Jump to content

Han døde med skoene på


Otto R

Recommended Posts

Ifølge artikkelen var han nede i båthavna for å se til båten. Han var alene, og har antakelig sklidd på utriggeren, slått hodet, falt i sjøen og deretter druknet.

 

Skjedde i Tøndergård båthavn i Molde. Der fylte jeg diesel på langturen min i 2021.

 

Har også flere ganger tenkt på at noe slikt fort kan skje med meg. Jeg har i tillegg dårlig balanse, så jeg går ikke ut på utriggeren hvis det er snø på den og jeg ikke er sikker på at det ikke er noe is under. Har med meg krykke for å støtte meg i tillegg.

 

Denne tragiske ulykken viser hvor fort det kan gå riktig ille!

 

Link to post

Tragisk ulykke!

 

Det er så alt for lett å "skal bare" når man er nede i båten, og så hopper man over eller glemmer sikkerhetstiltak. Det går jo alltid bra, bortsett fra den ene gangen det ikke gjør det.

 

Uten sammenligning forøvrig så har jeg stått ytterst på en 10 meters tynn utrigger (typen uten gangbro) kl. 2200 i regnvær sent i november og lurt på hva f**n jeg gjorde der. Skulle bare ut for å sjekke vinterfortøyningen, holdt i ripa på båten med båtshaka mens jeg balanserte utover. Da jeg kom ut glapp jeg båtshaka, båten skled vekk pga "fra-Thomas-vind", og der stod jeg og balanserte på det ytterste flyteelementet, med ryggen mot brygga og ingen steder å gå. Etter flere minutters tenketid mens jeg ventet på at vinden skulle roe seg så båten kom tilbake hadde jeg konkludert med at det bare var å sette seg overskrevs på utriggeren og ake seg inn med iskaldt vann opp til lårene, men akkurat da jeg satt meg ned på huk for å iverksette kom det et blaff av vind i riktig retning så båten seg tilbake igjen og jeg kunne balansere inn mens jeg holdt i ripa. Dette er på langt nær en dødelig situasjon, men det viser bare hvor kjapt ting skjer når man ikke har tenkt gjennom situasjonen på forhånd. 

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Anton Kåre Iversen døde torsdag 16. mars, 74 år gammel. Skolemannen har bodd den største delen av livet i Romsdal, på Aukra og i Molde, men han er født og oppvokst på Mausund, og har også jobbet og satt sine spor på Frøya.

Sist torsdag skulle han en tur ned i havna i Molde og se til båten. Han var alene, og der må han sklidd på utliggeren ved båten, slått hodet, og falt i sjøen og druknet.

– Hele hans liv har vært knyttet til det maritime. Og han døde med skoene på, sier sønnen Arve til Hitra-Frøya.

Familien valgte allerede dagen etter å gå ut på facebook å fortelle om det tragiske dødsfallet.

– Grunnen til det er at pappa hadde et så stort kontaktnett, og så mange ting på gang, at vi ville at folk skulle få vite det, sier Arve Iversen.

Anton Iversen vokste opp som en av fire søsken i en fiskerfamilie på Mausund. Men der brødrene gikk rett i fiskebåten, fikk Anton tatt utdannelse ved fiskerifagskolen på Aukra. Og selv om han det meste av arbeidslivet var en skolemann, så var det maritime helt sentralt i livet.

På åttitallet var han undervisningsinspektør og lærer i navigasjon ved den relativt nye Frøya videregående skole. På Frøya var han også sterkt involvert i etableringen av rederiet Frøyliner. Da han rundt år 2000 kom tilbake til Frøya for en periode var det for å drive den lokale næringsforeninga.

Siden 1990 bodde han og kona Magny i Molde. Her jobbet han i fiskarlaget, og senere som rektor ved flere videregående skoler.

– Ringen var sluttet da han avsluttet yrkeskarrieren som rektor ved Fiskerifagskolen på Aukra, skolen hvor han selv hadde tatt sin første utdanning, og stedet hvor han møtte vår mor, forteller Arve Iversen.

Anton Iversen var gjennom hele livet aktiv både i politikk, idrettslag og organisasjonsliv. Han satt en lengre periode i styret for Redningsselskapet.

– Pappa hadde fortsatt mye på gang. Han er vel av den siste generasjonen med samfunnsbyggere, som engasjerte seg for å bygge opp ting. For oss i familien betød engasjementet hans at vi måtte dele han med resten av samfunnet, sier eldstesønn Arve Iversen til Hitra-Frøya.

Link to post

Det kan skje fort dette her. For mange år siden skulle jeg ta opp påten min på Padda i Oslo. Siste jeg husker er at jeg går mot båten som ligger på vannet langs brygga  . Brygga var litt høy så båten , en Coronet 24 Midi lå mye lavere enn brygga (Det var (heldigvis) lavvann) Det neste jeg husker er at jeg henger mellom brygga og båten og bena står på en veldig liten utstikkende fjellhylle i vannkanten. Hadde det vært høyvann hadde jeg neppe truffet denne hylla og da antagelig kunne sklidd under båten. En legesjekk dagen etterpå viste at jeg hadde brukket nesten alle ribben på venstre side. 

 

Er jeg nede alene på båten bruker jeg derfor altid redningsvest nå. Har også satt inn div kamerar for å kunne sjekke båten uten å måtte gå ut på utstikkere ved dårlig vær osv.

Redigert av TerjeFjern
Trykkleif retting (see edit history)
Link to post

Tragisk historie.

Da jeg var på hans alder ramlet jeg i vannet fra utriggeren sent i november, men slo meg heldigvis ikke. Jeg var alene i marinaen og hadde et svare strev med å komme meg opp før kulda gjorde meg sløv. Men det gikk med en siste kraftanstrengelse.

Har tatt lærdom av den hendelsen . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
On 3/26/2023 at 6:42 PM, Popeye70 said:

Uten sammenligning forøvrig så har jeg stått ytterst på en 10 meters tynn utrigger (typen uten gangbro)

 

Slike burde jo omtrent være forbudt av HMS-hensyn - det er neppe meningen at man skal spasere på dem, men man ender jo opp med å gjøre det rett som det er, allikevel.  Og som @NilsPils er inne på, det er ikke lett å komme seg opp på flytebrygga igjen dersom det ikke finnes leider i nærheten, særlig ikke når man har på seg fullt med klær.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 1 time siden:

Slike burde jo omtrent være forbudt av HMS-hensyn - det er neppe meningen at man skal spasere på dem, men man ender jo opp med å gjøre det rett som det er, allikevel.


Skal bare, skal bare… :pray:

 

tobixen skrev for 1 time siden:

Og som @NilsPils er inne på, det er ikke lett å komme seg opp på flytebrygga igjen dersom det ikke finnes leider i nærheten, særlig ikke når man har på seg fullt med klær.


Dette var i Leangbukten, hvor de har redningstrinn nederst på alle brygge-elementene:

 

image.png.3f557af24ed83aa8f45a9d96853a8b88.png 


Så det er litt enklere å komme seg opp enn uten noen hjelp. Men det forutsetter at man ikke har slått hodet, ryggen eller noe annet kritisk på vei ned i vannet…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
tobixen skrev for 10 timer siden:
Popeye70 skrev On 26.3.2023 at 18.42:

Uten sammenligning forøvrig så har jeg stått ytterst på en 10 meters tynn utrigger (typen uten gangbro)

 

Slike burde jo omtrent være forbudt av HMS-hensyn - det er neppe meningen at man skal spasere på dem, men man ender jo opp med å gjøre det rett som det er, allikevel.  Og som @NilsPils er inne på, det er ikke lett å komme seg opp på flytebrygga igjen dersom det ikke finnes leider i nærheten, særlig ikke når man har på seg fullt med klær.

Forbud mot utriggere uten gangbane synes jeg ikke man skal ha, da det ofte fungerer fint uten og det vil bli færre båtplasser om det skal være gangbane på alle utriggere. Selvfølgelig kjekt med gangbane, men ikke nødvendig da man kan gå på båten. Selv har jeg båt som er lengre enn utriggerne og har ikke hatt behov for å gå der med unntak av helt innerst på trekanten, men der har jeg laget til platting på begge utriggerne (etter godkjenning fra båtnaboene).

 

Noen utriggere har jo gangbane som er passe bred, mens selve utriggeren er vinglete når man er langt ute. Det er vel egentlig den farligste løsningen da det ser trygt og godt ut, men uten at det er det, og det kan lett bli resultatet hvis man får et påbud.

 

Og angående påbud så er det jo litt tragikomisk at å balansere på glatte utriggere uten gangbane om vinteren med iskaldt vann er fullt lovlig uten vest, mens det er ulovlig å sitte trygt og godt oppi en båt i 5 knop innaskjærs om sommeren med 20 grader i vannet og kun noen få svømmetak til steder man lett kan gå i land.

Link to post
Steihy skrev for 9 timer siden:

Hender selvsagt at jeg glemmer det, men jeg har badestigen nede i havn.

På største båten min har jeg badetrapp. Den nedre delen er alltid vippet opp når den ikke er i bruk, men det er enkelt å vippe den ned når man ligger i vannet. Hengsla dypper i vannskorpa og det er bare å dra den ned så den klikkes løs fra festet sitt (var festet med tau da jeg kjøpte den, pga defekt klikk-feste, men jeg har laget nytt feste selv som fungerer bra).

 

På minste båten har jeg ikek badestige, men påhengsmotoren fungerer fint som badestige. Tråkker på kavitasjonsplata mens jeg tar tak i motordekselet og en pullert. det er viktig at man har nor å holde i på begge sider (eller i midten), ellers vil man lett bare svinge rundt og ramle uti. Har testet at jeg klarer å vippe ned motoren fra svømmende posisjon ii tilfelle den skulle være vippet opp og jeg ramler uti.

 

Klarer også å klatre opp via motoren på den største båten (om badetrappa skulle ryke).

 

Å klatre ombord i baugen er vrient. Å klatre ombord på siden er nok vrient på den største, men jeg har klart det på den minste (med badeshorts, men sikkert verre med 20 kg våte klær).

 

Det er viktig å teste ut om badetrapper fungerer i kombinasjon med egen styrke (som kan variere fra person til person) da noen løsninger kan se ok ut helt til man får bruk for dem. Tester man ut dette på et trygt sted (der man kan gå opp på en strand elelr annen trapp om badetrappa ikke er god nok) så kan man jo utbedre før man plutselig trenger den. En ting jeg ser endel av er  at det er trinn bak på båten så man kan komme seg litt opp av vannet, men så mangler det noe å holde i lenger opp og inn. Er det feks 3 trinn og man står på nederste og holder hendene i øverste trinn rett fremfor knærne så vil det for de fleste være en vanskelig øvelse og dra seg inn og opp og da kan man bli hengende i stigen uten å komme seg videre opp. Mens et håndtak (eller en pullert) oppe på dekk vil gjøre hele klatringen mye enklere.

 

Så er det også viktig å huske at påhengsmotorer er fine klatrestativ hvis man skal opp av vannet.

 

Og ligger man i vannet og leter etter en vei opp så er også fortøyningtau kjekke. Noen steder kan de være slakke nok til at man kan få dratt dem langt nok ned i vannet til at man får foten oppå. Og de kan evt løsnes og man kan lage løkke som kan brukes som trinn for beina når man skal opp. Men om vinteren kan det jo være et problem at fingrene fort blir kalde og ubrukelige så man ikke klarer slike arbeidsoppgaver, pluss at man har dårlig tid på seg til å komme seg opp.

 

På lørdag fortalte en bekjent at han for endel år siden ved påsketider (kaldt i vannet) hadde vært nede ved vannet sammen med dattera si. Hun hadde ramlet uti og da måtte han hoppe uti for å hjelpe henne opp. Det var ikke så greit å komme opp der de kom uti, men han fikk svømt til ei brygge og lempet dattera (som var ganske liten og lett) opp på den, men den var ikke egnet til å klatre opp på så da måtte han svømme videre til et annet sted han selv kunne klatre opp.

Link to post

Ja, jeg har ofte reflektert over hvor trygt det føles å gå på flytebryggene i båthavna, ikke minst når det er mørkt. Men : mer eller mindre godt opplyst, pullerter som stikker opp overalt, en og annen henslengt taustump, ledning/slange og baugspryd her og der. Hvis du detter er det fort gjort å slå hodet borti noe, og om du ikke er i svime og klarer kuldesjokket, hvor finner du en badetrapp/stige i mørket... 

Link to post

Hei.

 

Eg har 30 år som aktiv dykkar. Ved nokre høve har eg freista å klatra opp i båt ved å trø på kavitasjonsplata på påhengsmotoren. Det er mogeleg, men langt frå lett, å klatra opp i båten på denne måten.

 

Dette sjølv ikkje med tørrdrakt med rikeleg med luft inni.

 

Dersom hovudbrytaren er av klarar ein heller ikkje å senka ned motoren om ein ligg i sjøen.

 

Link to post
Ask skrev 1 time siden:

Hei.

 

Eg har 30 år som aktiv dykkar. Ved nokre høve har eg freista å klatra opp i båt ved å trø på kavitasjonsplata på påhengsmotoren. Det er mogeleg, men langt frå lett, å klatra opp i båten på denne måten.

 

Dette sjølv ikkje med tørrdrakt med rikeleg med luft inni.

 

Dersom hovudbrytaren er av klarar ein heller ikkje å senka ned motoren om ein ligg i sjøen.

 

Det er ikke lett, men hvis hovedstrømmen er på kan man tilte seg selv opp gjennom å ligge på motoren og bruke knappen på siden (som vel de fleste motorer har) Ser selvsagt rart ut, men nøden har ingen lov.

Link to post

Jeg praktiserer nå stort sett å aldri være alene ombord eller i marinaen, spesielt i den kalde årstid. Jeg har en stor uvane med å falle i vannet, trolig på grunn av at jeg ofte går i egne tanker og er uoppmerksom. Kanskej litt filosofisk anlagt . .  Men så er jeg også så heldig å ha familiemedlemmer som gjerne blir med.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Denne tragiske saka minner meg om ein episode i fjor vinter då eg var nede i havna. Ein storm var på vei, og eg skulle sjekke fortøyningene, samt legge på nokon ektra. Det bøtta ned med vestlandsregn, og utriggerene var glatte. Eg er typen som sikrer og dobbelsikrer og trippelsjekker at alt er fint, så det går fort litt tid sjølv om eg prøver å jobbe fort. Sur vind og lav temperatur gjorde at eg ville være effektiv, noko som gjorde at eg ikkje såg meg godt nok for. Før eg visste ordet av det klarte eg å trakke utenfor utriggeren med den eine foten. Kroppen deisa ned i utrigger, og foten ned i vatnet. Eg slo armen og foten litt, men klarte heldigvis å unngå å slå hovudet. Hadde heldigvis redningsvest på, så det hadde nok gått bra om eg datt uti, så lenge eg ikkje slo hovudet. Men eit slikt medieoppslag som dette får meg til å tenke på kor små marginer me eigentleg operer med av og til. Har etter denne episoden forsøkt å sette ned tempoet litt når eg er i marinaen, og særlig når det er vått eller isete. Det er faktisk ikkje SÅ farlig om eg blir litt våt eller kald av regn eller vind. Den varme bilen venter uansett like rundt hjørnet, og heime står kaffien klar. 

Link to post

Har falt i vannet på flytebrygga, men heldigvis på sommerstid.
Når jeg besøker båten alene utenom badesesongen har jeg på vest og er på telefonen med kona dersom det er mulig å falle i vannet.
Man må, på forhånd, orientere seg om nærmeste mulighet til å komme opp av vannet. Badestige på egen båt eller naboer.

Link to post
On 3/29/2023 at 4:46 AM, 19 fot said:

Forbud mot utriggere uten gangbane synes jeg ikke man skal ha

 

Så bør det i såfall være påbudt med anordninger slik at det er lett å komme opp fra vannet, slik som på bildet fra Leangbukta ... EDIT: men det hjelper selvfølgelig ikke dersom man slår hodet på vei ned.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Denne tråden startet med et innlegg om et tragisk dødsfall. Og så fortsetter/utarter den til hvem som har vært dummest/smartest når de har falt i vannet? Ja, ja sier nå jeg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 10 minutter siden:

Denne tråden startet med et innlegg om et tragisk dødsfall. Og så fortsetter/utarter den til hvem som har vært dummest/smartest når de har falt i vannet? Ja, ja sier nå jeg.


Poenget med disse historiene er vel vel bare å illustrere hvor raskt man kan komme i en situasjon med samme utfall som i første post («døde med skoene på»). Det er nok alt for mange som «skal bare», og glemmer/dropper sikkerheten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...