MIMA IV Startet 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2023 Hei Skal flytte forbruksbanken og må legge opp nye kabler - ca 7m en vei (14m totalt). Det største forbruket ligger på max ca 150Ah ved bruk av inverter: Victron MultiPlus 12/3000/120-16 230V til kaffemaskin. Victron er fra ca 2006 når båten var ny. Ser at dagens modell aksepterer innspenning fra batteri: 9,5V - 17Volt DC I følge kabelkalkulatoren vil jeg få et spennnigstap på 0,84v med en kabeldimensjon på 50mm2, noe som er akseptabelt. Men hva med varmgang? Vil det overhode bli varmgang ved dette forbruket i et par minutter? Maks forbruk over tid vil nok bare ligge på 10-15Ah (dieselvarmer) noe som vil medføre et spenningstap på bare 0,112v på en 50mm2 kabel. Ønsker å høre hva dere kyndige elektrohoder ( @Hulda @Lars H. eller andre ) har å si på dette med mulighet for varmgang ved bruk av 50mm2 kabel. Blir også en helt annen pris med 50mm2 kabel enn 75mm2 eller 100mm2 Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Med ein båt / forbruk / avstand av denne størrelsen bør du tenkja motsatt: - Kor kraftige kablar kan leggast..? Eg ville gått på største dimensjon som fungerer med polsko og ditto tilkoplingar på hovedbrytar etc. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 (redigert) 0,84volt og 150amp blir 126watt, altså 9watt pr. meter kabel (126/14). Det er ikke spesielt varmt. En annen sak er at 0,84volt, altså nesten 1volt tap er mye spenningstap. Redigert 21.Mars.2023 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MIMA IV Svart 21.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 (redigert) @Havlengt Det er ikke noe problem å legge 100mm2 x 2 (det er godt dimensjonerte rør å trekke kabler i). Det er nok prisen for disse kablene som er litt usmakelig @Lars H. @Hulda Men i følge spec på Victron skal ikke det være et problem, og det er ikke mange minuttene av gangen det ligger på det forbruket. Annet forbruk over tid vil ikke ligge på mer en max 20A, og da er jo spenningstapet minimalt med 50mm2 kabel. Så det det bunner i er vel om Victron godtar spenningstapet på nesten 1v. I følge spec skal den jo gjøre det... Redigert 21.Mars.2023 av MIMA IV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Kaffemaskinen bruker vel 150 A i noen minutter (ikke Ah). Kan ikke tenke meg at det blir varmgang. Det er @Lars H.som er sjefen for Ohms Lov. Så der kom han meg i forkjøpet. Enig med Lars, en snau volt i spenningstap svir. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 MIMA IV skrev On 21.3.2023 at 10.42: Men i følge spec på Victron skal ikke det være et problem, og det er ikke mange minuttene av gangen det ligger på det forbruket. Annet forbruk over tid vil ikke ligge på mer en max 20A, og da er jo spenningstapet minimalt med 50mm2 kabel. Vis hele sitatet Helt greit det, 1volt tap er noe helt annet ved bruk av motorer som trustere feks. Gå for 50mm² du. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Enig. Ekspertisen har talt :-) Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 21.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 (redigert) Lars H. skrev On 21.3.2023 at 10.55: Helt greit det, 1volt tap er noe helt annet ved bruk av motorer som trustere feks. Gå for 50mm² du. Vis hele sitatet Nei her om bord går alt av trustere og vinsjer på annet enn forbruket. Det var vel egentlig bare det jeg ønsket å høre @Lars H. og @Hulda Jeg har vel egentlig falt på den konklusjonen selv, men følte jeg måtte ha en form for backup fra forumet før jeg bestemte meg Jeg skal prøve å oppdatere tråden når jobben er gjort. Tar en sjekk på bat monitoren v/bruk av inverter for å se hva spenningen ligger på før, under og etter. Redigert 21.Mars.2023 av MIMA IV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Kunne du ha flyttet inverteren med banken? 7 m 230V ledning er nesten gratis... Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Per Erik Løvdal Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Hva skal du bruke disse 7m med kabel til? Hvis de skal kobles til inverteren så er det vel enklere som Steihy sier å flytte inverteren sammen med banken Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Har samme inverter. Jeg bruker 4x50mm. 2 til pluss og 2 til minus. har ca 2m med kabel hver vei. Denne lader med 120A og avhengig av banken din kan dette holde på i mange timer. Anbefaler minimum 4x50mm. Flytte inverteren var et godt tips. Husk også å følge på med kabel fra dynamoen om batteriene kommer lengre unna. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 21.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2023 Victron sin kabelkalkulator Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 Skal du kjøre inverter samtidig med dieselvarmer noen gang gjennom samme 50kvadrat, eller er 50kv kun for inverter? For meg høres det litt ut som alt forbruket fra banken skal gå gjennom denne kabelen, og da må du tenke på hva annet du har av forbruk, feks toalett, kjøleskap/boks osv. Om det er hovedkabler in/ut av en større bank, hvor både forbruk og lading skal gå, ville jeg minimum hatt dobble 5o eller 95 kvadrat på den lengden. Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 22.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 Det er ikke aktuelt å flytte inverter da denne har egen plassering sammen med skilletrafo, originalt lagt opp fra Nord West og originalt skal det fortsatt være. Ja det stemmer at alt forbruk går gjennom de ny kablene som jeg skal trekke. Grunne til flytte av batteribanken er at det er feil vektfordeling i båten (etter min mening). Nord West 390 ble konstruert med tanke på KAD44/300 og DPE drev. I senere tid kom de med D4/D6 m/DPH noe som resulterte i at hekken/badeplattformen ligger ca 5 cm lavere. Har selv ligget ved siden av en med KAD44 og forskjellen er betydelig. Vannlinja på vår båt er helt feil. I tillegg har jeg rib bakpå plattformen, så vektfordelingen blir enda verre. Dagens batteribank på 5 x 185ah (1 start, 1 nav og 3 forbruk), med flere defekte batterier, er plassert under den ene stikklugaren. Disse skal nå byttes ut med 4 x 260ah batterier med en totalvekt på ca 260kg. Og flyttes under dobbeltsenga i forlugaren hvor jeg har mye ubrukt stuerom. Startbatteriet vil stå der det står i dag. Batteriet er OK Med dette håper jeg at båten vil ligge rettere, også sideveis. 150a er et tall jeg tok for å være på den sikre siden . Jeg har aldri registrert mer en ca 120a peak forbruk med "alt" i gang (varme, kjølx2, inverter/kaffemaskin og annet forbruk). Som @Gullfisk skriver kan jeg bare trekke dobbel 50kvadrat hvis jeg ser behovet melder seg. Prøver nå først med enkel 50kvadrat kabel. Takk for alle gode tilbakemeldinger og synspunkter. Jeg skal oppdatere med status på prosjektet så fort jeg er i gang, mulig til helgen. Nye batterier er på vei i Posten i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 MIMA IV skrev On 22.3.2023 at 11.06: Grunne til flytte av batteribanken er at det er feil vektfordeling i båten (etter min mening). Nord West 390 ble konstruert med tanke på KAD44/300 og DPE drev. I senere tid kom de med D4/D6 m/DPH noe som resulterte i at hekken/badeplattformen ligger ca 5 cm lavere. Har selv ligget ved siden av en med KAD44 og forskjellen er betydelig. Vannlinja på vår båt er helt feil. Vis hele sitatet I så tilfelle burde du kanskje vurdere å bytte ut blybatteriene med lithium istedenfor å flytte banken. 14 meter tykke kobberledninger drar opp vekta enda mer. Ellers enig med @Gullfisk i at 50mm2 er snaut med det forbruket du snakker om. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MIMA IV Svart 22.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 Komodo skrev On 22.3.2023 at 11.17: I så tilfelle burde du kanskje vurdere å bytte ut blybatteriene med lithium istedenfor å flytte banken. 14 meter tykke kobberledninger drar opp vekta enda mer. Ellers enig med @Gullfisk i at 50mm2 er snaut med det forbruket du snakker om. Vis hele sitatet Ja skulle gjerne byttet til litium, man da blir prisen en helt annen og i tillegg må nok ladeopplegget endres noe. Og noe av grunnen til å velge AGM er vekt som jeg uansett skulle lagt inn i baugen. Jeg får begynne med 50kvadrat kabel og heller supplere med en lengde ekstra hvis behovet er der. Har via, via og via fått tak i 50kvadrat til en hyggelig pris. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 Eventuelt kan du legge fler 50 kvadrat ved siden av hverandre. Kjenner en elektriker som kun bruker 50 kvadrat i småbåter for han synes større kabler blir uhåndterlige. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 22.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 Mine doble 50mm var gode å varme ved høyt forbruk. De er bare 2m, 4m til sammen. Jeg ville IKKE lagt 50mm til den inverteren. Sparelys har 50mm til en fornuftig penge. Om du absolutt skal ha enkle kabler bør du justere ned effekten den kan gi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.