrekt?

• 4 uker senere...

Da har jeg prøvemontert en ters på en av de mindre lukene. Ble bra det, sto på luka når jeg monterte hengslene så pakningen ligger forhåpentligvis passe i klem der også. 

Det blir :thumbsup: motorluka må som nevnt modifiseres før den kan hengsles så, blir å ordne det først. 

og pumpe blir det også etterhvert. Lurer på om det kan være lurt å montere den i motorrommet, med lengre sugeslange. Istedet for baki lasterommet hvor det er korteste vei til lengst bak i kjølen. Plaget med at spylepumpa fryser siste biten mot dekket så. 

662F7978-520C-468D-AC28-52296709CD04.jpeg

• 5 måneder senere...

Motorluke med hengsel og ters. Det ble noe mer lettvindt ja! 

har også fått på plass en slik vikingpower pumpe, den slurpa i seg litt av hvert den :smiley:

men når jeg har holdt på noen dager tettes avrenningen mellom lukene av fiskeskjell og gørr, så nå skal jeg skjære til en tynn gummiduk og legge over. Spesielt baki garnbingen ble det tett. Med duken får det renne helt til sidene, der får jeg spylt det på hav. 

ellers er alle luker bra tette så nå er jeg fornøyd :thumbsup: kjempepumpe det der

IMG_3751.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...