Judokick Startet 25.Mars.2023 Del på Facebook Startet 25.Mars.2023 Har en 2 takt 90 hk johnson med halv tank fra fjor året. Er det nødvendig å tømme og skifte drivstoff? Eller bare fylle på og kjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Mars.2023 Del på Facebook Svart 25.Mars.2023 Hvis motoren fusker og problemer så bytt, ellers bruk. Kan evt blande ut med 98 oktan ca 50/ 50. Jeg har en Johnson 60 totalt fra 1991. Den har aldri hatt problemer med gammel bensin. Men 4 hk og 6hk, hhv totakt og firetakt, har hatt problemer. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ask Svart 25.Mars.2023 Del på Facebook Svart 25.Mars.2023 Hei. Det er nok delte meiningar. Etter ein del problem med gamal/dårleg bensin freistar eg å ha lite bensin på tankene på slutten av sesongen. Det som er att tappar eg på femliterskanner, og heller ei kanna på bilen kvar gang eg fyller full tank. Sitér dette innlegget Link to post
Judokick Svart 25.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2023 Har ikke prøvd å starte motor enda. Noen tips til evt ta ut bensin av tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Mars.2023 Del på Facebook Svart 25.Mars.2023 Vel i fjor kjørte jeg på fire år gammel bensin på min 2 takter uten noen som helst problemer. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 25.Mars.2023 Del på Facebook Svart 25.Mars.2023 Dersom da er ein nyare motor med innjektor så ville eg vore skeptisk Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 25.Mars.2023 Del på Facebook Svart 25.Mars.2023 Dette er jo ikke gammel bensin. Fyll opp tanken med ny bensin og kjør ivei. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 25.Mars.2023 Del på Facebook Svart 25.Mars.2023 Det har visst noe å si om tanken er full eller ikke når man setter den bort. Fikk et lengre foredrag av en småmotormann en gang. Ved mye tomrom/luft i tanken så fordamper det som er med på å tenne bensinen. (Butan?) Altså har mange forskjellige erfaringer med gammel bensin, da man kanskje ikke har tatt med type lagring i ligningen. Du finner jo uansett fort ut om den fyrer eller ikke med den gamle bensinen. Jeg fikk anbefalt å fylle tanken på snøfreseren full før lagring. Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 25.Mars.2023 Del på Facebook Svart 25.Mars.2023 Jeg ville også bare fylt opp. Men hvis problemet ditt er at du nesten ikke bruker drivstoff i løpet av sesongen, så finnes det en egen bensintype som er beregnet på dette. Jeg bruker den på løvblåser, rydningssag og slikt, siden jeg sjelden bruker en hel tank i året. Bensinen heter Alkylatbensin, og finnes ferdigblandet for totakt. Kanskje det er en løsning? Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 26.Mars.2023 Del på Facebook Svart 26.Mars.2023 Det viktigste er å tømme forgasserne for bensin FØR vinteren/lagring. Bensinen du har på tanken er sikkert helt grei om den har stått lagret et sted med jamn temperatur men ville fylt den opp med ny bensin, gjerne 98/99-oktan. Er du usikker, bytt ut bensinen med ferskvare. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 26.Mars.2023 Del på Facebook Svart 26.Mars.2023 (redigert) Halv tank ja, fyll tanken og kjør det opp. Til neste sesong så kjøper du en flaske fuel stabilizer som du blander med bensina hver gang du vet det ikke blir utskifting på mer enn 3mnd. Dagens bensin er av elendig kvalitet, gi oss gode gamle 98 super tilbake, den lukta jo godt også Quicksilver har en 3 step bensin behandling som er verdt å bruke, hvis man er glad i motoren sin Redigert 26.Mars.2023 av lang-sommerferie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 26.Mars.2023 Del på Facebook Svart 26.Mars.2023 Var det slik, om jeg ikke husker feil, at bensin er tilsatt stabilisatorstoffer som gjør at de skal holde oktanen 1 år? Før tømte jeg ut rest av drivstoff fra året før men sluttet med det for etpar år siden, og det fungerer like bra. Om bensinen hadde vært to-tre-fire år hadde jeg byttet fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 26.Mars.2023 Del på Facebook Svart 26.Mars.2023 Kapsler inn etanolen så den ikke fordamper, tiltrekker seg vann eller korroderer i nærkontakt med aluminium Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 28.Mars.2023 Del på Facebook Svart 28.Mars.2023 Min erfaring er at dette er veldig individuelt. Noen kjøretøy jeg har bryr seg ikke om det er 4 år gammel bensin, mens en mc jeg har fusker og hoster med fjorårsbensin. Men en påhengsmotor har ofte tank med lukket lufting, så stor sjanse for at bensinen holder bedre da. Jeg ville uansett toppa opp tanken med fersk 98, også prøvd å fyllt 98 før neste vinterlagring. 95 har nå (snart?) opptil 10% etanol, men 98 har fortsatt ingen etanol. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 29.Mars.2023 Del på Facebook Svart 29.Mars.2023 xr4ti skrev On 26.3.2023 at 9.10: Det viktigste er å tømme forgasserne for bensin FØR vinteren/lagring. Bensinen du har på tanken er sikkert helt grei om den har stått lagret et sted med jamn temperatur men ville fylt den opp med ny bensin, gjerne 98/99-oktan. Er du usikker, bytt ut bensinen med ferskvare. Jeg har alltid brukt fjorårsbensinen når det blir ny sesong, både på påhengsmotorer og andre sesongmotorer og det har fungert fint. Når det gjelder gjelder tipset ditt om å tømme forgasserne så har jeg også pleid å praktisere dette etter jeg fikk tipset for godt over 10 år siden. Bare kobler fra bensinslangen mens motoren går når jeg har årets siste tur og lar den gå til den stopper etter et minutt eller to. Da slipper jeg avleiringer når noe tørker og fordamper mens andre ting avleires i forgasser. Men etterpå har jeg fått et viktig tips, og det er at 2-taktere med flere forgassere ikke bør kjøres tomme. Smøringa i 2-takt kommer jo fra olja i bensinen og hvis en forgasseren går tom før den andre så vil motoren fortsatt gå mens ikke alle sylindere får smøring og det er jo ikke bra. Så på den ene motoren det gjelder har jeg fått vite at det beste er å tilsette et middel i siste tank og bare stopp på vanlig måte og la bensinen være i forgasseren. Gjorde det høsten 21 og motoren startet greit våren 22. Gjorde det også høsten 22 og siden jeg nettopp har hentet båten ut av vinterdvalen så skal den straks startes opp for første gang i 2023. Denne gangen har jeg også noen kanner med fjorårsbensin og kommer til å bruke den på påhengsmotorene. Før har jeg bare tømt bensinkannene på bilen når båtsesongen er over, men den metoden fungerer dårlig nå som jeg har byttet dieselbil. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 29.Mars.2023 Del på Facebook Svart 29.Mars.2023 (redigert) Som andre skriver her, det har blitt en go del bio i 95 oktan bensin( 1februar i år?). 98 oktan har ikke bio, jeg kommer til å fylle 98oktan de siste turene med jolla denne høsten, samme på en veteranbil jeg har. Til trådstarter, personlig hadde jeg toppet med fersk bensin og ut på tur. Redigert 29.Mars.2023 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 98 er ikke trygt mer det heller, 98 er en e5 bensin som det heter i disse dager :/ jeg kjører alkylat bensin igjennom mine egene motorer før de settes til lagring. Men nå bryr kansje jeg meg litt mer enn den gjennomsnittlige båteier Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 lang-sommerferie skrev for 1 time siden: 98 er ikke trygt mer det heller, 98 er en e5 bensin som det heter i disse dager :/ Det er det. Men kun pga EU krav til merking, enn så lenge er 98 ikke tilsatt etanol. Selv om merkingen tilsier "inntil 5% etanol". Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kallethekid Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 Vet ikke hvordan dette er nå for tiden, men jeg drev tidligere marina og den gangen (ca 12 år siden) fortalte tankbilsjåførene at marinaer fikk levert bensin uten etanol da det var kjent at omsetningen var lav og at mange marinaer har eldre tanker der det ofte ligger større eller mindre mengder vann. Mange marinaer manglet også et nyere elektronisk overvåkningssystem som detekterte vann i tankene som var på vei å bli krav. Dette gjaldt daværende Statoil og drivstoffet vi fikk ble lastet ved Sjursøya. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.