Gruffalo1 Startet 18.Mars.2023 Del på Facebook Startet 18.Mars.2023 Hvordan i får jeg denne blank? Kjemi /sandpapir.... Vet ikke hva hvilket stål den er av. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 18.Mars.2023 Del på Facebook Svart 18.Mars.2023 Jeg bruker saltsyre kjøpt på byggvarehus. Samme de bruker på sement. Mener den er 35% Pensler på rett fra flasken iført tette briller og hansker. Skyll godt med vann. Er det dårlig lufting, bør du også bruke maske. Jeg tåler å få det på hendene forutsatt at jeg skyller kjapt, men på armene og i fjeset svir det litt mer. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Hulda Svart 18.Mars.2023 Del på Facebook Svart 18.Mars.2023 Eller oksalsyre. Det eneste som ser ut til å ville overleve mange sesonger baki der, er anoden. Som ser ut til å være fullstendig uvirksom. Og propellen ser ut til å ha utviklet tæring. Propellen din er ikke av stål, den er av messing, der sinken ser ut til å stikke av. Du bør iverksette korrektive tiltak. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Mars.2023 Del på Facebook Svart 18.Mars.2023 Gruffalo1 skrev 6 minutter siden: Hvordan i får jeg denne blank? Kjemi /sandpapir.... Vet ikke hva hvilket stål den er av. Den er nok ikke av stål, den er av messing. Du kan gjøre det på flere måter. Begynner du med saltsyre som Amfea foreslår så får du av evt rester av rur samt det oksyderte belegget ytterst. Deretter kan du slipe den ned og polere den blank. Hvis propellen din er matt, men ikke har dype riper og hakk, kan du bruke en slik til å slipe med https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-polering-medium-2000051623 For å polere opp høy glans kan du bruke en roterende poleringsmaskin av den store typen og lammeullskive. https://www.biltema.no/verktoy/poleringstilbehor/poleringsverktoy/poleringshette-150-mm-2-stk-2000050648 Du kan bruke vanlig poleringsmiddel som er for gelcoat, eller du kan bruke Autosol. Mange veier til Rom. Hulda skrev 5 minutter siden: Det eneste som ser ut til å ville overleve mange sesonger baki der, er anoden. Som ser ut til å være fullstendig uvirksom. Den anoden ser vel ikke ut til å ha elektrisk forbindelse med noe som helst av metall baki der. Hulda skrev 5 minutter siden: Og propellen ser ut til å ha utviklet tæring. Mulig, men det klarer ikke jeg å se av bildene. Hvordan ser du det? Ellers, det kan jo være en ide å male propellen med grunning og bunnstoff etter en grundig rengjøring og mattsliping av overflaten. Jeg har vurdert å gjøre det, men har bare ikke surret meg til det. Er også litt usikker på hvilken grunning som egner seg best til messing. Noen som vet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 18.Mars.2023 Del på Facebook Svart 18.Mars.2023 Propellen har rødskjær. To muligheter: Elektrisk potensiale gjør at messingen trekker til seg Fe2+ (ioner) eller at propellen er utsatt for avsinking. Korrekt anode vil fikse avsinking. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Mars.2023 Del på Facebook Svart 18.Mars.2023 Ok. Når jeg ser nærmere etter nå ser jeg en antydning til rødskjær som følge av avsinkning innerst mot bosset. De store arealene på bladet har kanskje også en rødlig farge, men det er vel da jern ioner i oksidbelegget. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 18.Mars.2023 Del på Facebook Svart 18.Mars.2023 For å ta det litt videre, nå sitter jeg med et vanlig tastatur. Hvis det er jern inne i bildet, så blir det 'knoller' av Fe2O3. De kan bil store som bønner, eller små- helt ned i mikrokosmos. Disse knollene er et symptom. Fokuset bør være, hvis det er jernoksid, hvor kommer det fra. Akslingen inneholder for det meste jern. Så det kan i så fall være at akslingen tæres. Dette er kun en hypotese som ikke behøver å medføre riktighet. Uansett, hvis det er jern, så foreligger det en ren elektrisk feil et eller annet sted, der propellen er del av en elektrisk krets. Det første jeg ville gjort er å fukte propellen med oksalsyre (saltsyre funker, men noe dårligere). Pakke inn propellen slik at syren holder seg fuktig et døgns tid. Hvis det er jern, vil propellen være blank etter at den har blitt skylt over med ferskvann. Det er en kjemisk reaksjon som finner sted, og reaksjonens hastighet er avhengig av fuktig overflate og temperatur. Så et døgn må man regne med. Gnukking er ikke greia. Er propellen fortsatt like rød, er det ikke jern, men avsinking. Uansett vil anode avhjelpe. Anoden må ha god elektrisk kontakt med propellaksling/propell. Om båten ligger i fersk/braktvann, bør anoden være av aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Gruffalo1 Svart 18.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2023 Tusen takk for mange svar og ideer! Kjøpte båten høsten 2022. Båten hadde bryggeplass i nidelva/Arendal i 6 år. Bildet er fra salgsannonsen men ser helt lik ut nå, selv om jeg hadde den i saltvann de få mnd jeg brukte den. Kan jo være at forrige eier ikke brukte aluminiumsanode...? Skal se om jeg får den av for et lite syre spa opphold 😎😆 Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 22.Mars.2023 Del på Facebook Svart 22.Mars.2023 Ved en inkurie (dårlig research) endte jeg opp med en Flexofold racing propell. Riktig diameter, annerledes bladfasong, mindre bladareal men høyere stigning enn anbefalt cruisingpropell til min båt. Mailet med Flexofold, som mener at jeg godt kan prøve den uten å risikere overbelastning på drev/gir/motor. Problemet er at det ikke finnes mulighet til å feste anode(r). Regattafolket har kanskje båtene opp ofte nok til å klare seg uten. Jeg har båten i sjøen hele året, og lurer på hvordan dette går. VP 25S seildrev med anode på akslingen. Spørsmål: - Mange selger 100g oksalsyre til 200+ kroner, mens f eks Bauhaus selger 600g til 100,-. Er det forskjellige styrker og kvaliteter eller er oksalsyre oksalsyre? - Det finnes kjemiske løsninger, bl a denne https://www.maritim.no/hempel-silic-one-kit-for-propellers-black. Slipper jeg unna med en slik løsning? - Propellen er ganske ren og fin, men fargen er mørk. Sier det noe? Andre synspunkter/innvendinger? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Steihy Svart 22.Mars.2023 Del på Facebook Svart 22.Mars.2023 Glemte bildene. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Erik Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Jeg har flexofold propell. Zinken sitter som en todelt ring rundt akslingen, innenfor propellen. Skrudd fast i drevet. Min båt ligger ute hele året, har ikke merket noen problemer med tæring på propell. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ask Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Hei. Me har to slike flex-o-foldpropellar på vår katamaran. Bosset ser ut til å vera isolert frå akslingen. For ti år sidan var spora i bosset så dårlege at me måtte skifta bosset. På det nye bosset er det to zinkandodar, store som femkroningar, men tjukkare. Dei er meir enn 50 % tærte på 3-4 månadar. På det andre bosset, som er eldre, er det ikkje zink. Til no har me aldri sett nokon teikn til tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.