Jump to content

Jeg bygger om det elektrisk anlegget, og ønsker tilbakemelding på elektrisk diagram

Maika

Recommended Posts

Jeg har en one-off seilkatamaran der det var et gammelt anlegg da jeg kjøpte båten for 20 år siden.

Dette har jeg byttet ut litt etterhvert på, og inntil nå kun hatt en stor bly-bank. Nå har jeg kjøpt nye batterier (og voltsensitivt relee/battery combiner) som jeg skal installere.

Samtidig bygger jeg om rommet der det elektriske anlegget skal stå, så da må jeg planlegge litt for å få en god løsning.

For å få oversikt, så har jeg tegnet opp det jeg har, og hvordan jeg mener det burde kobles opp (i Electric Design Pro).

Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger på om dere syns dette ser ok/riktig ut.

PS. Skjemaet endrer seg underveis i tråden, så se på siste versjon.

Et par kommentarer:

- Jeg har ikke landstrømslading (jeg har ikke behov for det) 

- Jeg ønsker ikke at denne tråden skal bli en diskusjon om lading av lithium. (Jeg har ikke tenkt å kjøpe noen laderegulator, DC-DC-ladere eller batteriskillere for dynamoene.)

- Jeg har alt på tegningen med unntak av én 400A og én 120A sikring. 120A er anbefalt av leverandør, så den skal jeg kjøpe. Én 400A har jeg allerede, men kanskje jeg heller burde gå ned til 350A, som er ratingen på switchene i panelet? 

image.png.c3a5fbf4f5430dd7d240e80119d19ade.png

Redigert av Maika (see edit history)

Jeg ville valgt å forsyne elektriske lensepumper utenom hovedstrømbryter hvis de har nivåvakt el.

Usikker, men det ser ut som om startstrømmen går via dynamo. Ville hatt færrest mulig koblinger på den og lagt fra hovedstrømbryter til starter til dynamo.

Vurdere en hovedstrømbryter til hver motor for å ikke miste tryggheten i to motorer ved kortslutning i en starter eller dynamo.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Takk for svar!

Lensepumper: Ja, de blir koblet utenom hovedstrømsbrytere (24h circuit). (Det var også planen å koble dem til forbruksbanken, feil i tegning bare.)

Dynamo/starter: Feil i tegning. Kablene går fra hovedstrøm til startere, derfra til dynamoene.

Hovedstrømsbryter til hver motor: Godt poeng!

En annen ting:

Inverter: Jeg vil ha dedikerte bryter på alt, så den er også nå lagt inn på Main Panel (siden jeg der kan ha større brytere enn på de andre Switch Panel-ene), og kobles videre derfra til Domestic Main Switch.

Oppdatert tegning kommer.

Ikke et forslag, men noe å tenke på hvertfall. Med 400A sikring fra forbruksbanken må du jo i teorien ha en kabel med et tverrsnitt som er dimensjonert for dette. Et alternativ kan være å regne eller måle på hva faktisk forbruk blir/er og dimensjonere sikring og kabler etter det. Forøvrig ville jeg nok gått ned til 350A som du sier, siden det er hva bryteren er dimensjonert for.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

På grove kabler kan man ha kortvarige strømtopper langt over det kabelen er beregnet for. Akkurat når feks starter slår inn trekker den svært mye, men i så kort tid at kablene ikke blir varme. Sikring på det stedet anser jeg til å være bare beskyttelse mot ren kortslutning.

Tipper bryteren også har oppgitt en høyere last i etpar sekunder.

Tenker du at 120 a er nok for å kjøre startere fra forbruksbanken hvis startbatteri er flatt og tilkoblet?

Mons

Bryterne i panelet er ratet til:

Intermittent Rating: 525A (5 min)

Cranking Rating 30 sec: 700A per circuit
https://www.bluesea.com/products/5511e/e-Series_Dual_Circuit_Plus_Battery_Switch

Det blir relativt korte kabler og kraftige dimensjoner fra batterier til brytere.

Den 120A-sikringen er for å beskytte 120A Victron Cyrix-Li-Ct som jeg fikk med da jeg kjøpte 3 av de 4 lithium-batteriene som en pakke fra Farco: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-Li-ion-120-A-EN.pdf

Jeg har tenkt at de solgte noe som passet sammen, og at det ikke utgjorde stor forskjell at jeg la til ett ekstra forbruksbatteri, men den fins i en 230A-versjon også, så kanskje jeg burde gå for den (eller noe annet)?

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-Li-ion-230-A-EN.pdf

Main Switches-panelet er designet for å kunne koble sammen forbruks- og startbatterier ved behov, så da har jeg en nødløsning selv om 120A-sikringen skulle ryke. (Enten blir 120A en automatsikring, eller så fester jeg en ekstra sikring ved siden av, tilsvarende som jeg gjør med 400A.)

Blir strømmen høyere enn 400A, så ryker jo kortslutningssikringene, men det er vel greit å ikke ha høyere ampere på dem?

https://d2pyqm2yd3fw2i.cloudfront.net/files/resources/instructions/6346.pdf

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...