Jump to content

Flytte forbruksbank - Dimensjonering av kabel (spenningstap/varmgang)

MIMA IV

Recommended Posts

Hei

Skal flytte forbruksbanken og må legge opp nye kabler - ca 7m en vei (14m totalt).

Det største forbruket ligger på max ca 150Ah ved bruk av inverter: Victron MultiPlus 12/3000/120-16 230V til kaffemaskin.

Victron er fra ca 2006 når båten var ny. Ser at dagens modell aksepterer innspenning fra batteri: 9,5V - 17Volt DC

I følge kabelkalkulatoren vil jeg få et spennnigstap på 0,84v med en kabeldimensjon på 50mm2, noe som er akseptabelt.

Men hva med varmgang? Vil det overhode bli varmgang ved dette forbruket i et par minutter?

Maks forbruk over tid vil nok bare ligge på 10-15Ah (dieselvarmer) noe som vil medføre et spenningstap på bare 0,112v på en 50mm2 kabel.

Ønsker å høre hva dere kyndige elektrohoder ( @Hulda @Lars H. eller andre ) har å si på dette med mulighet for varmgang ved bruk av 50mm2 kabel.

Blir også en helt annen pris med 50mm2 kabel enn 75mm2 eller 100mm2 :yesnod:

0,84volt og 150amp blir 126watt, altså 9watt pr. meter kabel (126/14). Det er ikke spesielt varmt. En annen sak er at 0,84volt, altså nesten 1volt tap er mye spenningstap.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

@Havlengt

Det er ikke noe problem å legge 100mm2 x 2 (det er godt dimensjonerte rør å trekke kabler i).

Det er nok prisen for disse kablene som er litt usmakelig :puke: 

@Lars H. @Hulda

Men i følge spec på Victron skal ikke det være et problem, og det er ikke mange minuttene av gangen det ligger på det forbruket.

Annet forbruk over tid vil ikke ligge på mer en max 20A, og da er jo spenningstapet minimalt med 50mm2 kabel.

Så det det bunner i er vel om Victron godtar spenningstapet på nesten 1v. I følge spec skal den jo gjøre det...

Redigert av MIMA IV (see edit history)
MIMA IV skrev 10 minutter siden:

Men i følge spec på Victron skal ikke det være et problem, og det er ikke mange minuttene av gangen det ligger på det forbruket. Annet forbruk over tid vil ikke ligge på mer en max 20A, og da er jo spenningstapet minimalt med 50mm2 kabel.

Helt greit det, 1volt tap er noe helt annet ved bruk av motorer som trustere feks. Gå for 50mm² du.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 15 minutter siden:

Helt greit det, 1volt tap er noe helt annet ved bruk av motorer som trustere feks. Gå for 50mm² du.

Nei her om bord går alt av trustere og vinsjer på annet enn forbruket. 

Det var vel egentlig bare det jeg ønsket å høre @Lars H. og @Hulda :giggle:

Jeg har vel egentlig falt på den konklusjonen selv, men følte jeg måtte ha en form for backup

fra forumet før jeg bestemte meg :yesnod:

Jeg skal prøve å oppdatere tråden når jobben er gjort. Tar en sjekk på bat monitoren v/bruk av inverter for å se hva spenningen ligger på før, under og etter.

Redigert av MIMA IV (see edit history)

Har samme inverter. Jeg bruker 4x50mm. 2 til pluss og 2 til minus. 
har ca 2m med kabel hver vei. 
Denne lader med 120A og avhengig av banken din kan dette holde på i mange timer.  Anbefaler minimum 4x50mm. Flytte inverteren var et godt tips. Husk også å følge på med kabel fra dynamoen om batteriene kommer lengre unna.  

Skal du kjøre inverter samtidig med dieselvarmer noen gang gjennom samme 50kvadrat, eller er 50kv kun for inverter?

For meg høres det litt ut som alt forbruket fra banken skal gå gjennom denne kabelen, og da må du tenke på hva annet du har av forbruk, feks toalett, kjøleskap/boks osv. Om det er hovedkabler in/ut av en større bank, hvor både forbruk og lading skal gå, ville jeg minimum hatt dobble 5o eller 95 kvadrat på den lengden.

Det er ikke aktuelt å flytte inverter da denne har egen plassering sammen med skilletrafo, originalt lagt opp fra Nord West og originalt skal det fortsatt være. :yesnod:

Ja det stemmer at alt forbruk går gjennom de ny kablene som jeg skal trekke.

Grunne til flytte av batteribanken er at det er feil vektfordeling i båten (etter min mening).

Nord West 390 ble konstruert med tanke på KAD44/300 og DPE drev. I senere tid kom de med D4/D6 m/DPH noe som resulterte i at hekken/badeplattformen ligger  ca 5 cm lavere. Har selv ligget ved siden av en med KAD44 og forskjellen er betydelig. Vannlinja på vår båt er helt feil.

I tillegg har jeg rib bakpå plattformen, så vektfordelingen blir enda verre.

Dagens batteribank på 5 x 185ah (1 start, 1 nav og 3 forbruk), med flere defekte batterier, er plassert under den ene stikklugaren. Disse skal nå byttes ut med 4 x 260ah batterier med en totalvekt på ca 260kg. Og flyttes under dobbeltsenga i forlugaren hvor jeg har mye ubrukt stuerom. Startbatteriet vil stå der det står i dag. Batteriet er OK

Med dette håper jeg at båten vil ligge rettere, også sideveis.

150a er et tall jeg tok for å være på den sikre siden . Jeg har aldri registrert mer en ca 120a peak forbruk med "alt" i gang (varme, kjølx2, inverter/kaffemaskin og annet forbruk). Som @Gullfisk skriver kan jeg bare trekke dobbel 50kvadrat hvis jeg ser behovet melder seg. Prøver nå først med enkel 50kvadrat kabel.

Takk for alle gode tilbakemeldinger og synspunkter. :thumbsup:

Jeg skal oppdatere med status på prosjektet så fort jeg er i gang, mulig til helgen. Nye batterier er på vei i Posten i dag.

MIMA IV skrev 9 minutter siden:

Grunne til flytte av batteribanken er at det er feil vektfordeling i båten (etter min mening).

Nord West 390 ble konstruert med tanke på KAD44/300 og DPE drev. I senere tid kom de med D4/D6 m/DPH noe som resulterte i at hekken/badeplattformen ligger  ca 5 cm lavere. Har selv ligget ved siden av en med KAD44 og forskjellen er betydelig. Vannlinja på vår båt er helt feil.

I så tilfelle burde du kanskje vurdere å bytte ut blybatteriene med lithium istedenfor å flytte banken. 14 meter tykke kobberledninger drar opp vekta enda mer. 

Ellers enig med @Gullfisk i at 50mm2 er snaut med det forbruket du snakker om. 

Komodo skrev 1 time siden:

I så tilfelle burde du kanskje vurdere å bytte ut blybatteriene med lithium istedenfor å flytte banken. 14 meter tykke kobberledninger drar opp vekta enda mer. 

Ellers enig med @Gullfisk i at 50mm2 er snaut med det forbruket du snakker om. 

Ja skulle gjerne byttet til litium, man da blir prisen en helt annen og i tillegg må nok ladeopplegget endres noe. 

Og noe av grunnen til å velge AGM er vekt som jeg uansett skulle lagt inn i baugen.

Jeg får begynne med 50kvadrat kabel og heller supplere med en lengde ekstra hvis behovet er der. Har via, via og via fått tak i 50kvadrat til en hyggelig pris. 

Mine doble 50mm var gode å varme ved høyt forbruk. De er bare 2m, 4m til sammen. Jeg ville IKKE lagt 50mm til den inverteren. Sparelys har 50mm til en fornuftig penge. 
Om du absolutt skal ha enkle kabler bør du justere ned effekten den kan gi. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...