Jump to content

Volvo Penta 2-syl. diesel fra 70-tallet starter ikke


Endre84

Recommended Posts

Jeg har nettopp overtatt en snekke fra ca 1975 med en volvo Penta motor som ikke starter for øyeblikket. Den kjørte helt fint sist august, men starter ikke nå etter vinteren.

 

Jeg har generell kjennskap til motor,  men har aldri vært borti en båtmotor.

 

Motoren har god kompresjon. Mangler kjøleveske fordi forrige eier har tømt denne hvert år? Det er en 2 sylinder motor. Den må startes ved å sveive den igang. Batteriet virker til å være ok.

 

Og mer en det vet jeg ikke helt enda...

 

Jeg har ikke hentet båten enda, men blir veldig takknemlig om noen som har peiling på Volvo Penta kan følge denne tråden og hjelpe meg igang.

 

HÅpner på en fin sommer med båten.

 

Kommentar fra moderator: Velkommen. Fint om du kan oppgi modell. Diesel eller bensin. Helst bilde om du ikke vet dette.

 

Link to post
Share on other sites

Dette kan fort være et problem med dieseltilførsel. Følg dieselrøret fra tanken og frem til dysene (der det går inn i motoren). Skru av her, og sett en liten kopp under. Sveiv 10-12 ganger og se nøye på det som ligger i koppen. Er det av god nok kvalitet til å antenne? Eller er det som jeg mistenker vann og dritt blandet inn?

Link to post
Share on other sites

Diesel tenner ved hjelp av kompresjon. Og når det er kaldt som nå, så må det enten glødes, eller hvis det ikke fungerer på en eller annen måte varme opp motoren slik at du får tenning.
Se om det sitter glødeplugger på motoren, mål med multimeter om de får strøm.
Har du ikke glødeplugger, så kan du bruke en varmepistol, og varme opp toppen på motoren, til den er lun. Og deretter sveive motoren igang.
Er du modig, kan du gi en veldig liten dert med startgass. Men da må du ikke ha glødet først.
Før man begynte å bruke glødeplugger på dieselmotorer, brukte man eter som starthjelp på vinteren.
Ren eter får man vel ikke tak i i dag, men startgass inneholder eter og sikkert en masse annet lurium.
Jeg har brukt eter på dieselmotorer selv, med stor suksess, når glødepluggene ikke lenger ville være med.

Link to post
Share on other sites

Nå har du fått mange gode tips :-)

 

Siden du sa det var batteri på motoren, så vil jeg anta at den har glødeplugger. Det er ikke så mye annet et batteri kan brukes til på en slik motor. Da er det kanskje en knapp et sted som det står "glow" på.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke huske at VP har hatt gløding på noen av sine eldre småmotorer. De har derimot hatt kaldstartanordninger som når aktivert gir ekstra diesel til dysene ved bruk. 

For å erstatte gløding kan du varme opp f. eks. hodet på en hammer og holde denne foran innsuget når du sviver slik at innlufta varmes opp. Eller bruke varmepistol om du har tilgang på det og 230V.

Ellers ville det være nyttig å vite å vite motortype. Det er vel kanskje sannsynlig at det er en MD 11 C. Det kan du lett finne ut ved å google og sammenligne med bilder av eldre VP du får opp der. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Haveseiler I skrev for 1 time siden:

Nå har du fått mange gode tips :-)

 

Siden du sa det var batteri på motoren, så vil jeg anta at den har glødeplugger. Det er ikke så mye annet et batteri kan brukes til på en slik motor. Da er det kanskje en knapp et sted som det står "glow" på.

Ikke uvanlig å bruke batteri til lys og annet ombord 🙄

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...