Jump to content

Leser dere båtmagasiner?

-morten-

Recommended Posts

Hei jeg har siden jeg var guttunge fått gamle båtblader (BM) siden oppstarten av en bekjendt. etterhvert begyndte jeg å abbonere selv også, men har tatt det store steget og sagt opp Båtmagasinet nå.  Det har vært masse gode og lærerike artikkler og mange fine omtaler og tester av både båter og utstyr. spessielt interessant var det å lese artikkler av Eivind Amble! Utover 80-90 tallet kom det en rekke nye elementer inn i fritidsbåter og både byggemetoder og konstruksjon ble endret og forbedret. Ogspessielt brukervennlighet og ergonomi.  Så utpå 2000 tallet så må jeg si ting begyndte å stangnere litt.. I det heletatt lite nytt eller oppsiktsvekkende.. en del nye båter var egentlig gamle båter med nytt navn og ny drakt.  synes båtbladene har begyndt å endre litt fokus og føles ikke like interessant for meg lengre. Det er forholdsvis mange båter i 3-4 millionersklassen som omtales. Med ellers motorinteresse Hus og hytte så er ikke det mitt budsjett akkurat. Har ikke plass hverken i naust eller på brygga av større båt enn 20-25 fot.   De båtene utstyr og elektronikk jeg er interessert i finner jeg jo selv på nettet om jeg ønsker info.  Om jeg kjøper storbåt/bobåt i en senere periode så kan det jo være interessant å lese noen tidsriktige båtmagasin i forvegen så klart, men er vel lite info om båtene jeg ikke finner på nett på egen hånd!

Må innrømme det var litt vemodig å ta telefonen å si opp BM! 

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg abonnerer på Seilmagasinet, men har flere ganger vurdert å si det opp. Som du har jeg konkludert med at innholdet ikke er så veldig relevant for meg lenger. Båter som presenteres eller testes er i mangemillionerklassen, og der er ikke jeg. Utstyrstester finner man mange av på nett, så jeg trenger ikke lese det i Seilmagasinet.

Jeg vil lese om bruk og vedlikehold av seilbåter som er 5+ år gamle. Alt av tips som gjelder bruk, opplag, vedlikehold. Tips og triks ("hvordan gjør jeg...", "uthavner i Bohuslän", "kjæledyr i båt" osv). Hvordan man reparerer skader, tar service på motor, flikker på seilene osv. Jeg trenger ikke 5 sider om en ny Italiensk seilbåt som ser ut som et såpestykke i karbon, og som koster 8 millioner pluss 1 mill i utstyr.

Det som holder meg tilbake er vel vanen og nostalgien. Det er litt koselig å åpne et nytt Seilmagasinet når det kommer i posten, men dessverre så blar jeg stadig raskere gjennom dem og sitter igjen med følelsen av at det kanskje ikke var verdt pengene...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

På kryss kommer jevnlig i postkassa, og det leses med glede. Leser også Båtens verden som er et annet type magasin. 

abonnerte på  Yachting Montly på gjennom mesteparten av 90 tallet, men det begynte å gjenta seg selv. Jeg liker gjelden ved et fysisk magasin, men oppdatert info er jo laptop/brett best til.

Ole
S/Y Algol

Abonnerer på Seilmagasinet - delvis fordi det vel er det eneste seilrelaterte bladet i Norge nå, men også fordi det gir full tilgang til alt av tester de og Seilas har gjort opp gjennom årene.
Har ellers abonnert på Practical Boat Owner i mangemange år, det synes jeg inneholder veldig mange relevante artikler, selv om det naturlig nok også er mye UK-relatert.

mvh, Arne
www.tiarora.no

På tidlig 90-tall var det et magasin som het «Praktisk Småbåtliv» som gikk noen få sesonger, med opphav i Bergen under redaktøren Stein T. Viken. Dette inneholdt mye praktisk D.I.Y.-stoff og tester av de enkle ting som hører med småbåtliv, noe jeg virkelig satte pris på. Her var det ikke tester av millionbåter, men mer båter hvermannsen hadde råd til. Redaktøren hadde også noen interessante byggetråder (som i god Donald Duck-ånd gjerne var med «fortsettelse følger» der man måtte kjøpe neste måneds magasin for å få med seg slutten). Byggetrådene gjaldt hovedsaklig enkle kryssfinerkonstruksjoner man selv kunne gjøre i garasjen med begrenset verktøypark, blant annet ei jolle, en microcruiser, en kano og mer. Nærmeste Praktisk Småbåtliv man kommer i dag er PBO (som jeg med ujevne mellomrom kjøper), men selv dem når ikke opp til Stein T. Viken og magasinet hans. Synd magasinet opphørte i den form det hadde, hvis ikke hadde jeg nok abonnert enda, og gjerne bidratt som spaltist i tillegg. 

Jeg er fremdeles abonnent på Båtens Verden, men sa opp Båtmagasinet for noen år siden. Det er litt for likt stoff med tester og side opp og ned av båter jeg ikke er det minste interessert i. Så jeg så opp det dyreste og beholdt det billigste.

Var også abonnent på svenske Praktisk Båtägande en stund, men nå kjøper jeg det bare av og til. 

Savner et båtblad som konsentrerer seg om vedlikehold, oppgradering og oppussing av eldre båter, og som gjerne har tips om steder å besøke med båten. BV har slikt innimellom, men synes det kunne ha vært mer slikt.

Så får jeg jo RS-magasinet i posten, men det blar jeg stort sett fort gjennom.

Jeg ser det argumenteres med at man kan finne info på nettet. Det kan man. Vit bare at mye av det er affiliate der man får betalt for å anbefale ting. Derfor er det så mange artikler med 10 beste ditt og 5 beste datt. 

Det fine med gode gammeldagse båtblader er at de fortsatt har et snev av troverdighet og seriøsitet. 

Ellers er jeg enig i at de for ofte skriver om båter du og jeg aldri får råd til noen gang …

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Har digital tilgang til BM, men må si at det nok er lite artikler som er av interesse. Så spørs nok om avtalen blir forlenget.

Ellers er det jo tydelig at feks RS sitt blad brukes som inntekts kilde, men også at de nok sliter med å fylle bladet med nok annonser. har fått flere tilbud fra de sisten tiden om å annonsere på hel/halv sider med opp til nærme 70% rabatt i forhold til publiserte priser. 

Tror nok mye av disse blader vil bli borte ila noen få år, da fler å fler folk bruker nettet når de vil søke info.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg har abonnert på Båtmagasinet siden 1988, Båtliv tilbake fra da det het Praktisk Båtliv og Båtens verden nesten fra starten av bladet. I år har jeg avsluttet alle tre abonnementene. Jeg finner ikke lenger noe nyttig eller interessant stoff. Jeg har båt som jeg ikke skal bytte ut. Nå er nesten alt stoffet i disse båtbladene presentasjoner av nye båter, fra daycruisere til store beist. Reisebeskrivelser av turer langt ut i verden interesserer meg ikke. Innimellom er det litt praktisk stoff, men som båteier/handymann gjennom mange år, finner jeg lite nyttig. Snarere finner jeg ting jeg kunne protestert mot. Så, da er det greit å spare kronene for blader jeg blar gjennom på 3 minutter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

For meg holder det stort sett med baatplassen, som leses jevnlig (bortsett fra når jeg er blitt sur pga. woke-tilstander der også).  Båtmagasinene får meg bare til å føles som en fattiglus med masse stoff om nye båter som langt overgår mitt pensjonistbudsjett. Dessuten er jeg alltid mer interessert i å reparere og beholde det gamle enn å kjøpe nytt. Og da er det baatplassen som gjelder når en trenger råd.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Akvanauten skrev for 11 timer siden:

Jeg ser det argumenteres med at man kan finne info på nettet. Det kan man. Vit bare at mye av det er affiliate der man får betalt for å anbefale ting. Derfor er det så mange artikler med 10 beste ditt og 5 beste datt. 

Det fine med gode gammeldagse båtblader er at de fortsatt har et snev av troverdighet og seriøsitet. 

Ellers er jeg enig i at de for ofte skriver om båter du og jeg aldri får råd til noen gang …

Dette er ikke helt riktig. Båtene og produktene som testes er som regel annonsører i bladet og artiklene blir derfor sjelden kritiske. det er også mulig for produsenten å styre inneholdet i artiklene hvis man ønsker det.

Jeg får Seilmagasinet gjennom medlemskapet i Molde seilforening, vi får også 2 nummer av Praktisk båtliv. Jeg hadde tidligere abonnement på Båtmagasinet , da jeg før 2007 hadde motorbåt.

Føler vel at det er lite nytt å lese da jeg ikke har tenkt å bytte båt med det første, men kjekt likevel.

leste tidligere ofte Båtbørsen, men her her har Finn overtatt. Kjekt å sveipe på Finn :saint::sailing:

Har sagt opp båtbladene for noen år siden jeg også. Jeg er ikke interressert i nye båter, og tips og triks er gjentatt så mange ganger nå at det ikke har noe for seg for min del i alle fall. Det hender jeg kjøper PBO om jeg er ute og reiser, ellers får jeg mine tips og triks fra forumet her!:smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Honduras skrev 8 minutter siden:

Virker egentlig som alle vil ha "Bruktbåt-magasinet" som bare går på fiks, DIY og utstyr som er kjekt å supplere båten man allerede har... kanskje et marked noen kan ta tak i. Det er tross alt flest bruktbåter i Norge...:cool:

Jeg eier domenet seiler.no, men det ligger passivt. Kanskje jeg skulle vekke det til live og introdusere en DIY-site der...? :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Honduras skrev 56 minutter siden:

Virker egentlig som alle vil ha "Bruktbåt-magasinet" som bare går på fiks, DIY og utstyr som er kjekt å supplere båten man allerede har... kanskje et marked noen kan ta tak i. Det er tross alt flest bruktbåter i Norge...:cool:

Det er nok sant, men for oss som har lest båtblader i noen år er det veldig mye som repeteres. Sjelden det kommer noen nye tips eller råd. 

.. derfor liker jeg mye bedre å lese gamle båtblader.   Da kan jeg velge selv hva som repeteres :smiley:

Feks Båtmagasinet hadde mye bra artikler på 80-tallet, blant annet artikkelserien om norske båtkontruktører 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

1 minute ago, ivar said:

.. derfor liker jeg mye bedre å lese gamle båtblader.   Da kan jeg velge selv hva som repeteres :smiley:

Feks Båtmagasinet hadde mye bra artikler på 80-tallet, blant annet artikkelserien om norske bårkontruktører 

Helt enig. har fått mye kunnskap og lært veldig my av de bladene fra 80 tallet!  nå er det desverre litt annet fokus! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Honduras skrev for 3 timer siden:

baatplassen . . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...