Jump to content

KAD43 montere bryter på kompressor - hvor koble?


Sjøvind

Recommended Posts

Er det plass til et lite rele i den sorte boksen på bilde der ledningen til kompressor går inn? 
 

I denne ligger sikring samt releet som får signal fra turteller på register, som ganske enkelt kobler kretsen til jord og og elektromagneten i clutchen aktiveres.
 

Så alt du trenger å gjøre er å bryte denne kretsen en plass, og der går litt strøm i denne så greit å bruke rele for å slippe tykke kabler frem til styreposisjon. 

Link to post

Mye mulig, men dette styres via en turtallsensor med en gitt motstand så selv hadde jeg ikke tatt sjansen på å tukle med ledningsstrekk på denne.

 

Releet til kompressor har en inngang til spenning fra tenning på, mulig du kan finne igjen denne i dashbord og koble deg inn med bryter på denne for å slippe ekstra rele og å strekke ledninger til styrestrøm.

 

Ellers er rele etter sikring en enkel løsning hvis du er i tvil. 

E89FD244-8693-429C-B348-62B3778E1379.jpeg

Link to post

Skjema finnes i servicemanualen i dokumentarkivet, der står også fargekode på ledingene.

Fra turtallsreléet til magnetinnslaget er den hvit. Et 40A Biltema-relé kan monteres på denne og styres fra bryter ved førerposisjon.

 

Oggiwara'en skrev for 19 timer siden:

Har selv en KAD 42, men har ikke helt forstått meningen med å koble ut kompressoren? 

Har også sett det hvor KAD-motorer (feilaktig) har vært montert i halvplanere, kompressoren er jo for å gjøre det letter å få båt i plan.

Link to post
Stormwatch skrev for 4 timer siden:

 

Har også sett det hvor KAD-motorer (feilaktig) har vært montert i halvplanere, kompressoren er jo for å gjøre det letter å få båt i plan.

Helt riktig. Å montere en KA(M)D motor i en halvplaner er nok ikke gjennomtenkt av de som stod bak den avgjørelsen. Så vidt jeg husker var kompressorens oppgave å gi nok dreiemoment slik at båten kom i plan fortest mulig før turboen fikk opp trykket.  Derfor er fartsområdet mellom 7 og 13 Knop ikke aktuelt for min båt. Men det gjør ikke noe da forbruket pr. NM er høyere i 16-2500 omdreininger(1,3 L/NM) enn ved 2800-3000 omdr. i 18-21 knop(1,15 L/NM). 
Så da er det kanskje en god ide å koble kompressoren ut på halvplanere som bruker å trives godt med en marsjfart på 10-12 Knop.

Link to post

Takk for svarene!

 

Båten er planende, så motoren passer bra. Men det er noen ganger man ønsker å ligge litt over skrogfart, men uten å plane, f.eks pga motsjø. Og da kunne det være greit å slippe å høre hylingen fra kompressoren. Motoren er ellers forholdsvis stillegående.

 

@Stormwatch / @Sturee vil et slikt relé fungere: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/releer/enkeltrele-med-sikring-lukket-40-a-2000049770

Link to post

Usikker på hvor mye strøm det går i denne kretsen, ville sjekket automatsikringen og da kjøpt rele som klarer minimum dette. Trenger da egentlig ikke ekstra sikring, men det skader jo ikke. 
 

denne er normalt lukket såvidt jeg kan se, som betyr at du må trykke inn bryter for å deaktivere kompressor. Hva som passer best her spørs vel hvor ofte du har behov for å koble denne ut.

Link to post

Skal sjekke automatsikringen og kjøpe relé i henhold. Kanskje lurt å ta en telefon til VP også.

 

Det vil ikke være så ofte jeg har behov for å koble ut kompressoren. Det beste er kanskje et relé som kun bryter kretsen når det får styrestrøm fra bryter ved førerposisjon. Slik at når denne bryteren er «av» vil kompressoren fungere som normalt. Er det dette som menes med lukket relé?

Link to post

 

Så litt på forskjellige rele på Biltema, lukket forbinder jeg med NC (normally closed) som betyr lukket krets, men ut fra tegningene på rele ser det ut som releet er åpent i normalposisjon, altså motsatt så mulig jeg tar feil. Forsåvidt enkelt å sjekke, bare å måle motstand mellom inngang og utgang .

 

De har også vekslende med to utganger (87/87a), da er det bare å velge den utgangen som er normalt åpen så får du det slik du beskriver ??

Link to post
  • 2 år senere...
Sjøvind skrev On 28.3.2023 at 16.39:

Skal sjekke automatsikringen og kjøpe relé i henhold. Kanskje lurt å ta en telefon til VP også.

 

Det vil ikke være så ofte jeg har behov for å koble ut kompressoren. Det beste er kanskje et relé som kun bryter kretsen når det får styrestrøm fra bryter ved førerposisjon. Slik at når denne bryteren er «av» vil kompressoren fungere som normalt. Er det dette som menes med lukket relé?

@Sjøvind Hvordan gikk dette, fikk du montert bryter? Hvilket relé kjøpte du? 

Link to post
Oggiwara'en skrev 1 time siden:

hørt at KAD motorene kan ta skade av om den går for lenge med i turtallsområdet der kompressoren går? Er dette riktig?

Kad motorene er utstyrt med kompressor for å kunne ta ut mye effekt i det turtallsområdet en planende båt normalt går i plan.  Vel i plan overtar turboen og da er det ikke behov for kompressoren og den kobles ut. 
Dersom en KAD motor blir brukt på en annen måte en som beskrevet, feks ved at en kjører i halvplan med en planene båt over tid så blir jo bruksmønsteret ikke som iht designkriteriene og var den min ville jeg vurdert hyppigere service på kompressoren. Den inneholder kulelager og en noe sær olje.

Link to post
dieselfan skrev for 16 timer siden:

Kad motorene er utstyrt med kompressor for å kunne ta ut mye effekt i det turtallsområdet en planende båt normalt går i plan.  Vel i plan overtar turboen og da er det ikke behov for kompressoren og den kobles ut. 
Dersom en KAD motor blir brukt på en annen måte en som beskrevet, feks ved at en kjører i halvplan med en planene båt over tid så blir jo bruksmønsteret ikke som iht designkriteriene og var den min ville jeg vurdert hyppigere service på kompressoren. Den inneholder kulelager og en noe sær olje.

Takk for info, @dieselfan Da er det kompressor som kan ta skade av feil bruksmønster. Ja, oljen er både sær og dyr. Jeg har kun vært i 1700-2600 omdreininger kjapt på vei opp i fart og ned igjenn med min KAD 42. Da snakker vi kanskje 10 Sekunder om gangen.

Link to post
Oggiwara'en skrev 11 minutter siden:

Da er det kompressor som kan ta skade av feil bruksmønster.

Kanskje pirk men jeg liker å heller se på det som at en "bruker opp" anbefalt brukstid raskere... :glimter:

Mange båter klarer ikke å plane helt ut på 25 sekunder, så du er godt "innafor" og da er det bare å følge normale service intervaller og nyte båtlivet :tommel_opp:

Link to post
dieselfan skrev 9 minutter siden:

Kanskje pirk men jeg liker å heller se på det som at en "bruker opp" anbefalt brukstid raskere... :glimter:

Mange båter klarer ikke å plane helt ut på 25 sekunder, så du er godt "innafor" og da er det bare å følge normale service intervaller og nyte båtlivet :tommel_opp:

Takk. :smiler:  Båten min går kjapt opp i omtrent 12/13 knop, så "trekker den pusten" i ca.2-3 sekunder mens turboen bygger opp moment, skyter fart og slipper ved 15 og planer ved 17/18 Knop. Det er jeg fornøyd med. :smiler:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...