Sjøvind Startet 23.Mars.2023 Del på Facebook Startet 23.Mars.2023 Kunne tenkt meg muligheten for å koble ut kompressor under enkelte forhold. Ser i flere tråder her inne at det er ganske vanlig, men har ikke funnet ut hvor bryter kobles. Ser for meg at den må settes på en av de to ledningene som går til kompressor. Noen som har dette på sin motor? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Er det plass til et lite rele i den sorte boksen på bilde der ledningen til kompressor går inn? I denne ligger sikring samt releet som får signal fra turteller på register, som ganske enkelt kobler kretsen til jord og og elektromagneten i clutchen aktiveres. Så alt du trenger å gjøre er å bryte denne kretsen en plass, og der går litt strøm i denne så greit å bruke rele for å slippe tykke kabler frem til styreposisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Dersom det allerede er et rele der er det kanskje enklest med en bryter på styrestrømmen til dette releet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sturee Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Mye mulig, men dette styres via en turtallsensor med en gitt motstand så selv hadde jeg ikke tatt sjansen på å tukle med ledningsstrekk på denne. Releet til kompressor har en inngang til spenning fra tenning på, mulig du kan finne igjen denne i dashbord og koble deg inn med bryter på denne for å slippe ekstra rele og å strekke ledninger til styrestrøm. Ellers er rele etter sikring en enkel løsning hvis du er i tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Har selv en KAD 42, men har ikke helt forstått meningen med å koble ut kompressoren? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Oggiwara'en skrev for 2 timer siden: Har selv en KAD 42, men har ikke helt forstått meningen med å koble ut kompressoren? I en halvplaner eller båt med aksel er det mye av fartsområde som er mellom 1700-2700omd, greit å slippe kompressor hylet.. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 25.Mars.2023 Del på Facebook Svart 25.Mars.2023 Skjema finnes i servicemanualen i dokumentarkivet, der står også fargekode på ledingene. Fra turtallsreléet til magnetinnslaget er den hvit. Et 40A Biltema-relé kan monteres på denne og styres fra bryter ved førerposisjon. Oggiwara'en skrev for 19 timer siden: Har selv en KAD 42, men har ikke helt forstått meningen med å koble ut kompressoren? Har også sett det hvor KAD-motorer (feilaktig) har vært montert i halvplanere, kompressoren er jo for å gjøre det letter å få båt i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 25.Mars.2023 Del på Facebook Svart 25.Mars.2023 Stormwatch skrev for 4 timer siden: Har også sett det hvor KAD-motorer (feilaktig) har vært montert i halvplanere, kompressoren er jo for å gjøre det letter å få båt i plan. Helt riktig. Å montere en KA(M)D motor i en halvplaner er nok ikke gjennomtenkt av de som stod bak den avgjørelsen. Så vidt jeg husker var kompressorens oppgave å gi nok dreiemoment slik at båten kom i plan fortest mulig før turboen fikk opp trykket. Derfor er fartsområdet mellom 7 og 13 Knop ikke aktuelt for min båt. Men det gjør ikke noe da forbruket pr. NM er høyere i 16-2500 omdreininger(1,3 L/NM) enn ved 2800-3000 omdr. i 18-21 knop(1,15 L/NM). Så da er det kanskje en god ide å koble kompressoren ut på halvplanere som bruker å trives godt med en marsjfart på 10-12 Knop. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 26.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2023 Takk for svarene! Båten er planende, så motoren passer bra. Men det er noen ganger man ønsker å ligge litt over skrogfart, men uten å plane, f.eks pga motsjø. Og da kunne det være greit å slippe å høre hylingen fra kompressoren. Motoren er ellers forholdsvis stillegående. @Stormwatch / @Sturee vil et slikt relé fungere: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/releer/enkeltrele-med-sikring-lukket-40-a-2000049770 Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 27.Mars.2023 Del på Facebook Svart 27.Mars.2023 Usikker på hvor mye strøm det går i denne kretsen, ville sjekket automatsikringen og da kjøpt rele som klarer minimum dette. Trenger da egentlig ikke ekstra sikring, men det skader jo ikke. denne er normalt lukket såvidt jeg kan se, som betyr at du må trykke inn bryter for å deaktivere kompressor. Hva som passer best her spørs vel hvor ofte du har behov for å koble denne ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 28.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2023 Skal sjekke automatsikringen og kjøpe relé i henhold. Kanskje lurt å ta en telefon til VP også. Det vil ikke være så ofte jeg har behov for å koble ut kompressoren. Det beste er kanskje et relé som kun bryter kretsen når det får styrestrøm fra bryter ved førerposisjon. Slik at når denne bryteren er «av» vil kompressoren fungere som normalt. Er det dette som menes med lukket relé? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 29.Mars.2023 Del på Facebook Svart 29.Mars.2023 Så litt på forskjellige rele på Biltema, lukket forbinder jeg med NC (normally closed) som betyr lukket krets, men ut fra tegningene på rele ser det ut som releet er åpent i normalposisjon, altså motsatt så mulig jeg tar feil. Forsåvidt enkelt å sjekke, bare å måle motstand mellom inngang og utgang . De har også vekslende med to utganger (87/87a), da er det bare å velge den utgangen som er normalt åpen så får du det slik du beskriver 👍🏻 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.