Jump to content

KAD43 montere bryter på kompressor - hvor koble?


Sjøvind

Recommended Posts

Er det plass til et lite rele i den sorte boksen på bilde der ledningen til kompressor går inn? 
 

I denne ligger sikring samt releet som får signal fra turteller på register, som ganske enkelt kobler kretsen til jord og og elektromagneten i clutchen aktiveres.
 

Så alt du trenger å gjøre er å bryte denne kretsen en plass, og der går litt strøm i denne så greit å bruke rele for å slippe tykke kabler frem til styreposisjon. 

Link to post

Mye mulig, men dette styres via en turtallsensor med en gitt motstand så selv hadde jeg ikke tatt sjansen på å tukle med ledningsstrekk på denne.

 

Releet til kompressor har en inngang til spenning fra tenning på, mulig du kan finne igjen denne i dashbord og koble deg inn med bryter på denne for å slippe ekstra rele og å strekke ledninger til styrestrøm.

 

Ellers er rele etter sikring en enkel løsning hvis du er i tvil. 

E89FD244-8693-429C-B348-62B3778E1379.jpeg

Link to post

Skjema finnes i servicemanualen i dokumentarkivet, der står også fargekode på ledingene.

Fra turtallsreléet til magnetinnslaget er den hvit. Et 40A Biltema-relé kan monteres på denne og styres fra bryter ved førerposisjon.

 

Oggiwara'en skrev for 19 timer siden:

Har selv en KAD 42, men har ikke helt forstått meningen med å koble ut kompressoren? 

Har også sett det hvor KAD-motorer (feilaktig) har vært montert i halvplanere, kompressoren er jo for å gjøre det letter å få båt i plan.

Link to post
Stormwatch skrev for 4 timer siden:

 

Har også sett det hvor KAD-motorer (feilaktig) har vært montert i halvplanere, kompressoren er jo for å gjøre det letter å få båt i plan.

Helt riktig. Å montere en KA(M)D motor i en halvplaner er nok ikke gjennomtenkt av de som stod bak den avgjørelsen. Så vidt jeg husker var kompressorens oppgave å gi nok dreiemoment slik at båten kom i plan fortest mulig før turboen fikk opp trykket.  Derfor er fartsområdet mellom 7 og 13 Knop ikke aktuelt for min båt. Men det gjør ikke noe da forbruket pr. NM er høyere i 16-2500 omdreininger(1,3 L/NM) enn ved 2800-3000 omdr. i 18-21 knop(1,15 L/NM). 
Så da er det kanskje en god ide å koble kompressoren ut på halvplanere som bruker å trives godt med en marsjfart på 10-12 Knop.

Link to post

Takk for svarene!

 

Båten er planende, så motoren passer bra. Men det er noen ganger man ønsker å ligge litt over skrogfart, men uten å plane, f.eks pga motsjø. Og da kunne det være greit å slippe å høre hylingen fra kompressoren. Motoren er ellers forholdsvis stillegående.

 

@Stormwatch / @Sturee vil et slikt relé fungere: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/releer/enkeltrele-med-sikring-lukket-40-a-2000049770

Link to post

Usikker på hvor mye strøm det går i denne kretsen, ville sjekket automatsikringen og da kjøpt rele som klarer minimum dette. Trenger da egentlig ikke ekstra sikring, men det skader jo ikke. 
 

denne er normalt lukket såvidt jeg kan se, som betyr at du må trykke inn bryter for å deaktivere kompressor. Hva som passer best her spørs vel hvor ofte du har behov for å koble denne ut.

Link to post

Skal sjekke automatsikringen og kjøpe relé i henhold. Kanskje lurt å ta en telefon til VP også.

 

Det vil ikke være så ofte jeg har behov for å koble ut kompressoren. Det beste er kanskje et relé som kun bryter kretsen når det får styrestrøm fra bryter ved førerposisjon. Slik at når denne bryteren er «av» vil kompressoren fungere som normalt. Er det dette som menes med lukket relé?

Link to post

 

Så litt på forskjellige rele på Biltema, lukket forbinder jeg med NC (normally closed) som betyr lukket krets, men ut fra tegningene på rele ser det ut som releet er åpent i normalposisjon, altså motsatt så mulig jeg tar feil. Forsåvidt enkelt å sjekke, bare å måle motstand mellom inngang og utgang .

 

De har også vekslende med to utganger (87/87a), da er det bare å velge den utgangen som er normalt åpen så får du det slik du beskriver 👍🏻

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...